معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه اول مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم در اتریش

سازمان آمار اتریش در گزارش اخیر خود، از کاهش نرخ تورم در این کشور خبر داد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم در این کشور با شیبی کند کاهش یابد، اما نرخ تورم در ماه جولای به 7 درصد رسید. نرخ تورم اتریش در ماه‌های مِی و ژوئن به ترتیب 9 و 8 درصد و در ابتدای سال جاری نزدیک به 11.2 درصد بود. در این گزارش، کاهش عمده نرخ سوخت به ویژه سوخت دیزل در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، عامل اصل کاهش نرخ تورم عنوان شده است و پیش‌بینی شده که با آغاز فصل پاییز و اعمال کاهش تعرفه‌های انرژی خانوار، احتمالا بار دیگر شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

https://www.derstandard.at/story/3000000180985/inflation-im-juli-bei-70-prozent-was-die-preise-in-oesterreich-befeuert

افزایش نرخ بیکاری در اتریش

سازمان کار اتریش اعلام کرد که تعداد افراد جویای کار در اتریش در ماه جولای در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 14 هزار نفر رشد را نشان می‌دهد. در حال حاضر 310 هزار و 582 نفر در این سازمان به عنوان جویای کار ثبت شده‌اند و در عین حال، حدود 112 هزار فرصت شغلی در این سازمان به ثبت رسیده است. نرخ بیکاری اکنون در اتریش 5.1 درصد است که کمی‌پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا با 5.9 درصد می‌باشد.

https://www.derstandard.at/story/3000000181246/-im-juli-rund-14000-mehr-arbeitsuchende-auch-mehr-lehrlinge

بخش صنعت اتریش در آستانه رکود اقتصادی

اتحادیه صنعتگران اتریش در گزارشی اعلام کرد که با پیش‌بینی‌های کنونی، رشد اقتصادی از اواسط 2024 امکان‌پذیر خواهد بود. در گزارش این نهاد برای ماه‌های پیش رو تا پایان سال 2023، پیش‌بینی رکود اقتصادی در نظر گرفته شده است. این بیانیه فشار بر صنایع کاغذ و ساختمان را طی ماه‌های آینده و با پیش آمدن فصل سرما بیش از بخش‌های دیگر عنوان کرده است. کمبود نیروهای متخصص صنعتی نیز از دیگر مشکلات پیش رو عنوان شده است. طبق این گزارش، رشد تولید سرانه داخلی برای سال 2024 به رقم 1.4 درصد خواهد رسید.

https://www.diepresse.com/13450582/oesterreichs-industrie-steht-vor-einer-rezession

رد درخواست کاهش ساعات کار در هفته

هارالد ماهرر رئیس اتاق بازرگانی اتریش درخواست اتحادیه کارگران و کارمندان در مورد کاهش ساعات کار هفتگی از 40 ساعت به 32 را مغایر با واقعیت‌های موجود دانست. وی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه کوریر با اشاره به وضعیت اقتصادی و همچنین کمبود نیروهای متخصص در اکثر بخش‌ها در کشور، خواستار افزایش ساعات کار به جای کاهش آن شد.

https://www.derstandard.at/story/3000000180091/wko-praesident-mahrer-werden-mehr-arbeiten-muessen-nicht-weniger

افزایش سود شرکت خطوط هوایی اتریش

شرکت خطوط هوایی اتریش اعلام کرد که پس از سه سال توانسته است به سود دهی برسد. این شرکت توانست در شش ماه نخست سال جاری، 15 میلیون یورو سود به دست آورد. این آمار در زمان مشابه در سال گذشته منفی 110 میلیون یورو بود. تراکنش مالی این شرکت هم با 57 درصد افزایش به 1 میلیارد و 64 میلیون یورو رسیده است. افزایش تراکنش‌ها نشان دهنده افزایش فعالیت‌های این شرکت است که منجر به استخدام 400 کارمند بیشتر در این مجموعه شده است.

https://www.derstandard.at/story/3000000181529/aua-umsatz-im-halbjahr-2023-stark-gestiegen

افزایش سود بانک آستریا

بانک آستریا اعلام کرد که سود این بانک در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2022 تقریبا دو برابر شده است و به 565 میلیون یورو رسیده است. عامل اصلی این موضوع، افزایش نرخ سود بانکی و افزایش تعرفه‌های خدمات بانکی در سال گذشته عنوان شده است. این بانک نزدیک به 5 هزار کارمند در اتریش دارد.

https://www.diepresse.com/13582402/bank-austria-hat-gewinn-im-halbjahr-2023-fast-verdoppelt

قرارداد بزرگ شرکت راه‌آهن سراسری اتریش با زیمنس

شرکت راه‌آهن سراسری اتریش قراردادی برای تامین 560 قطار با شرکت زیمنس منعقد کرد. این قطارها قرار است در یک بازه زمانی 10 ساله تحویل اتریش شوند. روزنامه استاندارد که این خبر را منتشر کرد تاکید نمود که ارزش این قرارداد در حدود 4 میلیارد یورو خواهد بود.

https://www.derstandard.at/story/3000000181306/siemens-erhaelt-zuschlag-fuer-grossauftrag-der-oebb

انتقاد وزیر دارایی اتریش از ادامه فشار به بانک رایفایزن بین‌الملل

ماگنوس برونر وزیر دارایی اتریش در یادداشتی که برای روزنامه پرسه ارسال کرد، از ادامه فشارهای سازمان‌یافته بر بانک رایفایزن بین‌الملل برای خروج از روسیه انتقاد کرد. وی این اقدامات را حرکتی غیرسازنده خواند که باعث در اختیار گذاشتن ابزار بیشتر چانه‌زنی برای مشتریانی خواهد شد که متمایل به خرید شعبات این بانک در روسیه هستند. علاوه بر آن برونر وجود کانال‌های بانکی برای تراکنش‌های مهمی مانند تبادلات خرید غلات از روسیه که از تحریم‌ها مستثنی هستند را نیز از مزیت‌های ادامه فعالیت رایفایزن در روسیه عنوان کرد.

https://www.diepresse.com/13450295/finanzminister-brunner-nimmt-russland-banken-in-schutz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما