معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته سوم خردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بانک جهانی نسبت به پیامدهای «عدم اطمینان سیاسی» بر رشد تونس هشدار داد.

بر اساس گزارش بانک جهانی درباره «چشم انداز اقتصاد جهانی» نرخ رشد تونس به دلیل «عدم ‌اطمینان سیاسی» در چهارچوب اصلاحات ساختاری «محدود»، در سال 2023 به 2.3 درصد در مقایسه با 2.5 درصد در سال 2022  می رسد. پیش بینی می‌شود این نرخ در سال 2024 به 3 درصد خواهد رسید.

بانک جهانی همان نرخ رشد اعلام شده در گزارش  ماه آوریل 2023 با عنوان « وقتی سرنوشت ها تغییر می‌کنند: پیامدهای بلندمدت افزایش قیمت ها و ناامنی غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)» را مجددا اعلام نمود. انتظار می‌رود رشد در کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به 2.2 درصد در سال 2023 کاهش یابد. بر اساس این گزارش، سطح تولید در سال 2024 دوباره جهش خواهد کرد و در صورت کاهش تورم و ناآرامی‌های جهانی و افزایش تولید نفت، نرخ رشد در محدوده 3.3 درصد خواهد بود. اقتصادهای واردکننده نفت درگیر مشکلات داخلی بوده و رشد آنها در 2023 به 3.4 درصد 0.7 درصد کمتر از پیش بینی ژانویه 2023 کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری موزائیک اف.ام

 کمیسیون مالی پارلمان تونس: کاهش رتبه تونس سیاسی است و ما آ نرا نمی‌پذیریم

کمیسیون مالی و بودجه در پارلمان تونس در واکنش به اعلام کاهش رتبه اعتباری تونس از CCC+ به CCC- توسط آژانس رتبه بندی آمریکایی فیچ  این کاهش رتبه را سیاسی و غیرقابل اعتماد دانست. عصام شوشان رئیس این کمیسیون گفت: رتبه‌بندی جهانی به عوامل زیادی بستگی دارد که بیشتر آنها سیاسی است نه اقتصادی. کشورهایی وجود دارند که وضعیت اقتصادی آن‌ها بدتر از تونس است، اما با صرف کردن پول‌های کثیف در این رتبه بندی ‌ها دخالت می‌کنند و رتبه‌ بهتری دارند. وی ادامه داد: استانداردهای اتخاذ شده در این رتبه بندی‌ها صحیح نیست و نمی‌توان به طور 100 درصد به آن اعتماد کرد و ما به خوبی می دانیم که تونس در چه وضعیت اقتصادی قرار دارد. وی تاکید کرد: کمیسیون مالی مجلس بر روی اصلاحات اقتصادی و مقابله با چالش‌های اجتماعی و تسریع در تصویب لوایحی که به پیشبرد چرخه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، کار خواهد کرد.

خبرگزاری تونس آفریقا

 بانک اروپایی بازسازی و توسعه به دنبال ایجاد یک مشارکت استراتژیک با تونس است

یورگن رکترینگ، معاون ارشد رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه در دیدار با سمیر سعید وزیر اقتصاد و برنامه ریزی تونس گفت تصمیم این بانک برای تعیین یک مشاور اقتصادی منطقه ای در تونس نشان دهنده تمایل این بانک برای ایجاد مشارکتی موثر و استراتژیک در پرتو همکاری مالی نزدیک به دو میلیارد یورویی است. در این دیدار دو طرف روند همکاری بین تونس و این موسسه مالی و برنامه‌های کاری آینده را بررسی کردند. تونس در پی تمرکز روی توسعه اقتصاد سبز، رویارویی با تغییرات آب و هوایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، حوزه اقتصاد دانش بنیان به ویژه مبادلات دیجیتال و همچنین سرمایه گذاری خصوصی، مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی وارتقای رشد منطقه ای و انسانی خواهد بود.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک موسسه مالی چندجانبه است که توسعه بخش خصوصی و ابتکارات کارآفرینی را در 36 کشور در سه قاره ترویج می‌کند. از سال 2012، این بانک در تونس نزدیک به 2 میلیارد یورو در 62 پروژه در مناطق مختلف این کشور، در بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری کرده است.

سایت وزارت اقتصاد تونس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما