معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰

کاهش 4.2 درصدی اقتصاد گینه استوایی در سه ماهه اول 2024

در سه‌ماهه اول سال 2024، اقتصاد گینه استوایی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش 4.2 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) را تجربه کرد.

تحلیل فعالیت‌های اقتصادی

بخش اولیه؛ در این بخش، پس از 15 ماه افت پی‌درپی، رشد 1.5 درصدی به ثبت رسید که عمدتاً ناشی از فعالیت‌های جنگلداری و استخراج بود. با این حال، نسبت به سه‌ماهه چهارم 2023، این بخش با کاهش 1.5 درصدی روبرو شد. این وضعیت، ناپایداری در عملکرد بخش‌های طبیعی را به تصویر می‌کشد و نشان‌دهنده تأثیر عمیق آن بر سایر حوزه‌های اقتصادی است.

بخش ثانویه؛ بخش ثانویه به شدت آسیب دیده و با کاهش 16.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شد. این افت عمدتاً ناشی از کاهش فعالیت‌های ساختمانی، تولید و توزیع برق و صنایع غذایی بود. همچنین، این بخش نسبت به سه‌ماهه چهارم 2023، کاهش 15.9 درصدی را نشان داد. این ارقام به روشنی ضعف در زیرساخت‌ها و وابستگی عمیق کشور به بخش نفتی را نمایان می‌سازد.

بخش ثالث؛ این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 2.8 درصدی روبرو شد که عمدتاً ناشی از افزایش فعالیت‌های حمل و نقل، ارتباطات و همچنین اقدامات دولت بود. در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2023، این بخش 3.2 درصد رشد را تجربه کرد. این موفقیت‌ها در حوزه خدمات می‌تواند نشانه‌ای از پتانسیل تنوع‌بخشی به اقتصاد باشد، اما به تنهایی برای تحقق اهداف بلندمدت کافی نیست.

تحلیل مقایسه‌ای

در مقایسه با سه ماهه چهارم 2023، تولید ناخالص داخلی کشور به طور کلی 4.5 درصد کاهش یافت. این افت اقتصادی تحت تأثیر عملکرد منفی در صنایع غذایی (21.8- درصد)، پالایشگاه‌های محصولات نفتی (19.8- درصد)، تجارت (8.9- درصد) و دیگر فعالیت‌های اقتصادی بود.

وضعیت تورم در اوت 2024

در ماه اوت 2024، نرخ میانگین تورم به 2.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (2.7 درصد) افزایش یافته و همچنان پائین تر از 3 درصد تعیین‌شده، قرار دارد. در مقایسه سالانه، شاخص قیمت مصرف‌کننده 3.5 درصد افزایش نشان داد و تغییرات ماهانه آن 0.5 درصد بود. این وضعیت بیانگر آن است که با وجود چالش‌های اقتصادی، کنترل نسبی بر نرخ تورم برقرار است، اما روند صعودی قیمت‌ها نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد.

عوامل مؤثر بر تورم

افزایش قیمت‌ها در گروه‌های مختلف محصولات، نظیر:

  1. محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (3.7%+)
  2. نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو (2%+)
  3. حمل و نقل (1.7%+)
  4. مبلمان، تجهیزات خانگی و نگهداری روزمره خانه (2%+)
  5. مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها (5%+)
  6. بهداشت (2.1%+)

به‌ویژه، افزایش قیمت‌های قهوه، چای و گوشت در گروه محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی، و همچنین افزایش قیمت خودروها و موتورسیکلت‌ها در گروه حمل و نقل، از جمله عوامل اصلی مؤثر بر این روند تورمی‌ بودند.

منبع:

https://inege.org/?p=6316

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما