معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۹

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در نیمه اول تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ملبورن در رتبه بندی بهترین شهرهای جهان از سیدنی پیشی گرفت؛

ملبورن امسال پس از وین اتریش و کپنهاگ دانمارک به رتبه سوم صعود کرده است، این در حالیست که این شهر سال 2022 به رده دهم سقوط کرده بود. این ارزیابی بر اساس شاخص های زندگی جهانی سال 2023 از سوی واحد بین المللی Economist Intelligence  صورت گرفته است. شهر پرت سومین صعود کننده بزرگ در رتبه بندی بود که در سال 2023 با 21 پله صعود به رده دوازدهم رسید. رقابت بین ملبورن و سیدنی همچنان ادامه دارد زیرا این دو شهر استرالیا در رتبه‌بندی بهترین شهرهای جهان در مکان‌های سوم و چهارم قرار دارند. شهر وین با ثبات بی‌نظیر، زیرساخت‌های مناسب، خدمات آموزشی قوی، مراقبت‌های بهداشتی خوب و از با دارا بودن امکانات فرهنگی و سرگرمی‌های فراوان پشت سر هم به عنوان بهترین شهر جهان تبدیل شده است. در این راستا برخی شهرها نیز کمترین قابلیت زندگی را دارند؛ شهر دمشق سوریه همچنان در انتهای این فهرست قرار دارد. ضمن اینکه کیف در اوکراین به دلیل تأثیر تهاجم روسیه بر ثبات و زیرساخت های این کشور در رتبه‌های پایینی قرار گرفته است.

 Canberra Times

قیمت برق در استرالیا از ماه جولای افزایش می یابد؛

بسیاری از استرالیایی‌ها به زودی شاهد افزایش قبض برق خود خواهند بود. از اول جولای 2023 قیمت برق بین 19.6 تا 23.9 درصد در برخی ایالتهای استرالیا افزایش می یابد. کمیسیون خدمات ویکتوریا در ملبورن نیز از آغاز ماه جولای قیمت ها را 25 درصد افزایش خواهد داد. البته دولت‌های ایالتی در سراسر کشور تخفیف‌هایی را به دارندگان کارت ویژه و خانواده‌های ‌پرجمعیت تر ارائه می‌کنند. در این راستا میلیون‌ها خانوار استرالیایی برای صرفه جویی در هزینه افزایش قیمت برق مصرفی میزان گرمایش را در زمستان کاهش می دهند.

NineNews  و ABC 

مازاد بودجه استرالیا به 19 میلیارد دلار افزایشی یافت؛

دولت فدرال استرالیا برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته شاهد افزایش مازاد بودجه شده است و دلیل آن افزایش درآمدهای مالیاتی می‌باشد. ارقام ماهانه بودجه که اخیرا از سوی دولت منتشر شد نشان می‌دهد که در پایان ماه می 2023 بودجه این کشور ۱۹ میلیارد دلاری مازاد داشت و فراتر از پیش‌بینی ۴.۲ میلیارد دلاری برای سال‌های۲۳ -۲۰۲۲ بود. آنتونی آلبانیز نخست وزیر این موضوع را بعنوان یک دستاورد خارق العاده ستود؛ چرا که به ادعای او دولت پیشین کسری بودجه 78 میلیارد دلاری را پیش بینی کرده بود. نخست وزیر گفت: ما در مسیر نیل به نخستین مازاد بودجه استرالیا در 15 سال گذشته هستیم. وی افزود برخلاف پیش‌بینی کسری 78 میلیارد دلاری در سال گذشته به مازادی بیشتر از 4.2 میلیارد دلاری که ماه گذشته پیش‌بینی کرده بودیم دست یافتیم، و این یک دستاورد خارق‌العاده در برابر 1 تریلیون دلار بدهی به ارث رسیده از دولت گذشته است. وزیر دارایی دولت فدرال گفت که این موضوع به کاهش فشار بر تورم کمک می‌کند و افزود: این دستاورد به ما کمک می‌کند تا بخشی از چالش تورم را در اقتصاد خود از بین ببریم، مدیریت و عملکرد مالی خود را بازسازی کنیم و آشفتگی‌هایی را که دولت ائتلافی برای ما به ارمغان گذاشت برطرف کنیم. با این حال یک اقتصاد دان ارشد معتقد است که بخشی از دلیل وضعیت اخیر این است که قیمت کالاها افزایش یافته است و لذا شرایط تورمی تا حدودی پول را به صندوق دولت سرازیر می‌کند. در عین حال این اقتصاددان مدعی شد: بودجه همچنان با فشارهای بلندمدت ساختاری و در برابر طرح ملی بیمه، مراقبت از سالمندان، سلامت و هزینه‌های دفاعی کشور مواجه و مورد تهدید است.

The Australian

پشتیانی دولت استرالیا از شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)؛

از آنجایی که سازمان ملل روز 27 ژوئن (مصادف با 6 تیرماه) را بنام روز جهانی شرکت‌های کوچک، متوسط و خرد معرفی کرده است و نقش حیاتی کسب ‌وکارهای کوچک را در سطح جهانی مورد توجه قرار می دهد، در همین چهارچوب انجمن بانکداری استرالیا نیز (ABA) اهمیت بخش کسب وکارهای کوچک استرالیا را بعنوان موتور محرکه اقتصاد کشور برجسته می داند. گفته می‌شود که بانک‌های استرالیایی تا پایان آوریل 2023 با اعطای 567 میلیارد دلار اعتبار مالی از شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) در کشور پشتیبانی کرده اند. در همین زمینه طی 12 ماه منتهی به 30 آوریل 2023 بانک ها 113 میلیارد دلار به شرکت های کوچک و متوسط اعتبارات داده اند که 36 میلیارد دلار مختصص مشاغل کوچک و 77 میلیارد دلار به مشاغل متوسط بوده است.

 ausbanking.org.au

نمایشگاه Australia All Energy 2023  در زمینه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر 

نمایشگاه Australia All Energy 2023  در زمینه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر طی روزهای سوم و چهارم آبانماه سالجاری (26-25 اکتبر 2023) با نظارت شورای انرژی پاک این کشور(ACNC)  در ملبورن برگزار خواهد شد.

www.all-energy.com.au

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما