معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته دوم تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سفر دبیرکل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (OAPEC) به الجزایر

جمال عیسی اللوغانی، دبیرکل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اوپک) روز یکشنبه 4 تیرماه در چارچوب همکاری الجزایر و این سازمان به این کشور سفر کرد. وزارت انرژی و معادن الجزایر هدف از این سفر سه روزه را تقویت و تحکیم روابط همکاری بین الجزایر و این سازمان در زمینه هیدروکربن‌ها و به طور کلی انرژی اعلام کرد. اللوغانی در این سفر با محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر دیدار و گفتگو کرد. همچنین در طول این سفر یادداشت تفاهمی‌بین مؤسسه نفت الجزایر (IAP) (از زیرمجموعه‌های گروه سوناتراک) و سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (OAPEC) با هدف تقویت همکاری‌های فنی در زمینه آموزش امضا کردند.

انتخاب مجدد الجزایر به عنوان نایب رئیس کمیسیون حسابرسی سازمان جهانی گمرک (WCO)

یکصد و چهل و یکمین اجلاس شورای سازمان جهانی گمرک (WCO) که بالاترین مرجع تصمیم گیری سازمان است، از 22 تا 24 ژوئن 2023 در مقر WCO در بروکسل، بلژیک و با حضور مدیران کل گمرک 185 کشور عضو برگزار شد. در طول این جلسات، آقای یان ساندرز از ایالات متحده به عنوان دبیرکل جدید WCO برای یک دوره پنج ساله از اول ژانویه 2024 انتخاب شد. همچنین آقای ادوارد کیسوتر از آفریقای جنوبی نیز به عنوان رئیس شورای WCO و معاونان جدید منطقه ای نیز منصوب شدند. نماینده الجزایر نیز برای دومین سال متوالی به عنوان نایب رئیس کمیسیون حسابرسی WCO انتخاب شد.

ملاقات وزیر دارایی الجزایر با رئیس بانک توسعه ای جدید (NBD)

وزیر دارایی الجزایر، لعزیز فاید، که به عنوان نماینده رئیس جمهور تبون برای شرکت در اجلاس سران برای پیمان مالی جدید جهانی (Summit for a new Global Financial Pact)، به پاریس سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس با رئیس بانک توسعه جدید (NBD)، دیلما روسف دیدار کرد. الجزایر پیش از این برای عضویت در این بانک درخواست داده است.

این بانک در سال 2015 توسط گروه بریکس و با سرمایه اولیه 100 میلیارد دلار ایجاد شد. مقر NBD در شانگهای (چین) می‌باشد و هدف تاسیس آن کمک به رشد و توسعه جهانی از طریق کمک به کشورهای در حال توسعه است.

برگزاری کنفرانس منطقه ای در مورد همکاری اتحادیه‌های کارگری بین المللی در حمایت از کارگران مهاجر

کنفرانس مشورتی منطقه ای با موضوع همکاری اتحادیه‌های کارگری بین المللی در حمایت از کارگران مهاجر روز دوشنبه 12 تیرماه با حضور اتحادیه‌های کارگری عربی و آفریقایی در الجزیره برگزار شد. در این کنفرانس در مورد برخی نگرانی‌های مربوط به مهاجرت، به‌ویژه نگرانی‌های شغلی، تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر کارگران مهاجر و تدوین پیشنهادهایی برای تقویت همکاری بین اتحادیه‌های کارگری بین‌المللی در زمینه حمایت از حقوق مهاجران گفتگو شد.

تصمیم الجزایر برای کاهش تولید نفت در ماه آگوست

به عنوان بخشی از تلاش‌های مشترک به رهبری کشورهای اوپک پلاس و در حمایت از اقدامات انجام شده توسط عربستان سعودی و فدراسیون روسیه به منظور حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت، الجزایر اعلام کرد به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را در آگوست به میزان 20 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. پیش از این عربستان سعودی اعلام کرده بود که کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر تا ماه آگوست تمدید خواهد کرد و افزود که این کاهش می‌تواند پس از آن ماه نیز تمدید شود. اندکی پس از اعلام عربستان، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مسکو صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه در روز در ماه آگوست کاهش خواهد داد.

فعالیت آژانس ملی ترویج تجارت خارجی (ALGEX) در سال 2022

به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، آژانس ملی ترویج تجارت خارجی (ALGEX) در سال 2022 فعالیت های متعددی را با هدف حمایت و کمک به صادرکنندگان و تسهیل دسترسی آنها به بازارهای خارجی انجام داده است. از جمله اقدامات ذکر شده در گزارش این سازمان، اعطای تسهیلات با هدف ارتقای صادرات غیرهیدروکربنی، آماده سازی پروژه ایجاد خط دریایی "الجزیره- نواکشوت- داکار"، انعقاد توافق نامه‌ها و یادداشت های همکاری اشاره کرد. همچنین توسعه آژانس پلتفرم دیجیتال "صادرکنندگان الجزایر" با هدف کمک به صادرکنندگان الجزایری برای تبلیغ شرکت ها و محصولات خود و ارتباط با اپراتورهای خارجی توسط این آژانس انجام گرفته است. بنا به اعلام این سازمان، این پلتفرم دارای 183 صادرکننده ثبت شده است. از دیگر فعالیت های آژانس، به نظارت بر مشارکت در نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی سازمان‌دهی شده در خارج از کشور (فرانسه، سنگال، روسیه و ترکیه) و سازماندهی رویدادهای مشابه در سطح ملی و تقویت همکاری با آژانس های پشتیبانی صادرات در کشورهای مختلف اشاره شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما