معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۵:۳۸

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا در هفته اول مهر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حواله‌های ارزی دریافتی نیکاراگوا

حواله‌ها دریافتی نیکاراگوا در سالجاری  به سرعت به مرز 3 میلیارد دلار نزدیک می‌شوند و ایالات متحده منبع اصلی این درآمدها است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا (BCN) بین ژانویه تا جولای سالجاری، این درآمدها در مجموع 2،9263 میلیون دلار بوده است.این آمار نشان دهنده افزایش 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این روند چشم انداز دستیابی به درآمد 5 میلیارد دلاری دولت نیکاراگوا ناشی از  حواله‌های ارزی برای سال 2024 را نشان می دهد.

https://www.laprensani.com/2024/09/21/economia/3381960-remesas-se-acercan-a-los-3000-millones-de-dolares-siendo-ee-uu-el-principal-origen

تخصیص خط اعتباری از طرف دولت بلاروس به نیکاراگوا

منابع مالی خارجی از  طرف سازمان‌های بین المللی و منطقه ای بخصوص بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی طی سالهای اخیر یکی از منابع مهم درآمدهای دولت نیکاراگوا بوده است. اپوزیسیون معتقدند، اعطای منابع مالی از طریق نهادهای مذکور طی سالهای آینده کاهش می‌بابد. از نظر آنها این موضوع با تغییر رویه بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی نسبت به اعطای وامهای کلان به دولت های نیکاراگوا و السالوادور بیش از پیش مشخص شده است. در این شرایط دولت نیکاراگوا شدیدا بدنبال توافق با متحدان سیاسی خود جهت پر کردن خلا ناشی از عدم دریافت منابع مالی از سوی سازمان‌های منطقه ای و بین المللی است. در این راستا رایزنی‌های از طرف دولت نیکاراگوا با بانک توسعه بلاروس جهت دریافت وام صورت گرفته و توافقاتی نیز بعمل آمده است. بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است یکصد دستگاه ماشین آلات راهداری به وزارت راه نیکاراگوا تحویل داده شود. در واقع وام مذکور جهت خرید ماشین آلات از بلاروس به دولت نیکاراگوا تخصیص داده شده است.

https://www.laprensani.com/2024/09/23/economia/3381911-nicaragua-se-endeuda-con-el-dictador-lukashenko-de-belorrusia-para-comprarle-maquinaria. 2024/9/23

 حواله‌های ارزی دریافتی هندوراس

بانک مرکزی هندوراس (BCH) روز یکشنبه گزارش داد که این کشور آمریکای مرکزی در هشت ماه اول سالجاری بالغ بر6.3 میلیارد دلار درآمد از منشا حواله ارزی داشته است.  این میزان از حواله دریافتی نشان دهنده افزایش تقریبی 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بیش از 85 درصد خانواده‌های  هندوراسی دریافت کننده این حواله‌ها، عمدتا از آنها برای تامین هزینه‌های جاری زندگی نظیر غذا، پوشاک  استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش ها، حواله‌ها ارزی دریافتی حدود 25 درصد از تولید ناخالص داخلی هندوراس  (GDP) را تشکیل می دهد و در سال های اخیر به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از خانواده‌های هندوراسی تبدیل شده است. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده میزان حواله ارزی دریافتی تا پایان سالجاری میلادی بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود.

https://www.latribuna.hn/2024/09/22/remesas-suben-a-6354-8-millones/

شاخص ادراک فساد در میان کشورهای آمریکای لاتین

براساس آمار منتشرشده سازمان شفافیت بین‌الملل در خصوص وضعیت ادراک فساد کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳، ونزوئلا با 13 امتیاز بالاترین سطح فساد را در منطقه آمریکای لاتین دارد.این فهرست کشورها را بر اساس سطوح درک شده از فساد در بخش عمومی در مقیاسی از 0 (بسیار فاسد) تا 100 (کمترین  میزان فساد) رتبه بندی کرده است. سایر کشورهای آمریکای لاتین بر اساس گزارش منتشر شده به ترتیب ازپایین ترین میزان عبارتند از :اکوادور، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، جامائیکا، کوبا، کاستاریکا، شیلی، اروگوئه.کشورهای دانمارک (90)، فنلاند (87) و نیوزلند (87) کمترین فساد را دارند، در حالی که سودان جنوبی (13)، سوریه (13) و سومالی (12) فاسدترین کشورهای از منظر گزارش منتشر شده هستند.

https://www.larepublica.net/noticia/costa-rica-es-el-tercer-pais-menos-corrupto-de-america-latina. 2024/9/23

وام جدید بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی به نیکاراگوا

بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی (CABEI) در تاریخ 24 سپتامبر 2024 یک خط اعتباری 200 میلیون دلاری به بانک مرکزی نیکاراگوا  برای حمایت از مدیریت نقدینگی در این کشور تخصیص داد. خط اعتباری مذکور با هدف تقویت شبکه ایمنی مالی، حفظ ثبات مالی و کمک به ثبات نرخ ارز در این کشور اختصاص داده شد.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:156178-bcn-y-bcie-renuevan-contrato-de-linea-de-credito-por-un-monto-de-hasta-200-millones

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما