معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم تیرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش از اروپا برای تجارت با مناطق زلزله‌زده ترکیه
رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش ضمن شرکت در کنفرانس مشترک ترکیه-آلمان و مورد خطاب دادن فعالان اقتصادی آلمان گفت: «بویژه از فعالان اقتصادی اروپایی و آلمانی خواستاریم تا در امر زنجیره تامین خود به شرکت‌های موجود در مناطق زلزله‌زده (ترکیه) روی بیاورند. خواهش می‌کنیم تا تمایزی در مورد تولیدات کشاورزی، کارخانجات صنعتی و تولیدات صنعتی ما قائل شوند تا ما نیز بتوانیم در سایه این امر مجدداً قدرت سابق خود را بدست آوریم».
نشست موسوم به "کنفرانس ترکیه-آلمان: نقش بخش خصوصی اروپا در توانبخشی تجارت در مناطق زلزله زده" با شرکت رییس اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش، رییس بورس کالای قهرمان‌مرعش، روسای اتاق‌های مناطق زلزله زده ترکیه، رییس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه و بسیاری از اسامی مطرح رده بالای حوزه تجارت ترکیه و آلمان برگزار شد.
رییس اتاق صنایع و بازرگانی قهرمان‌مرعش در این نشست که رییس جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان با پیام‌های ویدیویی خود از آن حمایت کردند؛ ضمن توصیف شرایط حوزه تجارت در قهرمان‌مرعش پس از زمین‌لرزه جنوب ترکیه گفت: «با بهره‌گیری از امکانات خود در حال ترمیم خسارات وارده به بنگاه‌ها و در تلاش برای احیای آن‌ها هستیم. به دلیل تاخیر بوجود آمده در تولید نیز در حال از دست دادن بازار خود هم در اروپا و هم در سایر نقاط جهان هستیم.
قهرمان‌مرعش با دارا بودن 11 ناحیه صنعتی و نزدیک به دو هزار واحد صنعتی؛ شهری صنعتی بوده که با تعامل یکپارچه با فعالان اقتصادی اروپا دارای تجارتی بسیار قدرتمند می‌باشد. پس از زمین‌لرزه (جنوب ترکیه) 95% از نواحی صنعتی ما دچار خساراتی در سازه و تجهیزات خود شدند. از 2500 بنگاه موجود در شهرک صنعتی کوچک ما 1200 بنگاه تخریب شده و 29 هزار واحد کوچک ما تحت تاثیر زمین لرزه قرار گرفتند. پس از سپری نمودن دوران زمین لرزه؛ بلافاصله فعالان اقتصادی ما کار خود را آغاز نموده و در حال تلاش بسیار برای احیای مجدد اقتصاد شهر می‌باشند. قهرمان‌مرعش شهری با ترنور مالی 30 میلیارد دلاری بوده و در حال حاضر 40% از نواحی صنعتی ما فعال می‌باشند.
این شهر با نزدیک به 200 هزار نیروی کار متخصص، بخش عظیمی از نیروی کار خود را از دست داده‌ که این‌ موارد خسارات بزرگی برای ماست. ما نیازمند سهم قابل توجهی از بازار هستیم. اگر تمامی‌شهرهای آسیب دیده در زمین لرزه در زنجیره تامین قرار داده شود؛ ما هر چند هم اندک جان دوباره خواهیم گرفت. بعلاوه می‌خواهیم تا از این پس با مشکلات صدور روادید روبرو نباشیم. بخصوص می‌خواهیم تا مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی در امر ویزای شینگن مرتفع گردد. ما هرچه سریعتر نیازمند (تامین) منابع هستیم». (2023/07/16، قهرمان‌مرعش)

برگزاری کنفرانس با موضوع بکارگیری مهاجران در کشاورزی در دانشگاه سوتچوامام قهرمان‌مرعش
افتتاحیه برخط کنفرانس "افزایش ظرفیت مهاجران و پناهندگان در بخش کشاورزی-CAMRAS" با تامین مالی اتحادیه اروپا در چارچوب طرح اشتراکات راهبردی آموزش حرفه‌ای اراسموس پلاس (Erasmus+) در دانشگاه سوتچوامام قهرمان‌مرعش برگزار شد.
این مراسم افتتاحیه که توسط مدیر مرکز عملیات و تحقیقات توسعه زراعی دانشگاه سوتچوامام قهرمان‌مرعش و یکی از اساتید رشته اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی این دانشگاه و با حضور مدیریت کشاورزی و جنگلداری استانداری قهرمان‌مرعش، انجمن آموزشی TENGO، AMSED (فرانسه)، IDSL (اسپانیا)، IED (یونان) و ILA (هلند) برگزار شد؛ تقسیم وظایف میان شرکت‌کنندگان با هدف تحقق هرچه بیشتر و بهتر اهداف پروژه صورت گرفته و سیاست‌‌گذاری‌های لازم جهت مدیریت پروژه با همکاری شرکت کنندگان داخلی و خارجی آن به جهت مطالعه میدانی و بررسی منابع علمی‌برای تعیین نیازهای گروه‌های هدف انجام شد.
در قالب این پروژه برگزاری آموزش‌های برخط به جهت تامین نیروی کار متخصص برای تولید کنندگان فعال در بخش کشاورزی، افزایش بهره‌وری کشاورزی با کاهش اتلاف تولیدات کشاورزی در سطح محلی و منطقه‌ای، افزایش ظرفیت‌ها و انگیزه پناهندگان و مهاجران بالای 18 سال شاغل در بخش کشاورزی و یا مایل به اشتغال در بخش کشاورزی، بررسی موارد مورد نیاز در گروه‌های هدف با انجام مطالعات میدانی و با هدف افزایش ظرفیت‌های افراد فعال در بخش کشاورزی هدف‌گذاری شده است. (2023/07/18، قهرمان‌مرعش)

افتتاح ساختمان جدید سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم
ساختمان جدید سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم با حضور استاندار، معاون شهردار، رییس اداره امنیت و جمعی از مسئولان شهری و سازمان‌های خصوصی ارزروم به افتتاح رسید. این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز، با پخش سرود ملی دو کشور ایران و ترکیه ادامه داشته و با سخنرانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و استاندار ارزروم به پایان رسید. (2023/07/15، ارزروم)

احداث جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در آرداهان
جایگاه شارژ خودروهای برقی در آرداهان به منظور استفاده شهروندان به احداث رسید. در این جایگاه شارژ امکان شارژ همزمان دو خودروی الکتریکی وجود دارد. (2023/07/17، آرداهان)

صادرات سنگ به کانادا و استرالیا از دیاربکر و الازیغ
یک واحد تولیدی سنگ مرمر در الازیغ در نظر دارد تا در فاز اول 30 هزار متر مکعب از سنگ مرمر آلبالویی الازیغ و سنگ مرمر مروارید سیاه دیاربکر را به کانادا و استرالیا صادر کند. مرمر آلبالویی الازیغ در بخش آلاجاکایا استان الازیغ و مرمر مروارید سیاه دیاربکر نیز در بخش چرمیک استان دیاربکر استخراج می‌شوند.
سنگ آلبالویی الازیغ به 65 کشور جهان صادر و سنگ مروارید سیاه دیاربکر نیز در سال‌های اخیر به جهت استفاده به عنوان سنگ زینتی در ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است که قرار است اینبار این دو محصول به استرالیا و کانادا صادر شوند. (2023/07/08، الازیغ)

واگذاری مناقصه احداث سد کیسیکلی قهرمان‌مرعش
وحید کریشچی، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از قهرمان‌مرعش ضمن اعلام خبر برگزاری مناقصه احداث سد کیسیکلی قهرمان‌مرعش گفت: «بالاخره برگزاری مناقصه احداث این سد با ظرفیت ذخیره آب 31.5 میلیون متر مکعب پس از 20 سال انتظار تحقق یافت. هزینه احداث این سد در مجموع 3 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده و نقطه اطمینانی در تامین آب شهرستان‌های اون‌ایکی شوبات، دول‌کادیراوغلو؛ ترک‌اوغلو و پازارجیک خواهد بود». (2023/07/19، قهرمان‌مرعش)

بهره‌گیری از سیستم‌های انرژی خورشیدی به منظور آبرسانی در نوار مرزی ایران در آغری
با حمایت‌های دولت ترکیه در روستای چتنلی واقع در بخش دوغوبایزید استان آغری در مرز ایران از صفحات خوشیدی به منظور تامین انرژی مورد نیاز به جهت انتقال آب مورد نیاز در مصارف 250 خانواده بهره‌گیری می‌شود. به این منظور 56 پنل خورشیدی با حمایت دولت و کمک روستاییان این منطقه نصب و راه اندازی شده و موجب شده تا ساکنان این روستا هزینه برق برای انتقال آب مورد نیاز خود پرداخت نکنند. حمایت دولتی صورت گرفته از سوی استانداری و فرمانداری به منظور احداث این سیستم‌های خورشیدی 60 درصد بوده و بخشی نیز با حمایت روستاییان ساکن خارج از کشور بوده است. (2023/06/11، آغری)

 تبدیل ارزروم به مرکز گلخانه‌داری ترکیه

ارزروم با دارا بودن 480 هزار هکتار زمین کشاورزی دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه کشاورزی می‌باشد. عثمان آکار، مدیر کشاورزی و جنگلداری استان ارزروم در این خصوص گفت در ارزروم 250 واحد تولیدی گلخانه‌ای وجود دارد که اکثریت آن‌ها در بخش‌های اسپیر، تورتوم، اولتو، اولور، اوزون‌دره و پازاریولو واقع شده‌اند.
وی همچنین افزود هدف از گسترش گلخانه‌ها در سطح استان بهره‌گیری از مساحت‌های کوچک در امر کشاورزی، ارتقا ساختار اقتصادی و اجتماعی در مناطق غیر شهری و ارتقا کیفیت و بهره‌وری تولیدات کشاورزی می‌باشد و ادامه داد با اجرای پروژه "توسعه گلخانه‌ها با استفاده از گونه‌های هیبرید و روش‌های نوآورانه" در سال 2023 میلادی؛ 420 هزار نشاء گوجه فرنگی و خیار بین کشاورزان منطقه و در 4 سال اخیر نیز چیزی در حدود 866 هزار نشاء بین کشاورزان توزیع شده است. (2023/06/12، ارزروم)

آبرسانی به اراضی کشاورزی با استفاده از انرژی خورشیدی در تونجلی
با اتمام عملیات احداث نیروگاه خورشیدی جهت تامین انرژی مورد نیاز برای آبرسانی بوسیله پمپ در بخش مازگیرت استان تونجلی، 1637 هکتار از اراضی کشاورزی این استان با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی تحت پوشش آبرسانی قرار خواهند گرفت.
احداث این نیروگاه خورشیدی در سال 2021 و با هدف کاهش هزینه‌های سرسام آور برق واحد آبرسانی بوسیله پمپ که در سال 2017 ساخته شده بود صورت گرفت. توان اسمی این نیروگاه خورشیدی برابر 1.2 مگاوات بوده و بر اساس نرخ‌های سال 2023 سالانه 93 میلیون لیر در هزینه‌های کشاورزان منطقه صرفه جویی ایجاد خواهد کرد. (2023/07/30، تونجلی)

سرمایه گذاری 338 میلیون لیره‌ای در حوزه انرژی خورشیدی در وان
وان با قرار داشتن در جایگاه سوم در میان استان‌هایی که بیشترین تعداد روزهای آفتابی را دارا می‌باشد به عنوان پایتخت خورشیدی ترکیه محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در این استان روز به روز در حال افزایش بوده و ادامه دارد. در این زمینه شرکت اردمیر با سرمایه گذاری 338 میلیون لیره‌ای خود یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 17.6 مگاوات را با بهره‌گیری از 37 هزار و 674 پنل خورشیدی به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود در بخش ارجیش وان احداث خواهد کرد.
وزارت محیط زیست و شهرسازی در اینباره طی بیانیه‌ای گفت روند ارزیابی تاثیرات زیست محیطی پروژه نیروگاه خورشیدی اردمیر-6 گروه آهن و فولاد ارِغلی در وان آغاز شده است که در سایه این نیروگاه سالانه 29.92 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق تولید خواهد شد. همچنین هر پنل خورشیدی به کار رفته در این نیروگاه دارای توان 550 وات می‌باشد. (2023/06/26، وان)

 اهدای جایزه عسل طلایی لندن به عسل بیتلیس
عسل بیتلیس در مسابقات بین‌المللی عسل در لندن جایزه "عسل طلایی" را به خود اختصاص داد. در این مسابقات که در تاریخ‌های 19 و 20 مه در لندن پایتخت انگلستان با شرکت 600 نوع عسل مختلف از نقاط مختلف جهان برگزار شد عسل بیتلیس پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و آنالیزهای صورت گرفته دارای رطوبت، گرده و پرولین بالا تشخیص داده شده و با پیشی گرفتن از رقبای خود این جایزه را دریافت کرد. (2023/06/17، بیتلیس)

ادامه روند اجرای پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در ارزنجان
ساخت نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت 4 مگاوات در منطقه کوروتیلک پس از نیروگاه‌های خورشیدی موجود در مناطق کوروتیلک و چوکورکویو استان ارزنجان همچنان ادامه دارد. شهردار و اعضای شورای شهر ارزنجان ضمن بازدید از این نیروگاه خورشیدی در حال احداث؛ از روند اجرای این پروژه بازدید به عمل آورده و به ارائه اطلاعاتی در باره نیروگاه خورشیدی در حال احداث پرداختند. (2023/06/16، ارزنجان)

بازدید فعالان بخش گردشگری عراق از حکاری
گروهی 65 نفره متشکل از مسئولان و فعالان بخش گردشگری شهرهای مختلف کشور عراق به منظور بررسی ظرفیت‌های گردشگری استان حکاری از این استان بازدید به عمل آوردند. این گروه حین ورود به ترکیه از طریق دروازه مرزی اوزوملو مورد استقبال شهرداران شهرستان‌های‌ چوکورجا و اسن‌دره و نمایندگانی از سازمان‌های خصوصی و مردم نهاد قرار گرفته و سپس با معاون استاندار حکاری و معاون فرهنگ و گردشگری استانداری حکاری دیدار و گفتگو کردند.
جودت اوزگوکچه، رییس شورای اجرایی منطقه آناتولی شرقی اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه در توضیح سفر هیئت عراقی گفت: «این سفر در پی سفر سه هفته پیش ما به سه شهر عراق و دعوت از طرف عراقی به حکاری با هدف توسعه گردشگری منطقه صورت می‌گیرد که به مدت سه شب و چهار روز خواهد بود. میهمانان از مناطق تاریخی و گردشگری مرکز حکاری، شهرستان‌های یوکسک‌اوا و شمدینلی بازدید به عمل خواهند آورد. دو ماه پیش از این نیز نزدیک به 101 نماینده از آژانس‌های مسافرتی را به حکاری دعوت کرده بودیم».
اسماعیل آق‌بوغا، رییس اتاق اصناف و صنعتگران حکاری نیز گفت: «در چارچوب رویدادهای معرفی حکاری که ویژه ایران و عراق برگزار شد، با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و ارزش‌های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه با فعالان بخش گردشگری تماس برقرار شده و نتایج مثبتی بدست آمد. هدف از این فعالیت‌ها جذب گردشگرانی از ایران و عراق به حکاری می‌باشد. ما در قالب هیئتی 15 نفره به عراق سفر کرده بودیم و در حال حاضر هیئتی 65 نفره به حکاری سفر کرده‌اند که این امر موجب خرسندی ما شد و بر این باوریم که در آینده ثمره این‌ فعالیت‌ها را خواهیم دید». (2023/07/13، حکاری)

برداشت اولین محصول پسته در سال جاری در دانشگاه اغدیر
اولین محصول قطعه زمینی که در سال 2019 از سوی مرکز عملیات و تحقیقات کشاورزی دانشگاه اغدیر تحت کشت پسته قرار گرفته است، پس از گذشت 4 سال برداشت خواهد شد. دانشگاه اغدیر در نظر دارد تا با تمرکز بر تولیدات کشاورزی دارای ارزش افزوده بالا در پیشرفت کشاورزی منطقه تاثیرگذار بوده و مجاری درآمدزایی جدیدی با تولید محصولات منطبق با خاک این استان را در منطقه ایجاد کند.
رییس مرکز عملیات و تحقیقات کشاورزی دانشگاه اغدیر و از اساتید رشته حفظ نباتات دانشکده کشاورزی این دانشگاه در اینباره گفت در حال حاضر 60-50 اصله درخت پسته در 4 و 5 گونه مختلف در این مکان کشت شده است. وی همچنین گفت سه کشور آمریکا، چین و ترکیه در امر تولید پسته در جهان پیشرو هستند که بعضا ترکیه در جایگاه نخست در این میان قرار می‌گیرد. (2023/07/04، اغدیر)

 افتتاح مرکز طب سنتی و مکمل در وان
مرکز طب مکمل و سنتی در مرکز پزشکی دورسون اُداباشی دانشگاه یوزونجوییل وان به افتتاح رسید. در این مرکز، خدماتی از قبیل حجامت و اوزون درمانی ارائه می‌گردد. متخصص جراحی عمومی در اینباره گفت اوزون درمانی با هدف افزایش اکسیژن خون، افزایش حجم عروق و تسهیل خونرسانی و در نتیجه اکسیژن رسانی هرچه بهتر به بافت‌ها و تحقق ترمیم آن‌ها انجام می‌گیرد که بدین ترتیب در درمان بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های عضلانی و مفصلی، فتق دیسک کمر و گردن، دردهای عصبی و نوروپاتی، زخم‌های مزمن بستر و دیابت و بیماری‌های پوستی مورد استفاده می‌باشد. (2023/06/13، وان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما