معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کارخانه تولید خوراک ماهی توسط یک سرمایه گذار لهستانی در قزاقستان احداث می‌شود

ElDala.kz  گزارش می دهد: شرکت ملی KAZAKH INVEST و شرکت لهستانی SENEKA یک یادداشت تفاهم در مورد ساخت کارخانه تولید خوراک ماهی‌های پرورشی در قزاقستان امضا کردند. پیش بینی می‌شود این پروژه 100 میلیون دلار هزینه داشته باشد.لهستان یکی از شرکای اقتصادی خارجی پیشرو قزاقستان در اروپای مرکزی و شرقی است.

  گردش تجاری قزاقستان و لهستان بیش از 80 درصد از کل تجارت لهستان با کشورهای آسیای مرکزی را تشکیل می دهد و در سال 2022 از 1.3 میلیارد دلار (صادرات - 770.7 میلیون دلار، واردات - 587.4 میلیون دلار) فراتر رفت که 78 درصد بیشتر از سال 2021 (757.8   میلیون  دلار) است.

بر اساس گزارش بانک ملی جمهوری قزاقستان، در سال 2022، جریان ناخالص سرمایه گذاری مستقیم از لهستان به اقتصاد قزاقستان بالغ بر 75 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 2021 افزایشی 164 درصدی (28.4 میلیون دلار) داشته است.   مجموعه پروژه‌های سرمایه گذاری تجارت لهستان در قزاقستان شامل 10 پروژه به ارزش 190 میلیون دلار است. سرویس مطبوعاتی خاطرنشان کرد: قزاقستان و لهستان پتانسیل زیادی برای تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری دارند. علاوه بر بخش‌های سنتی مواد خام، بخش کشاورزی و صنعتی که به اولویت توسعه اقتصاد لهستان تبدیل شده است، مورد توجه سرمایه‌گذاران لهستانی است.

آلتینای موکانوا، رئیس پروژه‌های KAZAKH INVEST برای اروپا، گفت که تا پایان سال 2022، ورودی ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قزاقستان به 28 میلیارد دلار رسید که 17.7 درصد بیشتر از سال 2021 (23.8 میلیارد دلار) است. این رقم طی 10 سال گذشته به یک رکورد تبدیل شده است (در سال 2012 - 28.9 میلیارد دلار).

 https://eldala.kz/novosti/kazahstan/14886-zavod-po-proizvodstvu-kormov-dlya-ryby-postroit-polskiy-investor-v-kazahstane

سرمایه گذارانی از آلمان در معادن قزاقستان سرمایه گذاری خواهند کرد 

خبرگزاری LS به نقل از Kazakh Invest گزارش می دهد: قزاقستان پروژه‌هایی را با مشارکت سرمایه گذارانی از آلمان به ارزش کل حدود 2 میلیارد دلار اجرا می‌کند. در مجموع 23 سند به مبلغ 1.7 میلیارد دلار امضا شد.  به عنوان مثال، شرکت آلمانی Siemens AG به اجرای پروژه ای برای بومی سازی تولید کلیدهای فشار متوسط برای صنعت انرژی کمک خواهد کرد. طی قراردادی که با "کازنرگو پاور" امضا شد، کارخانه تولید تجهیزات مربوطه در قزاقستان ایجاد خواهد شد. هزینه این پروژه حدود 22 میلیون دلار است.

Creada Corporation و HMS Bergbau AG برای سرمایه گذاری و توسعه پروژه ای برای اکتشاف، تولید و فرآوری سنگ معدن فلزات کمیاب پیچیده در شرق قزاقستان توافق کردند. پیش بینی می‌شود این پروژه 200 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

یک کارخانه غنی سازی در کانسار مولتی متال آلش پی احداث می‌شود. این پروژه قرار است توسط SARYARKA Polymetals و همچنین Nordstorm Switzerland AG آلمان و DEB Deutsche Erze Beteiligungs AG اجرا شود. بدین ترتیب کارخانه غنی‌سازی سنگ‌های سرب را برای به دست آوردن کنسانتره سرب فرآوری می‌کند که می‌توان از آن در تولید محصولات مختلف استفاده کرد.

همچنین توافقنامه ای در مورد توسعه مشارکت در زمینه حمل و نقل مسافر و حمل و نقل و تدارکات بین DB Engineering & Consulting GmbH و KTZ، در مورد ساخت کارخانه تولید صفحات گچی و مصالح ساختمانی خشک بین استانداری منطقه ژامبیل و کناف گیپس تراز منعقد شد.

علاوه بر این، پروژه‌هایی را در زمینه بازیافت زباله و پاکسازی گازهای مضر، خنثی سازی CO2 و تولید الیاف کربن (توسط Samruk-Kazyna Invest و AMK Global) و تولید مواد افزودنی خاک (توسط Science Fund) و GS قزاقستان اجرا می‌شوند. در منطقه آلماتی، شرکت آلمانی Maple Ventures GmbH یک آبشار از نیروگاه‌های برق را مشترکا با شرکت Alatau HydroCascade احداث می‌کند. در استان قزل اوردا، شرکت های EuroGlass Industries و Horn GmbH قصد دارند در اجرای پروژه تولید ظروف شیشه ای همکاری کنند.  یک پارک صنعتی نوآورانه چند منظوره برای تولید فایبر سیمان، بتن اسفنجی و مصالح ساختمانی خشک در همان منطقه افتتاح می‌شود. این پروژه توسط Samga Eurotrade و Medal Verwaltungs GmbH اجرا خواهد شد. علاوه بر این پروژه‌ی استخراج طلا  توسط Gold Mining Corp.، DEB Deutsche Erze Beteiligungs AG و Nordstorm Switzerland AG اجرا می‌شود.

 https://lsm.kz/investory-iz-germanii-vlozhatsya-v-metally

قزاقستان راه جدیدی برای اینترنت پیدا کرده است

 LS گزارش می دهد: قزاقستان در ایجاد دسترسی جایگزین به اینترنت پیشرفت کرده است.

به گزارش قزاقستان تلکام، قراردادی با اپراتور آذربایجانی AzerTelecom برای ایجاد سرمایه گذاری مشترک برای ساخت و بهره برداری از خط ارتباطی فیبر نوری ترانس خزر (FOCL) در کف دریای خزر و در امتداد مسیر دو کشور امضا شد. این خط به بخشی از پروژه بزرگ "راه ابریشم دیجیتال "   (Digital Silk Way)  تبدیل خواهد شد که ایجاد یک کریدور جدید مخابراتی دیجیتال بین اروپا و آسیا را فراهم می‌کند.این توافقنامه در جریان سفر علیخان اسماعیل اف نخست وزیر قزاقستان به باکو امضا شد. قزاقتلکام خاطرنشان کرد که طرفین قبلاً طراحی سطح بالای high-level design برای خط زیردریایی آینده را تدوین و نقشه راه دقیق برای اجرای پروژه تصویب کرده اند.

این خط زیردریایی در امتداد مسیر آکتائو به سیازان آذربایجان بوده و بیش از 340 کیلومتر طول خواهد داشت. یک مسیر ذخیره دیگر هم به طول حدود 330 کیلومتر از بندر کوریک قزاقستان تا بوزونا در آذربایجان احداث خواهد شد. هزینه اولیه خطوط ارتباطی فیبر نوری 40 میلیون دلار است که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات از محل اپراتورهای مخابراتی انجام می‌شود.

 https://lsm.kz/kazahstan-prolozhit-al-ternativnyj-vyhod-v-internet-podrobnosti

قزاقستان انتقال نفت از طریق دریای خزر را با نفتکش های خود آغاز خواهد کرد

LS گذارش می دهد:  دو نفتکش قزاقستانی-عربی در دریای خزر این عملیات را بر عهده خواهند گرفت. بر اساس اطلاعات صندوق، سرمایه گذاری مشترک Kazmortransflot (از زیرمجموعه‌های    KazMunayGas) و بنادر ابوظبی (امارات متحده عربی Caspian Integrated Maritime Solutions، دو فروند نفتکش را خریداری کرده اند که  حجم باربری هر کدام 8000 تن میباشد.

  هزینه خرید حدود 30 میلیون دلار (13.4 میلیارد تنگه به نرخ 447.62 تنگه بانک ملی در هر دلار) است. که در سه ماهه چهارم سال 2023 دریای خزر شروع به فعالیت آنها آغاز خواهد شد. این نفتکش ها در حمل و نقل نفت قزاقستان در مسیر آکتائو-باکو مشارکت خواهند داشت.

سال گذشته توافقنامه ای با سوکار SOCAR  برای انتقال 1.5 میلیون تن طلای سیاه قزاقستان در سال از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان امضا شد.

این صندوق توضیح داد: «طبق این قرارداد، از ناوگان قزاقستان و آذربایجان به صورت مساوی استفاده می‌شود.

  دو نفتکش جدید قادر به حمل 50 درصد از 1.5 میلیون تن در سال هستند.

این سازمان خاطرنشان کرد: در صورت توافق جدید برای افزایش حجم حمل و نقل نفت و همچنین بر اساس برنامه زمان بندی برای ، تصمیم به خرید نفتکش های اضافی اتخاذ خواهد شد.

 https://lsm.kz/kazahstan-budet-perevozit-neft-po-kaspiyu-na-svoih-tankerah

سرمایه گذاران چینی بازار قزاقستان را به دقت بررسی می‌کنند

طبق اعلام وزارت صنعت و توسعه زیرساخت، یک شرکت از چین علاقه مند به سرمایه گذاری در تولید آسانسور است.   در حال حاضر مذاکرات با سرمایه گذار در مرحله اولیه است. در استان آلماتی یک شرکت دیگر از چین قصد دارد کارخانه گرانیت راه اندازی کند. سرمایه گذاری در این پروژه ممکن است بالغ بر 13.7 میلیارد تنگه باشد.خاطرنشان می‌شود برای افتتاح این تولید به 10 هکتار نیاز است.

  بر اساس اطلاعات اولیه، کل برق مصرفی این شرکت 900 هزار کیلووات در ماه، 30 هزار کیلووات برق در روز، و مصرف سنگ خام300 متر مکعب در روز خواهد بود. حجم تردد بار 500 متر مکعب در روز خواهد بود.  در صورت افتتاح کارخانه، فرصت شغلی برای 400 نفر ایجاد خواهد شد. در همین حال، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، 9 پروژه با مشارکت سرمایه گذاران چینی به ارزش 2.3 میلیارد دلار در دست اجراست.  طبق داده‌های اولیه، شش پروژه می‌توانند در سال جاری راه اندازی شوند.  هزینه کل این پروژه‌ها 362.5 میلیون دلار است..

به طور کلی فهرست پروژه‌های همکاری صنعتی و سرمایه گذاری قزاقستان و چین شامل 52 پروژه به ارزش کل بیش از 21 میلیارد دلار است که از سال 2015 تاکنون 25 پروژه به ارزش 7.3 میلیارد دلار از این فهرست در قزاقستان راه اندازی شده است.

  این در حالی است که با توجه به فعالیتهای سراسری، تسهیلات جدیدی با مشارکت شرکت هایی از چین در 11 منطقه کشور راه اندازی می‌شود

 https://lsm.kz/kitajskij-investor-prismatrivaetsya-k-kazahstanskomu-rynku

 

در ریاض همکاری در قالب جدید «آسیای مرکزی - شورای همکاری برای کشورهای عربی خلیج فارس مورد بحث قرار گرفت»

DKNews.kz گزارش داد: نشست سفرای کشورهای آسیای مرکزی با رئیس شورا و نمایندگان وزارت امور خارجه عربستان سعودی در مقر شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس برگزار شد.

در این دیدار، طرفین در مورد موضوعات تعامل بین کشورهای آسیای مرکزی و شورای همکاری خلیج فارس از جمله راه‌های گسترش روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در قالب جدید همکاری‌های بین منطقه ای "آسیای مرکزی - شورای همکاری برای کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس " بحث و تبادل نظر کردند.

در عین حال، توجه ویژه ای به چشم انداز توسعه گفت و گوی سیاسی در سطوح عالی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی شد.

در این زمینه، شرکت کنندگان بر اهمیت تقویت روابط بین شورا و کشورهای آسیای مرکزی در همه زمینه‌های همکاری به نفع منافع مشترک تاکید کردند و همچنین توافق کردند که تلاش های مشترکی برای گسترش تعاملات بین دو منطقه انجام دهند.

 https://www.dknews.kz/ru/politika/294273-sotrudnichestvo-v-novom-formate-centralnaya-aziya

دانشگاه‌های آلماتی به کونایف منتقل می‌شوند؟

LS گزارش می دهد: حدود 4 تریلیون تنگه سرمایه گذاری در منطقه آلماتی پیش بینی می‌شود. این خبر را مارات سلطانگزیف، استاندار منطقه اعلام کرد

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی استاندار منطقه ای گفت که با احتساب شهر اقماری G4City و مرکز منطقه ای، قلمرو این مجموعه تا 100 کیلومتر گسترش خواهد یافت

  به طور کلی 4 میلیون نفر در این قلمرو زندگی خواهند کرد

سلطانگزیف یادآور شد که یک منطقه ویژه اقتصادی به مساحت 30 هزار هکتار در قلمرو G4 CITY  ایجاد شده است.

پیش بینی می‌شود 34 هزار شغل با احداث این مجموعه ایجاد شود. در کونایف یک مرکز قلب و عروق، یک تئاتر نمایشی، مدارس و شعبه‌های دانشگاه ساخته خواهند شد.

استاندار توضیح داد: طرح کلی شهر توسط ارگان‌های دولتی هماهنگ می‌شود .

50 تفاهمنامه برای بیش از 462.5 میلیارد تنگه در منطقه با شرکت های خارجی و داخلی منعقد شد.

 یکی از این پروژه‌ها توسعه ذخایر تنگستن در بوگوتی به مبلغ 134.4 میلیارد تنگه است که برای 350 نفر شغل ایجاد می‌شود.

همچنین یک کارخانه تصعید  (روشی برای نگهداری غذا با از بین بردن سریع و کامل رطوبت) به مبلغ 42.8 میلیارد تنگه راه اندازی خواهند کرد. و در سال جاری ساخت یک مجتمع دامپروری آغاز می‌شود.

صحبت های هم در خصوص انتقال دانشگاههای آلماتی به شهر کونایف در جریان است.

 https://lsm.kz/poyavitsya-li-akademgorodok-v--onaeve

یک سرمایه گذار از ترکیه قصد دارد حمل و نقل ریلی سبک  در منطقه آلماتی بسازد

LS گزارش می دهد: یک شرکت از ترکیه قصد دارد پروژه ای را برای ساخت حمل و نقل ریلی سبکدر منطقه آلماتی اجرا کند.

به گزارش استانداری ، شرکت "Tashyapy" ترکیه قصد دارد یک سیستم حمل و نقل ریلی سبک را در مسیر Kaskelen - Esik - Talgar - Almaty - Uzynagash راه اندازی کند. خاطرنشان می‌شود که پارکینگ ویژه در تالگار و کاسکلن بنیاد  می‌شود، جایی که می‌توانید افراد  اتومبیل های خود را در پارکینگ بگذارند  و سپس با این خط ریلی  به آلماتی بیایند.

انتظار می رود این امر باعث کاهش ازدحام شود، زیرا روزانه 300000 نفر وارد این کلان شهر می‌شوند.

با این حال، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای پروژه ساخت هنوز مشخص نیست.

مطالعات امکان سنجی این پروژه در ماه ژوئن آغاز شد.

طول این خط ریلی  80  کیلومتر است که با احتساب دو شهر آلماتی و کونایف  طول آن به 150 کیلومتر می رسد. مرحله اول ساخت با اجرای قطعه تالگر و آلماتی آغاز خواهد شد. قطعه دوم در امتداد مسیر کونایف-آلماتی خواهد بود.

 https://lsm.kz/investor-iz-turcii-planiruet-postroit-lrt-v-almatinskoj-oblasti

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما