معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم خردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حضور وزیر انرژی و معادن الجزایر در نشست وزیران اوپک

محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر در یکصد و هشتاد و ششمین نشست کنفرانس وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در وین (اتریش) برگزار شد، شرکت کرد. ایشان همچنین در چهل و نهمین نشست کمیته مشترک نظارت وزیران (JMMC) و سی و پنجمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس) شرکت کردند. ایشان اعلام کردند در پایان گفتگوهای انجام شده، کشورهای امضاکننده اعلامیه همکاری تصمیم گرفتند تا سطح تولیدی را که در اکتبر 2022 تعیین شده بود، برای باقیمانده سال جاری حفظ کنند. همچنین الجزایر تصمیم گرفت با هماهنگی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) کاهش داوطلبانه 48000 بشکه ای نفت خود را تا پایان دسامبر 2024 تمدید کند.

پروژه کمیساریای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی الجزایر با کنسرسیوم آلمانی - هلندی

کمیساریای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (CEREFE) روز اول ژوئن پروژه ای را با کنسرسیومی متشکل از آژانس انرژی آلمان (DENA) و آژانس کسب و کار هلند (RVO) راه اندازی کرد. هدف این پروژه تثبیت ظرفیت‌های Cerefe به منظور کمک به توسعه ملی و بخشی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و حمایت از تحولات ساختاری لازم برای آغاز گذار به سمت یک مدل انرژی پایدار سازگار با ویژگی‌های ملی است. این پروژه که با بودجه ای بالغ بر 800 هزار یورو و در مدت 18 ماه انجام خواهد گرفت، بخشی از برنامه "تسهیلات حمایتی برای اولویت های مشارکت (FAPP)" بین الجزایر و اتحادیه اروپا می‌باشد.

تقویت همکاری‌های دوجانبه الجزایر-ایتالیا در زمینه کشاورزی و شیلات

محمد عبدالحفیظ هنی، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر روز دوشنبه 5 ژوئن میزبان فرانچسکو لولوبریجیدا وزیر کشاورزی، حاکمیت غذا و جنگل‌های جمهوری ایتالیا بود. در این دیدار آقای هنی ضمن اشاره به تسهیلات و مزایایی که برای سرمایه گذاران در قانون جدید سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است، بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجه در زمینه کشاورزی در الجزایر تاکید کرد. وی به همین مناسبت ابراز تمایل الجزایر برای توسعه روابط بین دو کشور، حمایت از تلاش‌ها در زمینه کشاورزی و تقویت ابزارهای همکاری و مشارکت به منظور افزایش و تنوع بخشی به تولیدات کشاورزی اعلام کرد.

لولوبریجیدا نیز گفت که با آقای هنی در مورد راه‌ها و روش های همکاری با "کشور دوست و ملت مهم در قاره آفریقا" گفتگو کرده است. وی با ابراز تمایل به گسترش همکاری و مشارکت بین دو کشور، تاکید کرد که کشورش آماده است تا "تمام دانش و فناوری‌های خود را در زمینه کشاورزی در اختیار الجزایر قرار دهد و دو کشور همکاری‌های خود را در این بخش توسعه دهند." آقای لولوبریحیدا همچنین از الجزایر به دلیل "حمایتش از سیاست های انرژی ایتالیا" تشکر کرد و گفت که این همکاری نمونه ای است که باید به عنوان یک مدل موفق و موثر همکاری بین آفریقا و اروپا دنبال شود.

لولوبریجیدا در جلسه ای که با احمد بیدانی، وزیر صیادی و تولیدات دریایی الجزایر داشت، در زمینه نقشه همکاری‌های دوجانبه در زمینه آبزیان و شیلات بحث و گفتگو کرد.

افزایش سرمایه گذاری دولتی در استارتاپ های الجزایری

یاسین المهدی ولید، وزیر اقتصاد دانش بنیان، استارت‌آپ و شرکت‌های خرد، اعلام کرد که افزایش سرمایه صندوق استارت‌آپ الجزایر برای تامین مالی استارتاپ ها در روزهای آینده عملیاتی خواهد شد. تامین مالی توسط آژانس الجزایر برای ترویج سرمایه گذاری (AAPI) با همکاری انجمن حرفه ای بانک ها و موسسات مالی (ABEF) انجام خواهد شد. این صندوق در اکتبر 2020 توسط وزارت اقتصاد دانش بنیان، شرکت های نوپا و شرکت های خرد با همکاری شش بانک دولتی با سرمایه 1.2 میلیارد DA ایجاد شد. این صندوق بسته به ماهیت استارت‌آپ مورد نظر، چندین مدل تأمین مالی ارائه می‌کند. از جمله می‌توان به تأمین مالی تا سقف 5 میلیون دینار برای استارت‌آپ‌ها در شروع فعالیت، تأمین مالی برای شرکت‌های در حال فعالیت تا سقف 20 میلیون دینار در سال همچنین علاوه بر تامین مالی تا 150 میلیون دینار برای شرکت های بزرگ اشاره کرد. یکی از اهداف اصلی دولت الجزایر برای سرمایه گذاری در بخش استارتاپ ها، تنوع بخشی به اقتصاد ملی عنوان شده است.

ضرورت تبدیل جاده ترنس صحرا به یک کریدور اقتصادی

لخضر رخروخ، وزیر مشاغل عامه و زیرساخت های پایه الجزایر در نشست کمیته ارتباط جاده ترنس صحرا که با حضور نماینده بانک توسعه اسلامی و نماینده کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) در الجزیره برگزار شد، اعلام کرد این پروژه 90 درصد تکمیل شده است. آقای رخروخ به این موضوع اشاره کرد که شش کشور مربوط به این پروژه در نشست کمیته در الجزیره در ژوئن 2022 توافق کردند که این جاده را به یک کریدور اقتصادی برای ترویج و تسهیل مبادلات تجاری تبدیل کنند. ایشان همچنین پروژه‌هایی مانند جاده ترانس صحرا، پروژه فیبر نوری آفریقایی و خط لوله گازی که الجزایر و نیجریه را به هم متصل می‌کند را نشان دهنده تمایل و تعهد الجزایر برای دستیابی به یکپارچگی منطقه ای در این قاره دانستند. در این نشست دو روزه، پیشرفت کار ساخت این جاده «استراتژیک» و همچنین سازوکارهای تبدیل این جاده به یک کریدور اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما