معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب طرح جامع 135 میلیارد دلاری شبکه نیروگاهی ویتنام تا سال 2030

پس از مدتها انتظار، نخست وزیر ویتنام طرح شبکه نیروگاهی این کشور برای دهه جاری را تصویب نمود. به موجب این طرح، تا سال 2030 ویتنام می‌بایست 134.7 میلیارد دلار طرح‌های جدید نیروگاهی و شبکه برق ایجاد نماید. این طرح می‌تواند به ورود سرمایه خارجی به ویتنام کمک نماید. هدف از اجرای این طرح که از آن به عنوان طرح PDP8 یاد می‌شود در راستای تضمین امنیت انرژی ویتنام در مراحل گذار و تغییر از وابستگی شدید به زغال سنگ جهت تامین برق به سوخت‌های عاری از کربن تا اواسط قرن جاری می‌باشد. این طرح دو سال به تعویق افتاده و چندین ویرایش از آن تهیه شده است. طرح نهایی در نهایت می‌بایست در مجلس ویتنام به تصویب برسد. تصویب این طرح جهت دریافت سرمایه اولیه 15.5میلیارد دلاری از صندوق انتقال سبز که در دسامبر توسط کشور عضو گروه 7 به ویتنام اختصاص پیدا کرده است، ضروری می‌باشد. نیمی از این بودجه از بخش عمومی و نیمی دیگر از سرمایه گذاران خصوصی تامین می‌گردد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-pm-approves-135b-power-plan for-2030-4605782.html

 ثبت تراز تجاری 14 میلیاردی ویتنام در 4 ماهه ابتدای سال جاری

علیرغم کاهش صادرات ویتنام در چهار ماهه ابتدای سال جاری به دلیل کمبود سفارشات، تراز تجاری این کشور در مدت ذکر شده بیش از مثبت 14 میلیارد دلار ذکر گردیده است. بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، تراز تجاری مثبت در این مدت در نتیجه صادرات 79.1 میلیارد دلاری ( کاهش 12.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) و واردات 64.92 میلیارد دلاری ( کاهش 18.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) بوده است. مجموع تجارت خارجی ویتنام در چهار ماهه نخست سال جاری، 206.76 میلیارد دلار ذکر گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. از مجموع تجارت خارجی ویتنام، 144.02 میلیارد دلار در نتیجه عملکرد سرمایه‌گذاری خارجی و 62.74 میلیارد دلار ناشی از عملکرد بخش‌های اقتصادی داخلی ویتنام بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/fdi-sector-posts-over-14b-in-four-month-trade-surplus-4606767.html

اصرار وزارت دارایی ویتنام به دریافت مالیات از نوشیدنی‌های شیرین شده

علیرغم درخواست و ادعای شرکتهای تولید نوشیدنی مبنی بر اینکه نوشیدنی‌های شیرین شده، موجب چاقی افراد نمی‌شوند، اما وزارت دارایی ویتنام اصرار دارد مالیات ویژه ای را بر نوشیدنی‌های شیرین شده در این کشور وضع نماید. دلیل وضع این مالیات، حمایت از سلامت مصرف‌کنندگان ویتنامی ذکر شده است.  بنا به درخواست شرکتهای تولیدکننده نوشیدنی، این لایحه مورد بازنگری در وزارت دادگستری ویتنام قرار گرفته است. اگر چه وزارت دارایی ویتنام پس از مشورت با شرکتهای تولیدکننده، در این لایحه، عنوان «نوشیدنی‌های شیرین شده» (Sugary drinks) را به  «نوشیدنی‌های شیرین شده با استاندارد ویتنامی» (Sugary beverage under Vietnamese standards) تغییر داده است. این مالیات شامل نوشیدنی‌های حاوی فرآورده‌های لبنی، نکتار و نوشیدنی‌های تقویت سلامتی نمی‌شود. نوشیدنی‌های کربن‌دار شده و گازدار، چای، قهوه، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی مشمول این مالیات خواهند بود. نرخ مالیات بر این نوشیدنی‌ها تا کنون تعیین نگردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/finance-ministry-stands-firm-on-sugary-drink-tax-4605751.html

 کاهش قیمت میگوی ویتنام به دلیل کاهش تقاضای جهانی آن

قیمت میگو به دلیل کاهش تقاضای جهانی در طول یک ماه گذشته 30 درصد کاهش یافته است که می‌تواند تهدید جدی برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان میگو در جنوب ویتنام باشد. وزارت کشاورزی و توسعه روستایی این کشور اعلام نموده است به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای عمده صادراتی این محصول از یک سو و افزایش عرضه میگو از سوی دیگر، موجب گردیده قیمت این محصول در بازارهای جهانی کاهش یابد. افزایش تورم در بازارهای اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان بازارهای عمده صادراتی میگوی ویتنام منجر به کاهش مصرف این محصول گردیده است. صادرات این محصول در سه ماهه نخست سال جاری به چین با 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 54 میلیون دلار رسیده است. ویتنام در سال 2022 میزان 4.5 میلیارد دلار میگو صادر نموده است و این محصول، بیشترین میزان صادرات را در میان اقلام بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات به خود اختصاص داده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/shrimp-prices-plummet-on-stubbornly-low-global-demand-4605386.html

 زیرساخت‌های ضعیف شهر هوشی‌مین، عامل عدم جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران خارجی

عرضه محدود زمین و زیرساخت‌های ضعیف قدیمی در شهر هوشی‌مین باعث گردیده است این مرکز تجاری در جنوب ویتنام جذابیت خود را برای سرمایه گذاران خارجی در برابر سال مناطق در ویتنام از دست بدهد. در چهار ماهه نخست سال جاری، بزرگترین شهر ویتنام، میزبان جذب 979.6 میلیون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در شهر هوشی‌مین در سال 2022 رقم 4.33 میلیارد دلار گزارش گردیده است که نسبت به سال قبل از آن، 49 درصد کاهش یافته است. برای سالها، این شهر کانون جذب سرمایه‌های خارجی بوده است. کاهش میزان سرمایه گذاری در این شهر می‌تواند ملاحظاتی برای سایر تحلیل‌های اقتصادی این شهر تجاری در جنوب ویتنام باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-s-poor-infrastructure-unattractive-to-fdi-4605947.html

بازگشت شرکت‌های اوراق بهادار ویتنامی‌به رالی تامین سرمایه

پس از نوسانات ماه‌های اخیر در بازار سهام ویتنام، بسیاری از شرکتهای منتشرکننده اوراق بهادار در ویتنام مجددا به رالی و مسابقه جمع‌آوری و تامین سرمایه از این بازار برگشته‌اند. اگر چه میزان جمع‌آوری منابع، از طریق بورس از محل انتشار اوراق جدید هنوز شدت نگرفته است، اما برخی از شرکتها از برنامه خود برای جمع‌آوری سرمایه از طریق انتشار سهام مازاد (Additional Share Issuance) بعد از برگزاری مجمع خود در سال جاری میلادی خبر داده‌اند. از سال 2021 تا اوایل 2022، زمانی که بازار بورس اوراق بهادار ویتنام رونق گرفته بود، انتشار سهام جدید، راهکار عمده شرکتهای اوراق بهادار در استراتژی‌های تامین سرمایه بود که با استقبال و تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری در بورس همراه گردید.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/securities-firms-back-to-capital-raising-race-4605976.html

استثناء نمودن برخی از بخش‌ها از کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ویتنام

دولت ویتنام بخش‌های املاک، بانکداری، اوراق بهادار، بیمه و مخابرات را از بخش‌های مشمول کاهش مالیات بر ارزش افزوده در این کشور حذف نمود. مقرر است مالیات بر ارزش افزوده از ماه جولای تا دسامبر سال جاری از نرخ 10 درصد به 8 درصد کاهش یابد. هدف از این کاهش در صورت تصویب در مجلس این کشور در نشست ماه می؛ تقویت نرخ رشد اقتصادی اعلام شده است. نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری به 3.3 درصد کاهش یافته است. این کمترین میزان نرخ رشد ویتنام در 12 سال اخیر می‌باشد. سایر بخش‌هایی که از این کاهش نرخ مالیات معاف می‌باشند شامل بخش‌های معدن، پالایشگاهی، مواد شیمیایی و سایر کالاهای مشمول مالیات بر مصرف خاص هستند.  بر اساس برآوردها، این کاهش نرخ تعرفه، 24 تریلیون دونگ معادل نزدیک به 1 میلیارد دلار از درآمد دولت ویتنام را کاهش می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/government-excludes-property-banking-sectors-from-vat-rebate-proposal-4605807.html

 کسب و کارها در ویتنام در نقطه عطف تعطیلی همزمان با چالش های اقتصادی

بیش از 77 هزار کسب و کار و فعالیت اقتصادی در چهار ماهه ابتدای سال جاری میلادی در ویتنام فعالیت خود را متوقف نموده‌اند. اطلاعات بخش دولتی ویتنام نشان می‌دهد در چهار ماهه ابتدای سال جاری 77 هزار واحد اقتصادی کسب و کار خود ار تعطیل نموده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش نشان می‌دهد. بسیاری از این فعالیت‌ها، مجبور به فروش دارایی‌های خود به منظور ادامه فعالیت خود در شرایط افزایش مشکلات و چالش‌های اقتصادی شده‌اند. نماینده یک اتحادیه کسب و کارهای صنعتی در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام اخیرا اعلام نموده است « تا کنون هیچگاه به این میزان شرایط کسب و کار دشوار نبوده است». اشاره وی به فروش دارایی‌های شخصی مالکان کسب و کارها به منظور پرداخت بدهی‌های آنها می‌باشد. در بررسی اخیر صورت گرفته 22 درصد کسب و کارها اشاره کرده‌اند بیش از 50 درصد درآمد آنها در چهار ماهه ابتدای سال جاری کاهش یافته است. نزدیک به 49 درصد کسب و کارهای مورد بررسی پاسخ داده‌اند چشم انداز سال جاری نسبت به سال گذشته منفی می‌باشد. تنها دو درصد، شرایط سال جاری اقتصادی در ویتنام را مثبت ارزیابی نموده‌اند. تعداد شرکتهای مرتبط با بخش املاک که کسب و کارهای خود را تعطیل کرده‌اند به 61 درصد افزایش یافته است. دلیل و مشکل اصلی ذکر شده در این خصوص، مشکلات کسب و کارها  در دسترسی به تسهیلات اعتباری ذکر شده است.

 برنامه بانکهای ویتنامی‌برای افزایش شدید سرمایه ثبتی در سال جاری

بسیاری از بانکهای ویتنامی از برنامه خود برای افزایش سرمایه ثبتی در سال جاری به منظور تضمین کفایت سرمایه عملیاتی (Operational Safety) و دسترسی به منابع بیشتر برای طرح‌های توسعه‌ای خود خبر داده‌اند. اطلاعات بانک مرکزی ویتنام (State Bank of Vietnam) نشان می‌دهد در انتهای سال 2022، سرمایه ثبتی کل سیستم بانکی ویتنام مبلغ 876.99 تریلیون دونگ معادل 37.4 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل از آن 13 درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال 2022، سرمایه ثبتی بانکهای تجاری دولتی نیز 190 تریلیون دونگ معادل تقریبی 8 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2021 میزان 5.75 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین سرمایه ثبتی بانکهای تجاری بورسی ویتنام نیز 469.4 تریلیون دونگ برابر با 20 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن 19.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 صادرات اولین محموله میوه آلوی قرمز ویتنام به هنگ‌کنگ

اولین محموله صادراتی آلوی قرمز ویتنام به به هنگ کنگ به ارزش 400 هزار دلار و به ازای هر کیلو گرم 17 دلار که دو برابر قیمت داخلی این میوه می‌باشد، صادر گردید. فصل برداشت این میوه از اواسط ماه می تا آخر ماه ژوئن می‌باشد. این میوه پس از برداشت و درجه بندی، بصورت حمل هوایی یک روزه به مقصد نهایی صادر می‌گردد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-ships-first-batch-of-ruby-plums-to-hong-kong-4605528.html

 کاهش تا 40 درصد قیمت آپارتمان در مرکز شهر هوشی‌مین

قیمت برخی از آپارتمانهای لوکس در ناحیه یک شهر هوشی‌مین که مرکز کسب و کارها در این شهر می‌باشد تا 40 درصد کاهش یافته است. دلیل کاهش قیمت آپارتمانها، نیاز مالی مالکان به پول نقد عنوان شده است. از سوی آژانس‌های املاک اشاره شده است در شهر هوشی‌مین و نواحی اطراف، فروشندگان ملک خود را با کاهش 30 الی 50 درصدی برای فروش عرضه می‌نمایند. یک آژانس املاک، آپارتمانهای عرضه شده در شهر هوشی‌مین را به پنج دسته تقسیم می‌نماید. 1) آپارتمانهای سوپر لوکس که هر متربع مربع 12 هزار دلار عرضه می‌شوند. 2) آپارتمانهای لوکس با بازه قیمتی 4 الی 12 هزار دلار برای هر متر مربع. 3) آپارتمانهای مدرن با بازه قیمتی 2 الی 4 هزار دلار. 4) آپارتمان قیمت متوسط با قیمت 1 تا 2 هزار دلار برای هر متر مربع و 5) آپارتمانهای قابل استطاعت خرید به قیمت تا 1 هزار دلار. بازار املاک ویتنام از اواسط نیمه دوم سال گذشته با شرایط رکود روبرو شده است.  

 زنان بالای 40 سال، نیمی از گارگران اخراجی تامین‌کنندگان ویتنامی محصولات آدیداس و نایک

نیمی از کارگران اخراجی شرکت ویتنامی تامین‌کننده محصولات آدیداس و نایک در ویتنام در ماه جوئن، زنان بالای 40 سال می‌باشند. شرکت تایوانی که تامین‌کننده محصولات شرکتهای مزبور در استان فووین در ویتنام و به عنوان بزرگترین کارفرما در این استان می‌باشد، در نظر دارد 5744 نفر از نیروی کار خود را که 80 درصد آنان زنان بوده و 60 درصد آنان برای بیش از 10 سال برای این شرکت مشغول به کار بوده‌اند، اخراج نماید. در تاریخ 1 آوریل سال جاری، بزرگترین کارفرما در شهر هوشی‌مین نیز 2300 نفر از نیروی کار خود را اخراج نمود. از سال 2020، به دلیل کاهش سفارشات و افزایش قیمت مواد خام در نتیجه بحران روسیه و اکراین، 10900 نفر از کار خود اخراج شده‌اند. هر چند در این تعدیل نیروی کار، کارگرانی که حامله بود، در مرخصی زایمان هستند، دارای فرزند زیر 12 سال بوده، از خانوده فقیر و یا ناتوان می‌باشند، از کار اخراج نخواهند شد.

هشدارهایی در خصوص امکان تعدیل نیروی کار گسترده مشابه برای کارخانه‌ها و شرکتها در آینده نزدیک در ویتنام اعلام شده است. شرکت فووین ویتنام، زیرمجموعه شرکت فووچن تایوان بوده که تامین‌کننده کفش برای برندهای معرف کفش نظیر آدیداس و ریبووک می‌باشد. این شرکت دارای 110 هزار نیروی کار بوده که 46 هزار نفر آنها در شهر هوشی مین می‌باشند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/women-over-40-account-for-half-of-adidas-reebok-supplier-s-sacked-workers-4606801.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما