معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۰:۵۱

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا در هفته سوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شاخص پیچیدگی اقتصادی در میان کشورهای آمریکای مرکزی

آمار مرتبط با شاخص پیچیدگی اقتصادی کشورها در سالجاری توسط موسسه فناوری ماسوچست(MIT)  منتشر شد، بر اساس آمارهای منتشر شده کشورهای جامائیکا،هندوراس، نیکاراگوا وکاستاریکا از وضعیت بهتری در شاخص  مذکور نسبت به سایر کشورهای آمریکای مرکزی برخوردار هستند. السالوادور،جمهوری دومینیکن، گواتمالا و پاناما در رتبه‌های بعد قرار دارند. این گزارش بر اساس 292 شاخص مرتبط با پیچیدگی  اقتصادی  با تمرکز بر قوانین، مقررات و تحریم ها،رویه‌های حسابداری و مالیاتی و استانداردهای منابع انسانی منتشر شده است.

https://www.larepublica.net/noticia/costa-rica-es-el-cuarto-pais-menos-complejo-para-hacer-negocios-en-latinoamerica. 09-9-2024

میزان کسری تجاری السالوادور در سالجاری

آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی السالوادور (BCR)  نشان می دهد، که در هفت ماه اول سالجاری میزان کسری تجاری در این کشورر بالغ بر 5.3 میلیارد دلار بوده است. مطابق این آمارها  ارزش صادرات السالوادور  طی این مدت 3.7 میلیارد دلار بوده است در حالیکه ارزش کلی واردات به این کشور بیش از 9.1 میلیارد برآورد شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند : این میزان از کسری تجاری در طول هفت ماه نگران کننده است و نشان می دهد که این کشور به شدت به واردات متکی است و آنچه که تولید می‌کند کافی نیست. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی السالوادور ، صادرات محصولاتی نظیر: قهوه، شکر، بخش های مرتبط با نساجی طی هفت ماه اول سال جاری با کاهش مواجه بوده اند.  داده‌های رسمی نشان می دهد که ایالات متحده همچنان مهمترین شریک تجاری السالوادور است و طی این مدت ارزش کالاهای صادره این کشور به السالوادور بیش از 2.6 میلیارد دلار و ارزش کالاهای وارده این کشور از السالوادور  1.2 میلیارد دلار بوده است.  ارزش کالاهای صادراتی چین به السالوادور طی مدت مذکور بیش از 1.4 میلیارد دلار و متقابلا ارزش کالاهای صادراتی السالوادور به چین تنها 47 میلیون دلار برآورد شده است.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/las-importaciones-triplican-exportaciones-en-siete-meses-el-salvador/1167987/2024/

امنیت غذایی در هندوراس

بر اساس مطالعه ای که چهارشنبه هفته جاری در تگوسیگالپا پایتخت هندوراس منتشر شد، 65 درصد از خانواده‌های بومی میسکیتو در هندوراس در وضعیت ناامنی غذایی متوسط و شدید زندگی می‌کنند. تحقیقات انجام شده توسط برنامه جهانی غذا (WFP) و سازمان غیردولتی بشردوستانه World Vision انجام شده است. این نظر سنجی 779 خانوار از گروه‌های قومی‌گاریفونا (افراد آفریقایی)، لنکا، مایا چورتیس و میسکیتو در 7 بخش از 18 بخش هندوراس را پوشش داد.

https://www.latribuna.hn/2024/09/11/el-65-de-hogares-miskitos-viven-en-insegura-alimentaria/.

ترویج گردشگری هندوراس توسط دولت چین

مؤسسه گردشگری هندوراس (IHT) گزارش داد که جمهوری خلق چین هندوراس را در میان مقاصد گردشگری برای گردشگران چینی قرار داده است. به گفته مسولین IHT، این موضوع جهت تقویت روابط دوجانبه است و در نشست رئیس جمهور شیومارا کاسترو و معاون وزیر امور خارجه چین، هوا چونینگ، مورد توجه طرفین قرار گرفت. علاوه بر آن در این دیدار موضوعاتی نظیر: افزایش واردات محصولات هندوراس به بازار آسیا و ساخت 375 مدرسه در هندوراس مورد تبادل نظر قرار گرفت.

https://www.latribuna.hn/2024/09/06/china-incluye-a-honduras-entre-destinos-turisticos/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما