معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

شرکت ملی نفت نیجریه

شرکت ملی نفت نیجریه که در ژوئیه 2022 به یک شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شد، تنها نهادی است که مجوز فعالیت برای بهره برداری از منابع سوخت فسیلی نیجریه با همکاری شرکت های نفتی خارجی را دارد.

این شرکت در 1 آوریل 1977 با ادغام شرکت ملی نفت نیجریه، وزارت فدرال نفت و منابع انرژی تأسیس شد. NNPC بر اساس قانون، سرمایه گذاری مشترک بین دولت فدرال نیجریه و تعدادی از شرکت های چند ملیتی خارجی را مدیریت می‌کند.

رویال داچ شل، آگیپ، اکسون موبیل، توتال انرژی، شورون و تکساکو (اکنون با شورون ادغام شده است)، شرکت هایی هستند که NNPC از طریق همکاری با آنها اکتشاف و تولید نفت نیجریه را انجام می دهد.

پس از تصویب قانون صنعت نفت در آگوست 2021، NNPC اکنون به عنوان یک نهاد تجاری بدون اتکا به بودجه دولتی و کنترل های مستقیم فعالیت می‌کند. NNPC به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود تاسیس شد به این امید که یک بعنوان یک نهاد خصوصی دسترسی به بازارهای سرمایه بین‌المللی را آسان‌تر کند. این شرکت به تضمین امنیت انرژی در نیجریه ادامه خواهد داد.

مقر این شرکت در ابوجا است اما در لاگوس،کادونا، پوت هارکورت، واری و لندن نیز دفاتری دارد.

حقایق تازه در مورد NNPCL

بزودی قرار است سهام این شرکت در بورس نیجریه عرضه شود. اما برخی از افراد و مؤسسات اخیراً  علیهNNPCL  اطلاعات نادرست منتشر کرده اند تا آن را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند. این اطلاعات غلط به وضوح شرکت را در معرض بحران قرار داده و باعث سردرگمی و گمراه شدن سهامداران و عموم مردم در مورد فعالیت های شرکت شده است.

حقایق تازه‌ای که از عملیات NNPC Ltd نمایان می‌شود، بینش جدیدی در مورد فعالیت‌های این شرکت ارائه می‌کند و تأیید می‌کند که این شرکت در سال ۲۰۲۱ در واقع سود عظیمی‌بالغ بر ۶۷۴.۱ میلیارد نایرا به دست آورده است.

NNPCL تمام صورت‌های مالی خود را از سال 2015 تا 2022 منتشر کرده و خاطرنشان کرده که برخی از ادعاها را می‌توان در دفتر حسابرس کل فدراسیون تأیید کرد. این حقایق جدید با برخی دیدگاه‌های افراد و موسسات در مورد فعالیت های این شرکت در سال های اخیر در تضاد است.

کارشناسان 674.1 میلیارد نایرا را به عنوان بالاترین رقم سود ثبت شده توسط این شرکت در تاریخ 46 ساله خود توصیف کرده اند. بنابر گزارش ها این شرکت در سال 2018 چیزی حدود 803 میلیارد نایرا زیان داشت اما بر اساس گزارش های  جدید، NPCL اولین سود خود را در 44 سال گذشته در سال 2020 با 287 میلیارد نایرا ثبت کرد.

شراکت برای کاهش هزینه گاز پخت و پز و کمک به محیط زیست

شرکت ملی نفت نیجریه (NNPC) Ltd. و UTM Offshore Ltd. توافقنامه ای را برای تامین انرژی پاک طریق پروژه UTM FLNG امضا کردند.

این توافقنامه گامی مهم در جهت رشد بازار گاز و در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کردن گاز پخت و پز برای مصرف‌کنندگان است.

آقای جولیوس رون، مدیر گروه UTM Offshore Ltd، گفت که این امضا، تلاش مشترک نه تنها با هدف کاهش و تثبیت قیمت گاز پخت و پز انجام می‌شود، بلکه پتانسیل ایجاد یک محیط سالم تر را نیز دارد.

به گفته وی، فرصت های سرمایه گذاری و فرصت های شغلی متعدد مستقیم و غیرمستقیم برای نیجریه ای‌ها به ارمغان خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد که دیدن چنین طرح هایی که موجب رفاه مردم و اقتصاد می‌شود، دلگرم کننده است.

طراحی مهندسی Front-End (FEED)، در حال حاضر در لاگوس، یوکوهاما و پاریس با JGC، Technip و شرکت های داخلی که به عنوان مشاور عمل می‌کنند، در حال اجرا است.

 رون، که در مورد اهمیت آن مرحله از پروژه صحبت می‌کرد، گفت انتظار می رود پس از تکمیل، 1.7 میلیون تن LNG و 300000 متریک تن( LPG) گاز پخت و پز تولید شود که به طور کامل به بازار داخلی اختصاص خواهد یافت.

تخمین زده می‌شود که این پروژه برای 3000 نیجریه ای اشتغال مستقیم و 4000 نفر دیگر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

  رون افزود: "ال پی جی تولید شده به کاهش قیمت گاز پخت و پز، بهبود رفاه اجتماعی-اقتصادی نیجریه ای‌ها، کاهش جنگل زدایی و انتشار کربن کمک می‌کند."

به گفته وی، این تاسیسات که در حدود 60 کیلومتری ساحل در عمق 64 متری آب قرار خواهد گرفت، توسط شرکت های مهندسی معتبر JGC ژاپن و Technip فرانسه با حمایت KBR به عنوان مهندس مالک ساخته خواهد شد.

  او افزود: ما درک می‌کنیم که این موضوع چقدر برای اقتصاد نیجریه اهمیت دارد و متعهد هستیم که برای تحقق این پروژه فقط با بهترین‌ها همکاری کنیم.

https://nannews.ng/2023/07/20/nnpcl-utmol-partner-to-push-down-cost-of-cooking-gas/

https://nannews.ng/2023/07/20/fresh-facts-emerge-on-nnpcl-operations-record-profit-claim-confirmed/

"Nigeria's state oil company signs $2.5 billion pre-payment deal for gas projects with NLNG". Reuters. 11 October 2019. Retrieved 12 October 2019.

"Nigeria : accord entre le gouvernement et la compagnie pétrolière nationale pour le financement des routes". Financial Afrik (in French). 22 December 2021. Retrieved 22 December 2021.

Clowes, William (19 July 2022). "Nigeria's State-Owned Energy Firm Starts Commercial Operations". Bloomberg Energy. Retrieved 19 July 2022.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما