معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۱:۰۱

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا در هفته چهارم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شفافیت مالی در نیکاراگوا

بر اساس گزارش شفافیت مالی 2024 که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شده  است، نیکاراگوا به عنوان کشوری با چالش های متعدد در شاخص های مرتبط با شفافیت مالی قرار داد. مطابق این گزارش، دولت بودجه مصوب و گزارش پایان سال را از جمله به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داد اما در یک بازه زمانی معقول، بودجه اجرایی پیشنهادی خود را به صورت آنلاین منتشر نکرد. کاستی دیگری که به آن اشاره شد این است که "اسناد بودجه ای که در دسترس عموم قرار دارد، تصویر کاملی از هزینه‌ها و درآمدهای برنامه ریزی شده دولت ارائه نمی دهد این گزارش همچنین  بر عدم وجود جزئیات در مورد بدهی شرکت‌های دولتی تاکید می‌کند علاوه بر آن بر اساس مطالب منتشر شده اسناد بودجه "بر اساس اصول پذیرفته شده بین المللی تهیه نشده است" و "دولت هزینه‌های حمایت از ادارات اجرایی را تفکیک نکرده است.

https://100noticias.com.ni/economia/134213-reporte-eeuu-transparencia-fiscal-2024-nicaragua/.

امنیت غذایی در هندوراس

با عنایت به گزارش های اخیر سازمان بین المللی فائو در خصوص وضعیت نامطلوب برخی از بومیان هندوراس در تامین امنیت غذایی روز سه شنبه رئیس‌جمهور هندوراس شیومارا کاسترو با مدیر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، کو دونگیو ملاقات کرد.  دونگیو در یک سخنرانی مطبوعاتی گفت: "ما از رئیس جمهور بدلیل میزان اهمیتی که به  موضوعات مختلف مربوط به فائو از جمله امنیت غذایی قائل است سپاسگزار هستیم. وی گفت موضوع تامین امنیت غذایی در هندوراس را با جدیدت دنبال خواهد کرد و از رئیس جمهور درخواست نمود از برنامه‌های این سازمان در هندوراس حمایت نماید. وی تاکید کرد که کشور آمریکای مرکزی "پتانسیل زیادی برای تولید و حوزه‌های مرتبط به فناوری می‌تواند در مسائل" مرتبط با امنیت غذایی و کشاورزی کمک شایانی نمایند.

https://www.latribuna.hn/2024/09/18/presidenta-castro-habla-con-director-de-la-fao-sobre-seguro-alimentaria/.

اجلاس بین المللی قهوه در آمریکای مرکزی

اولین اجلاس قهوه جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (Celac)  با مشارکت مدیرکل فائو، کو دونگیو، و مدیر اجرایی سازمان بین المللی قهوه برگزار شد.این اجلاس با عنوان "کشاورزی و اقتصاد خانواده برای توسعه منطقه ای افتتاح  و نمایندگانی از 33 کشور عضو در آن مشارکت نمودند.کو دونگیو، مدیر کل فائو در این نشست  گفت: آمریکای مرکزی  دارای "ظرفیت عظیم تولید قهوه" است.

https://www.latribuna.hn/2024/09/17/honduras-acogera-la-primera-cumbre-internacional-del-cafe-de-la-celac/.

شیومارا کاسترو رئیس جمهور هندوراس در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت خواهد کرد

جراردو تورس، معاون وزیر روابط خارجی هندوراس گفت، رئیس جمهور این کشورس، شیومارا کاسترو، هفته آینده برای شرکت در هفتاد و نهمین  نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد و در آنجا سخنرانی خواهد نمود

: https://www.laprensa.hn/honduras/xiomara-castro-asamblea-onu-nueva-york-EG21503465

توافقنامه تجارت آزاد امارات و کاستاریکا

توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین کاستاریکا و امارات متحده عربی در جلسه اخیر  پارلمان کاستاریکا  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و

mite-en-comision-legislativa/.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما