معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مودیز: ریسک نقدینگی با وجود توافق صندوق بین‌المللی پول همچنان بالاست

به گفته مؤسسه خدمات سرمایه گذاران مودی (مودیز)، علیرغم توافقنامه در سطح کارکنان صندوق بین المللی پول (IMF)، ریسک نقدینگی دولت همچنان بالاست.

آژانس رتبه‌بندی در آخرین گزارش خود در مورد پاکستان اعلام کرد که در 29 ژوئن، پاکستان پس از برنامه تسهیلات تمدید شده صندوق بین‌المللی پول، به توافقی در سطح کارشناسی با صندوق بین‌المللی پول بر سر یک توافقنامه مشروط 3 میلیارد دلاری (SBA) دست یافت.

این توافق منوط به تأیید هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول است که انتظار می‌رود تا اواسط ژوئیه به تصمیم نهایی برسد. در صورت تصویب در ماه جاری، این قرارداد در آوریل 2024 منقضی می‌شود.

در صورت تصویب، SBA فشار کوتاه مدت بر نقدینگی دولت را کاهش خواهد داد. پاکستان تا 16 ژوئن دارای ذخایر ارزی بسیار کم حدود 3.5 میلیارد دلار بود که برای پوشش کمتر از یک ماه واردات کافی بود و بسیار کمتر از نیازهای مالی خارجی این کشور برای سال مالی جاری (منتهی به ژوئن 2024) و چند سال آینده بود.

https://www.brecorder.com/news/40251096/liquidity-risks-remain-high-despite-imf-deal-moodys

نرخ پیش پرداخت مالیات بر درآمد برای واردکنندگان تجاری افزایش یافت

دولت نرخ پیش پرداخت مالیات بر درآمد وارد کنندگان تجاری را از 5.5 درصد به 6 درصد افزایش داده است. با توجه به اصلاحات اخیر اعمال شده در قانون مالیات بر درآمد 2001، این تغییر از طریق بند 27 (13) بند 7 قانون مالی، 2023، اصلاح شماره 3 جدول به قسمت دوم این فرمان اعمال شد. به منظور حصول اطمینان از  اجرای موثر نرخ تجدید نظر شده، به کلیه مجموعه داران دستور داده شده است تا دستورالعمل های دقیقی را برای ماموران مالیاتی مربوطه صادر کنند. این بخشنامه با توجه به تجارب قبلی در مورد مسائل مشابه، با هدف تضمین جمع آوری مالیات اصلاح شده از اول جولای 2023 می‌باشد.

https://www.brecorder.com/news/40251092/rate-of-advance-income-tax-for-commercial-importers-hiked

1.25 روپیه/واحد افزایش در تعرفه‌های شرکت های توزیع برق مجاز است

سازمان تنظیم مقررات ملی برق (نپرا) روز 4 جولای  افزایش متوسط 1.25 روپیه در هر واحد در تعرفه‌های شرکت های توزیع برق (Discos) را برای سه ماهه سوم سال مالی 2022-2023 تحت مکانیسم QTA برای بازیابی هزینه‌های اضافی 46.536 میلیارد روپیه از مصرف کنندگان تصویب کرد.

این قانون گذار تصمیم خود را یک روز قبل از جلسه استماع برنامه ریزی شده FCA از شرکت های توزیع برای می 2023 اعلام کرد که در آن CPPA-G به دنبال تعدیل مثبت 2.05 روپیه در هر واحد بود.

https://www.brecorder.com/news/40251095/rs125unit-raise-in-discos-tariffs-allowed

سوخت وارداتی برای تولید برق: نپرا کمبود ارز را عامل کاهش بار می‌داند

تاوسیف فاروقی، رئیس سازمان ملی تنظیم انرژی برق (نپرا)، روز 4 جولای گفت که یکی از دلایل اصلی کاهش بار برق در کشور، کمبود ارز خارجی برای واردات سوخت است زیرا ۶۳ درصد تولیدات پاکستان بر پایه سوخت‌های وارداتی است. او ادعا کرد که کمبود برق بیش از 8000 مگاوات است.

هزینه سوخت تولید برق در ماه آوریل 24.6 درصد افزایش یافت. با این حال، رئیس نپرا خاطرنشان کرد که ظرفیت نصب شده پاکستان 43775 مگاوات است. تقاضای فعلی کشور 27000 است در حالی که تولید 21000 تا 22000 مگاوات است که نشان می دهد کمبود بین 5000-6000 مگاوات است.

وی گفت: 30 هزار مگاوات از طریق این سامانه انتقال یافته و با اضافه شدن خطوط انتقال جدید از جنوب به شمال ظرفیت انتقال برق بیشتر شده است. رئیس نپرا با بیان دلایل کاهش بار گفت که 63 درصد تولید پاکستان بر پایه سوخت وارداتی است، اما دولت دلار کافی برای واردات سوخت ندارد. در حال حاضر هزینه تولید 33 روپیه در هر واحد است. هزینه برق نیروگاه‌های RLNG  24 یا 24.5 روپیه در هر واحد است.

https://www.brecorder.com/news/40251097/imported-fuel-for-power-generation-nepra-blames-forex-scarcity-for-load-shedding

با کاهش یک چهارم فروش به چین، صادرات منطقه ای کاهش می یابد

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بانک دولتی پاکستان (SBP)، صادرات پاکستان به 9 کشور همسایه در 11 ماه اول سال مالی 2023 کاهش قابل توجهی 19.68 درصدی را ثبت کرد.

این کاهش تا حد زیادی به کاهش محموله‌ها به چین نسبت داده می‌شود. قابل ذکر است، کاهش تجارت تنها به صادرات محدود نمی‌شود، زیرا واردات، به ویژه از چین، نیز شاهد کاهش شدید در 11 ماه اول سال مالی 2023  بوده است.

در راستای اقدامات دولت برای کاهش هزینه‌ها، ترخیص کانتینرهای وارداتی در سال مالی 2023 به تعویق افتاد و SBP اولویت کمی‌برای گشایش اعتبار اسنادی برای کالاهای مصرفی قائل بود.

صادرات این کشور به افغانستان، چین، بنگلادش، سریلانکا، هند، ایران، نپال، بوتان و مالدیو به 3.353 میلیارد دلار کاهش یافت که تنها 13.21 درصد از کل صادرات 25.38 میلیارد دلاری پاکستان در جولای تا مه سال مالی 2023 است.

چین با پیشی گرفتن از کشورهای پرجمعیت مانند هند و بنگلادش، به عنوان مقصد اصلی صادرات منطقه ای پاکستان ظاهر شده است. با این حال، در 11 ماه اول سال مالی، خروجی صادرات پاکستان به چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد منفی داشته است.

https://www.dawn.com/news/1762475/regional-exports-fall-as-sales-to-china-shrink-by-a-quarter

رهبران تجاری امیدوارند که صندوق بین المللی پول بتواند اعتماد سرمایه گذاران را بازگرداند

 جامعه تجاری با استقبال از امضای قرارداد 3 میلیارد دلاری مشروط 9 ماهه (SBA) با صندوق بین المللی پول، امیدوار است که این قرارداد به عدم قطعیت پایان دهد و اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی را که به شدت برای احیای اقتصاد مورد نیاز است، بازگرداند. زبیر متیولا، رئیس گروه بازرگانان (BMG) گفت که این توافقنامه سطح کارشناسی (SLA) علاوه بر بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران خارجی، ثبات در برابری روپیه-دلار و تأثیر مثبت بر بازار سهام و در نتیجه ثبات اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت. با این حال، او می ترسید که برنامه نجات صندوق بین المللی پول ممکن است هزینه تولید را افزایش دهد که واقعاً کل جامعه تجاری را می ترساند و دولت باید توجه ویژه ای به رسیدگی به این نگرانی داشته باشد.

https://www.dawn.com/news/1762481/business-leaders-hope-imf-deal-to-restore-investor-confidence

دولت گزینه‌های تامین مالی خارجی را بررسی می‌کند

با در دست داشتن صندوق بین المللی پول (IMF)، دولت در نظر دارد بیشتر نیازهای مالی خارجی خود را در میان مدت از طریق اوراق قرضه بین المللی 10 تا 15 ساله و وام های چندجانبه اعطایی تامین کند.

همچنین قصد دارد ابزارهای بدهی محلی را به اوراق قرضه مبتنی بر تورم، فهرست اوراق دولتی در بورس اوراق بهادار و انتشار اوراق کوتاه مدت اسلامی و متعارف با نرخ شناور، متنوع کند.

این بخشی از استراتژی جدید مدیریت بدهی میان مدت است که توسط وزارت دارایی در آخر هفته منتهی به 6جولای برای سال های مالی 2023 تا 2026 منتشر شد.

https://www.dawn.com/news/1762724/govt-explores-external-financing-options

اقدامات انرژی در بودجه

تقاضا برای انرژی به دلیل گستردگی اقتصادی، رشد جمعیت و پیشرفت های سریع تکنولوژی در حال افزایش است. با این حال، اتکا به سوخت‌های فسیلی وارداتی و محدودیت‌های عرضه انرژی چالش‌های مهمی را برای چشم‌انداز اقتصادی کشور ایجاد می‌کند.

در پاسخ، دولت قصد دارد استفاده از منابع انرژی محلی مانند هایدل، خورشیدی، باد و زغال سنگ ثار را بهینه کند. دولت اخیراً چارچوب دستورالعمل های مترقی ابتکارات خورشیدی 2022 را برای ترویج و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مقرون به صرفه،  تصویب کرده است.

https://www.dawn.com/news/1762742/energy-measures-in-the-budget

رفع کمبود گاز پاکستان

پاکستان با چالش های مداوم در تامین تقاضای گاز طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند که ناشی از افزایش نیازهای انرژی، محدودیت های زیرساختی و شکاف عرضه و تقاضا است. سال گذشته تولید گاز طبیعی داخلی در پاکستان تقریباً پنج درصد کاهش یافت.

حدود 25 درصد از مصرف گاز طبیعی کشور از طریق واردات LNG تامین می‌شود. ارائه گاز یارانه ای دولت به بخش کود، منابع را تحت فشار قرار داده و نگرانی‌هایی را در مورد بهره وری انرژی و اثرات زیست محیطی ایجاد کرده است.

https://www.dawn.com/news/1762700/addressing-pakistans-gas-shortagesa

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما