معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برق وارداتی از ایران به هرات کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری افق (9خرداد)، اسماعیل مشوانی از مسئولان محلی طالبان در هرات اعلام کرد: میزان برق وارداتی از ایران به این استان کاهش یافته است. ایران «به دلیل‌ گرمی هوا و کمبود انرژی برق در داخل کشور خود»، میزان صادرات برق به شهر هرات را کاهش داده است و مشخص نیست که چه زمانی این مشکل برطرف خواهد شد. به‌گفته‌ آقای مشوانی، در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ مگاوات برق از ایران به هرات وارد و به شهرک صنعتی این استان داده می‌شود. ۷۰ درصد برق مورد نیاز هرات از ایران تأمین می‌شود که اکنون به‌ صورت چشم‌گیری کاهش یافته است.

اداره خط آهن افغانستان: یک شرکت ترکی پیشنهاد ساخت خط آهن در ازای دریافت  امتیاز بهره برداری از معادن افغانستان را داد

به گزارش خبرگزاری افق (13خرداد)، اداره خط آهن افغانستان از پیشنهاد ساخت خط آهن توسط شرکت ذوب آهن ترکیه موسوم به «کارادنیز» در ازای دریافت امتیاز بهره برداری از معادن افغانستان خبر داد. سی و یکمین نشست بخش خاورمیانه اتحادیه بین‌المللی خطوط آهن با میزبانی ‌ترکیه در شهر استانبول برگزار شد و هیات اداره خط آهن طالبان نیز در آن شرکت کرد.

عملیات احداث سد بخش آباد فراه مجددا آغاز شد

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (1خرداد)، عملیات احداث سد بخش آباد فراه بعد از چند سال توقف، با حضور مسئولان ارشد دولتی آغاز شد. ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت سرپرستی افغانستان افتتاح این پروژه را برای مردم غرب کشور و خصوصا استان فراه مهم خواند. وی افزود: امارت اسلامی میراث‌ دار ویرانی است و نمی‌شود تمام چالش‌ها یک روزه به پایان برسد. عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب با حضور در این مراسم تاکید کرد: کشور به سمت خودکفایی در حرکت است و افتتاح این‌گونه پروژه‌های حیاتی زمینه‌ساز احیای اقتصاد کشور است. او از کانال قوش تپه در شمال کشور و هم‌چنین پروژه‌های عمرانی دیگر در کشور یاد کرد و افزود: کانال قوش‌تپه در حوزه کشاورزی یک انقلاب بزرگ است که از برکت امارت اسلامی در حال اجرا است.

سد بخش آباد که بر حوضه ی دریای فراه رود ساخته می‎شود، گذشته از تأمین آب برای ۸۰ هزار هکتار زمین درغرب کشور، ۲۷ مگاوات برق، تولید خواهد کرد. این سد در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فراه ‌رود استان فراه واقع است، ارتفاع آن ۸۱ متر و  حدوداً ظرفیت 1360 میلیون متر مکعب آب را دارد.

نمایشگاه تولیدات داخلی افغان – لاجورد در هرات افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (3خرداد)، دومین نمایشگاه افغان لاجورد به مناسبت هفته صنعت و معرفی محصولات داخلی کشور در ۳۰۰ غرفه در هرات افتتاح شد. حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنعت و تجارت هرات گفت: در این نمایشگاه تولیدات داخلی کشور از  هرات، غور، بادغیس، فراه، نیمروز و قندهار به نمایش گذاشته شده است. مولانا نور احمد اسلام‌جار، استاندار هرات در افتتاح این نمایشگاه گفت: بزرگ‌ترین هدف ما در کوتاه مدت جلوگیری از واردت محصولات مشابه خارجی به داخل کشور می‌باشد.

فروش پنل های خورشیدی در بازار هرات کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری شفقنا (4خرداد)، فروش پنل های خورشیدی برای تولید برق و استفاده در زمین‌ های کشاورزی در چند سال اخیر در افغانستان رواج یافته است. فروشندگان این پنل های خورشیدی می‌گویند که در سال جاری فروش آن‌ها به دلیل ممنوعیت حفر چاه‌های عمیق کاهش یافته است. مسئولان حوضه آبی هریرود – مرغاب از آغاز سال جدید خورشیدی، حفر چاه‌های عمیق را در مناطق مختلف هرات ممنوع اعلام کردند. هم‌چنین ریاست کشاورزی هرات، کشاورزان هراتی را در بخش هایی از این استان از کشت برنج به دلیل آب بر بودن این محصول، منع نموده است. آنان دلیل این اقدامات را کمک به حفاظت از منابع آبی زیر زمینی عنوان نموده اند.

ساخت سد پاشدان پس از دو سال وقفه مجددا آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (7خرداد)، مسئولان محلی هرات از تخصیص بودجه کار ساخت بند پاشدان این ولایت در سال مالی ۱۴۰۲ خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری وطن۲۴ – مولوی نثاراحمد الیاس، سخنگوی استانداری هرات با انتشار ویدیویی در این مورد بیان کرد: بودجه ساخت سد پاشدان هرات در سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته است. او ابراز امیدواری کرد بعد از امضای بودجه، عملیات احداث این سد به صورت رسمی آغاز ‌شود. دو سال است که روند عملیاتی ساخت سد پاشدان متوقف شده است.

ریاست خط آهن افغانستان: پاکستان پیشنهاد تغییر مسیر ترانس افغان را داده است

به گزارش طلوع نیوز (13خرداد)، بخت الرحمن شرافت، رئیس اداره راه‌آهن افغانستان گفت: پاکستان خواهان تغییر مسیر پروژه راه‌آهن افغانستان - ترانس است.

آقای شرافت پس از سفر به ترکیه، افزود: اسلام‌آباد به دنبال تغییر مسیر این راه‌آهن از لوگر - تورخم به لوگر - خرلاچی شده است.

پیشنهاد پاکستان ایجاد خط آهن از لوگر به پکتیا - شهرستان سید کرم، چمکنی و سپس از راه خرلاچی به پاکستان وصل شود؛ ولی در حال حاضر تاکید ازبکستان بر همان مسیر قبلی توافق شده (لوگر – تورخم) است.

 اداره راه‌آهن افغانستان اذعان کرده است که بودجه کافی برای عملی شدن این پروژه در اختیار ندارد.

طول راه‌آهن افغانستان - ترانس ۷۶۴ کیلومتر است و هزینه ساخت آن حدود 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 وزارت صنعت و تجارت: در تولید پنجاه قلم کالا به خود کفایی رسیده ایم

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) (3خرداد)، عبدالسلام آخوندزاده جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در " گردهمایی صنعتی" گفت: امارت اسلامی جهت زمینه سازی برای ایجاد بخش خصوصی توانمند و رقابتی که نیروی محرک رشد اقتصادی فراگیر و پایدار در کشور را تضمین می‌کند، متعهد است. جواد اضافه کرد: وزارت صنعت و تجارت خواهان توسعه افغانستان با افزایش سرمایه گذاری، گسترش صنایع، رشد کسب و کارهای کوچک، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد شهروندان کشور می‌باشد. وی با اشاره به دستاوردهای این وزارت گفت: افزایش صادرات کشور به دو میلیارد دلار، تراز تجاری مثبت؛ افزایش سهم صادرات از ۱۳ درصد به ۲۲ درصد و کاهش سهم واردات از ۸۷ درصد به ۷۸ درصد، از مهم ترین آن می‌باشد. جواد در ادامه بیان کرد: کشورهای پاکستان، هندوستان، ایران، امارات، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، چین و قزاقستان بیشترین اقلام صادراتی افغانستان را خریداری کرده اند بیشترین کالاهای صادراتی افغانستان را زغال سنگ، انغوزه، پنبه، انجیر خشک، زیره سبز، انار، کشمش، انگور، جلغوزه ‌سیاه و گوجه فرنگی و بیشترین اقلام وارداتی افغانستان برنج، ماشین آلات، گازمایع، لوازم یدکی ماشین، سیمان و سوخت می‌باشد. سخن‌گوی وزارت تجارت همچنین افزود که با توجه به حمایت این‌ وزارت از سرمایه‌گذاری در افغانستان، در ۵۰ قلم کالا که ۱۵ قلم آن دارو می‌باشد به خودکفایی رسیده ایم.

 افغانستان به طرح یک کمربند یک جاده چینی‌ها می‌پیوندد

به گزارش شفقنا (11خرداد)، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد مقامات این کشور با همتایان چینی توافق کرده‌اند که طرح یک کمربند و یک جاده را به افغانستان گسترش دهند. بر اساس این توافقنامه افغانستان به پروژه ۶۰ میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین و پاکستان موسوم به سی‌پک ملحق می‌شود. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که دو طرف توافق کردند که کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی خود را برای مردم افغانستان ادامه دهند و همکاری ‌های توسعه‌ای را در افغانستان از جمله از طریق گسترش سی‌پک به افغانستان افزایش دهند. در این بیانیه آمده است مقامات چینی و پاکستانی قبلاً در مورد گسترش این پروژه به افغانستان گفتگو کرده‌اند و طالبان برای مشارکت در این پروژه و چشم‌انداز دریافت سرمایه‌گذاری زیربنایی مورد نیاز ابراز آمادگی کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما