معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نگاهی کوتاه به مقررات مالیاتی فدراسیون روسیه

در فدراسیون روسیه مالیات‌ها در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند: مالیات‌ها و عوارض فدرال، مالیات‌های منطقه‌ای، مالیات‌ها و عوارض محلی.

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سیستم مالیاتی ازبکستان

مالیات به عنوان یک فاکتور مهم در توسعه اقتصادی ازبکستان و از منابع اصلی بودجه این کشور به شمار می آید. سیستم مالیاتی این کشور طی چند دوره پس از استقلال متناسب با ضرورت‌های اقتصاد بازار دچار تغییر و تحول گردیده است.

رای دیوان دائمی داوری به نفع شرکت نفتی انگلیسی در پرونده شکایت آن از دولت هند

دیوان دائمی داوری در لاهه[1] در پرونده شکایت شرکت نفتی انگلیسی Cairn Energy  از دولت هند، به اتفاق آرا دولت هند را محکوم کرد. دادگاه –متشکل از 3 قاضی که یکی از آنها توسط هند تعیین شده بود- طی حکم تفصیلی که در تاریخ 22 دسامبر 2020 در 582 صفحه صادر شد، اعلام نمود که تجدید ساختار شرکت کایرن در هند در سال 2006 قبل از ورود شرکت به بورس اوراق بهادار بود و لذا مصداق فرار مالیاتی تلقی نمی‌شود. در این ارتباط، دولت هند را به پرداخت 1.4 میلیارد دلار به عنوان اصل مطالبات، بهره و غرامت آن به نفع شرکت انگلیسی، و هزینه دادرسی محکوم کرد و به مسئولان مالیاتی هند دستور داد تا درخواست اخذ مالیات از این شرکت را لغو کنند.

مالیات در جمهوی خلق چین

قوانین مالیاتی چین، توسط دو نهاد وضع می‌شوند، یکی کنگره ملی خلق که بالاترین ارگان قدرت دولتی و مجلس قانونگذاری ملی چین محسوب می‌شود و تنها سالی یکبار در ماه مارس چلسات آن برگزار می گردد و دیگری کمیته دائمی‌ کنگره ملی خلق که منتخب کنگره خلق ( NPC ) و زیر مجموعه آن بوده و در غیاب آن وظایف اصلی پارلمان چین را در طول سال بر عهده دارد .مصوبات کمیته دائمی‌ کنگره ملی خلق در اجلاس سالیانه کنگره به تایید پارلمان خواهد رسید .

استونی در میان هفت کشور برتر اروپایی در شروع و رونق استارت آپ ها

تفاوت هایی در میزان موفقیت هرکدام از کشورهای اروپایی در زمینه استارت آپ ها مشاهده می‌شود. در حالیکه کشورهایی مثل انگلیس و آلمان به عنوان قطب های اصلی اروپا به سلطه استارت آپی خود بر دیگر کشورها ادامه می دهند، چند کشور اروپایی دیگر از جمله استونی نیز به عنوان قهرمانان نوظهور عرصه استارت آپ در این قاره مطرح می‌باشند. در عین حال باید در نظر داشت که شیوع COVID-19 تأثیر خود را بر گردش مالی شرکت های استارت آپی دراین قاره از جمله استونی نیز گذاشته است.

مروری بر ساختار قانونی اتریش در مواجهه با رمزارزها

با توجه به رواج روزافزون ارزهای دیجیتالی و رمز ارزها و احتمال فراگیری بیشتر آن، دولت ها به دنبال اتخاذ تمهیدات مراقبتی و اعمال کنترل بر تبادل این ارزها می‌باشند. برآورد می‌شود در حال حاضر ارزش صد نوع از مهمترین رمزارزهای دیجیتالی به بیش از ۳۰۰ میلیارد یورو برسد که با احتساب انواع شناخته نشده آن، ارزش بازار آنها بالغ بر ۷۳۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.