معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

راه‌اندازی ابتکار زنجیره برنج کره جنوبی با ۸ کشور آفریقایی

وزارت کشاورزی کره جنوبی در ماه جولای ابتکار زنجیره یا کمربند برنج (Rice Belt) را با هشت کشور آفریقایی کلید زد. این کشور در نظر دارد در طرح مذکور علاوه بر اینکه انواع برنج باکیفیت را در اختیار کشورهای آفریقایی قرار می‌دهد، دانش کشاورزی خود را نیز با آنها به اشتراک بگذارد تا امنیت غذایی پایداری را برایشان تضمین کند.

وزارت کشاورزی کره جنوبی در ماه جولای ابتکار زنجیره برنج را با هشت کشور آفریقایی کلید زد. این کشور در نظر دارد در طرح مذکور علاوه بر اینکه انواع برنج باکیفیت را در اختیار کشورهای آفریقایی قرار می‌دهد، دانش کشاورزی خود را نیز با آنها به اشتراک بگذارد تا امنیت غذایی پایداری را برایشان تضمین کند. موسسه همیاری و توسعه سئول[1]، متولی این پروژه  بعنوان بخشی از برنامه رسمی‌کمک‌های توسعه برای ارائه انواع برنج و ماشین‌های کشاورزی با کیفیت، حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها و به اشتراک‌گذاری دانش کشاورزی می‌باشد. این موسسه در نظر دارد بمنظور تامین انواع برنج پرمحصول و ماشین آلات کشاورزی، تجربیات و فناوری‌های مربوط به کشت و توزیع محصول را با این کشورها به اشتراک بگذارد و در ساخت ماشین‌الات آبیاری و سایر امکانات ضروری به آنها یاری رساند.

کره جنوبی بمنظور اجرای این طرح یادداشت تفاهمی[2] با هشت کشور آفریقایی سنگال، گامبیا، گینه، غنا، کامرون، اوگاندا، کنیا و گینه بیسائو در سئول امضا کرد. هدف این ابتکار برداشت حدود دو هزار تن انواع برنج در آفریقا در سال جاری است. قرار است این رقم به طور کلی در سال ۲۰۲۷ به بیش از ۱۰ هزار تن در سال برسد؛ میزانی که برای تغذیه سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر در کشورهای توسعه نیافته کافی خواهد بود. کره جنوبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ معادل ۸۰ میلیون دلار برای این پروژه اختصاص دهد و در نظر دارد کشورهای آفریقایی بیشتری را به مشارکت در آن فرا بخواند و مدعی است که این پروژه با بهبود وضعیت تامین مواد غذایی در قاره آفریقا به دستیابی به اهداف توسعه پایدار در جهان کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است، در سال ۲۰۲۰، کشورهای آفریقایی ۳۰۱.۱۶ میلیون تن برنج مصرف کردند اما به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و فناوری‌های لازم و عملکرد ضعیف محصول، تنها ۲۱۰.۵۴ میلیون تن برنج تولید داشتند.

چانگ هوانگ کیون وزیر کشاورزی کره هدف از انعقاد این تفاهم نامه را تامین نیازهای خاص هر کشور با توجه به شرایط منحصر به فرد آن کشور اعلام کرده است که نه تنها به حل بحران غذایی در آفریقا کمک می‌کند، بلکه منجر به توسعه صنعت کشاورزی و اقتصاد آنها نیز می‌شود.

وزیر کشاورزی گامبیا نیز با اشاره به کیفیت انواع برنج کره جنوبی و محبوبیت آن در میان مردم گامبیا از لحاظ پر محصولی و طعم عطر، نقش این پروژه را در تقویت امنیت غذایی آفریقا مثبت ارزیابی کرد. وی چالش امنیت غذایی در کشورهای افریقایی به دلیل کمبود زیرساخت ها و فناوری را جدی تلقی کرد و از اینرو پروژه مذکور را نقطه عطف تغییر شرایط برای از بین بردن ناامنی غذایی دانست که وابستگی کشورهای افریقایی را نیز به واردات به حداقل می‌رساند.

وزیر کشاورزی گینه نیز پروژه کمربند برنج با کره جنوبی را به لحاظ تناسب با آب و هوای کشورهای افریقایی رضایت‌بخش ارزیابی کرد که به لطف این ابتکار عمل، کشورش به دومین کشور تولید‌کننده عمده برنج در آفریقا پس از نیجریه خواهد شد.

وزارت کشاورزی کره جنوبی پس از مراسم امضا، سمینارهایی در مورد برنامه‌های موسسه همیاری و توسعه سئول راه‌های اجرای موفق پروژه کمربند برنج برگزار کرد. وزرای آفریقایی حاضر در سئول از کارخانه‌های فرآوری برنج، مزارع هوشمند و تأسیسات تولید تجهیزات کشاورزی در کره جنوبی بازدید کردند.

شایان ذکر است که رئیس جمهور کره جنوبی در نشست گروه هفت در ماه می‌که در ژاپن برگزار شد، متعهد شد تا از طریق برنامه‌های مختلف موسسه همیاری و توسعه سئول، حمایت از کشورهایی را که با بحران غذایی مواجه هستند افزایش دهد و کمک‌های غذایی به برنامه جهانی غذا از سوی کره را دو برابر کند و به 100 هزار تن در هر سال برساند.

ابتکار طرح زنجیره یا کمربند برنج کره جنوبی که با هدف تضمین توسعه پایدار در این کشورها کلید خورد، نتایج برد - بردی را در پی خواهد داشت. کره جنوبی متعهد شده است تا فناوری‌های پیشرفته کشاورزی و انواع برنج پرمحصولی را که مناسب شرایط طبیعی آفریقا توسعه داده است، با این کشورها به اشتراک بگذارد که بدین منظور یک مجتمع تولید بذر را در هر یک از این کشورها راه اندازی و به تأسیسات لازم آن‌ها را تجهیز خواهد کرد که ارزش افزوده فراوانی از این طریق عاید شرکت‌های خصوصی کره خواهد شد. از طرفی دیگر کارشناسان کره جنوبی به این مراکز اعزام خواهند شد تا از طرفی مسئولیت فرآیند کلی کشت و مدیریت پس از برداشت را بر عهده داشته باشند و از طرفی دیگر مهارت‌های لازم را به مردم هر کشور آموزش دهند.

دولت کره جنوبی می‌کوشد با افزایش توانمندی‌های خود در حوزه صنعتی به پشتوانه دانش و تکنولوژی که در اختیار دارد، از این ابزار به عنوان قدرت نرم برای گسترش و ارتقا روابط خود با سایر کشورها بخصوص کشورهای در حال توسعه استفاده کند. تجلی قدرت نرم در دیپلماسی کره جنوبی عمدتا در بخش‌های صنعتی و زنجیره‌های تامین و حتی صادرات فرهنگی قابل رویت است.

کره جنوبی بر اساس نتایج مثبت چنین دیپلماسی، این نوع پروژه‌ها را به سایر کشورها گسترش می‌دهد. در این مورد خاص نیز هدف‌گذاری کره جنوبی گسترش و حضور در اکثر کشورهای قاره اروپا و سپس پیاده‌سازی آن در آمریکای جنوبی است. با فراگیر شدن کشاورزی برنج در آفریقا، کره جنوبی می‌تواند فناوری‌های کشاورزی هوشمند مبتنی بر امکانات دیجیتال و روش‌های کاشت جدید را که منجر به افزایش کارایی و بهبود عملکرد می‌گردد را به سراسر دنیا صادر کند. به طورمثال در این پروژه بر اساس تجربه موفق سایر کشورها، روش بذر مستقیم به جای کاشت نهال در مزارع شالیزاری پیشنهاد شده که در آن کشاورزان بذر برنج را مستقیماً در مزرعه می‌کارند. روش کاشت مستقیم، ساده و مقرون به‌صرفه که مورد استقبال قرار گرفته و به طور فزاینده‌ای در ویتنام، چین و سایر کشورها محبوب شده است.

دولت کره جنوبی بودجه سالانه کمک‌های مالی توسعه بخش کشاورزی درخارج از کشور تا سال 2027 را به میزان دو برابر افزایش داد و به 500 میلیارد وون (401.4 میلیون دلار آمریکا) در سال رساند. این کمک‌ها برای حمایت از تولید برنج و سایر محصولات کشورهای هدف و توسعه روستاهای آنها استفاده خواهد شد. دولت کره جنوبی استراتژی سنجیده‌ای را برای توسعه کشورش تعیین کرده و همواره از طریق چنین برنامه‌هایی که از آن باعنوان سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت یاد می‌شود، منابع و ثروت بیش‌تری را از کانال بخش خصوصی به کشور بازمی‌گرداند. در واقع کمک‌های دولتی کره جنوبی به سایر کشورها زمینه ساز ورود شرکت‌های خصوصی بمنظور تکمیل پروژه‌های تعریفی در این کشورها و ارز‌آوری برای کره جنوبی خواهد شد. بر این اساس، کره جنوبی برای کسب پروژه‌های مختلف متناسب با ویژگی‌های هر کشور از حداکثر توان خود استفاده خواهد کرد.

کره جنوبی از زمان پیوستن به کمیته کمک به توسعه[3] از سال 2010 همواره بودجه موسسه همیاری و توسعه سئول که متولی پروژه‌های مربوطه می‌باشد را افزایش داده است. در زمان ریاست جمهوری یون سوک یول، افزایش چشم‌گیری در بودجه کمک‌های مالی توسعه، موسوم به طرح بوسان با هدف به اشتراک گذاری تجارب توسعه کره با کشورهای در حال توسعه صورت گرفت. این ابتکار با هدف برجسته کردن حق کره جنوبی برای میزبانی نمایشگاه جهانی 2030 در بوسان پیشنهاد شد. با این وجود در سال گذشته، کره جنوبی از نظر حجم بودجه در میان 30 کشور عضو در رتبه شانزدهم قرار داشت. دولت انتظار دارد نسبت بودجه مذکور به درآمد ناخالص ملی سرانه به میزان قابل توجهی در سال آتی افزایش یابد.

[1] Seoul's Official Development Assistance: ODA

[2] Memorandum of Understanding: MOU

[3] کمیته کمک به توسعه ( DAC )  مهمترین نهاد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است که در آن به مسائل مربوط به کمک و همکاری با کشورهای در حال توسعه رسیدگی می‌شود. بنابراین DAC یکی از مجامع مرکزی است که در آن کشورهای کمک‌کننده دوجانبه با یکدیگر در تعامل هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما