معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

وضعیت همکاری‌ها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

دیمیتری ولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه: توافقنامه با ایران برای امضا آماده می‌شود، مذاکرات با اندونزی، مصر و امارات در حال انجام است، در آینده ممکن است منطقه آزاد تجاری با الجزایر ایجاد شود. در حال حاضر حدود 20 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بریکس و سازمان همکاری شانگهای ابراز کرده اند، کشورهای بیشتر و بیشتری در حال وارد شدن به مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایجاد مناطق آزاد تجاری از جمله کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای جنوبی، خلیج فارس و خاورمیانه هستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند سیستم پرداخت مشترک را با کشورهای بریکس متصل کند.

دیمیتری ولواچ افزود: اکنون اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه جدید،  دائمی و کامل با ایران در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری است که بر خلاف منطقه موقت، تقریباً تمام تجارت را پوشش خواهد داد. در حال حاضر اوراسیا در حال مذاکره با اندونزی و مصر است. در مورد اندونزی در آوریل سال جاری کار آغاز شد. برای امارات مذاکرات در مورد تعرفه را آغاز می‌کنیم. امیدواریم که تا پایان سال جاری قرارداد را نهایی نماییم. او گفت که تقریباً به طور همزمان، رایزنی در سطح اتحادیه با امارات برای انعقاد یک توافقنامه دوجانبه و خدمات تجاری آغاز شد. دیمیتری ولواچ گفت: در آینده ای نزدیک، گفتگوی اساسی تر آغاز خواهد شد و مهم است که هر دوی این فرآیندها به موازات یکدیگر پیش بروند.

به گفته معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، برنامه‌های آینده شامل شکل گیری شرایط ترجیحی تجارت با هند است. وی گفت: این روند در حال حاضر آغاز شده است و امیدواریم مذاکراتی که از سال 2018 در حال انجام است در سال جاری فعال شود. همچنین، همانطور که دیمیتری ولواچ اشاره کرد، اتحادیه اوراسیا در حال بررسی چشم انداز ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با الجزایر است که یکی از شرکای تجاری پیشرو اتحادیه در آفریقا است. معاون وزیر توسعه اقتصادی  توضیح داد: آماده کار با طرف الجزایری در قالب های مختلف هستیم. وی با یادآوری حضور عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ  ابراز امیدواری کرد: چنین توجه بالای سران کشورها به توسعه روابط تجاری و اقتصادی روسیه و الجزایر  انگیزه ای جدی بر ادامه مذاکرات بیشتر بین دو کشور در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک است.

به گفته دیمیتری ولواچ، همه این پروژه‌ها به ایجاد فرصت های جدی برای گسترش و تنوع جغرافیای تجارت معاف از گمرک، جهت دهی مجدد صادرات روسیه از غرب، تشکیل زنجیره‌های ارزش جایگزین و متعاقب آن همکاری‌های دوجانبه در پزشکی، کشاورزی، انرژی و صنعت حمل و نقل و آموزش کمک خواهند کرد.

دیمیتری ولواچ در مورد گسترش اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و سازمان همکاری شانگهای گفت: "اگر ما یک "نقشه" مشروط از تماس های بین المللی اتحادیه  اوراسیا را تصور کنیم، آنگاه از مرزهای قاره اوراسیا فراتر می رود. به عنوان مثال، کوبا یک کشور ناظر در اتحادیه اوراسیا است. در حال حاضر، تعامل با مصر و اندونزی و همچنین با تعدادی از کشورها و سازمان‌های آفریقای و آمریکای لاتین در حال توسعه هستند.

توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفت: اوراسیا به پیوندی بین اروپا و آسیا، جنوب و شمال تبدیل خواهد شد. قرار دادن  اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یکی از مراکز شکل گیری خط یکپارچه سازی مشارکت بزرگ اوراسیا، همراه با ابتکار چین "یک کمربند، یک جاده"، تقویت همکاری با سازمان همکاری شانگهای، آسه آن و سایر انجمن‌ها و کشورهای آسیایی و اروپایی. در دستور کار قرار دارد.

دیمیتری ولواج در بخش دیگر از سخنان خود گفت: همکاری می‌تواند به اشکال مختلف - از تعامل گفت و گو در مورد موضوعات خاص تا انعقاد موافقت نامه‌های تجارت آزاد و همچنین در قالب های مختلف - از کسب وضعیت ناظر در اتحادیه اوراسیا  تا عضویت کامل در اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شود.  به گفته وی، در چارچوب معماری ژئواکونومیک جهانی که به سرعت در حال تغییر است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شرکای تجاری خارجی قابل اعتماد نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه به طور سیستماتیک "نامزدها" را انتخاب می‌کند تا امکان ایجاد مکانیسم های گفتگو برای همکاری با آنها یا انعقاد موافقت نامه‌های تجاری غیر ترجیحی و ترجیحی را فراهم کند. کمیسیون اقتصادی اوراسیا درخواست های بسیاری از کشورهای سازنده و انجمن‌های آنها با پیشنهاد ایجاد یا تعمیق روابط تجاری دریافت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: اتحادیه قبلا با ویتنام و صربستان قراردادهای تجارت آزاد و تفاهمنامه‌های تجاری با چین و ایران منعقد کرده است. در سال گذشته هم تفاهمنامه‌هایی با دبیرخانه سیکا، کمیسیون رقابت بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا و پیش نویس تفاهم نامه ای را با دولت میانمار تصویب کرد.

دیمیتری ولواچ تاکید کرد: در رابطه با تعدادی از کشورها، چشم انداز راه اندازی چنین کاری در نظر گرفته شد. وی یادآور شد که در فوریه 2023، اوراسیا و چین نقشه راهی را امضا کردند که هدف آن تقویت و اشباع تعامل تجاری و اقتصادی طرفین در یک سطح عملی است. به گفته معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه این سند شامل بخش "دیجیتالی شدن راهروهای حمل و نقل" است که اقداماتی را نشان می دهد که شامل انتقال مرحله ای طرفین به شکل الکترونیکی مبادله اسناد برای حمل و نقل ریلی باری با استفاده از امضای دیجیتال الکترونیکی که به طور قابل توجهی رویه‌های تجاری را ساده می‌کند و حمل و نقل کالا بین کشورهای اتحادیه و چین را سرعت می‌بخشد.

 

منبع:اسپوتنیک قزاقستان

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما