معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

سیاست دولت استرالیا در رابطه با برنامه‌های پرخطر هوش مصنوعی

دانش هوش مصنوعی با همه چالش های موجود و پیشرو، امروزه در بخش فناوری اطلاعات و اقتصاد بین الملل موقعیت ویژه ای پیدا کرده است. در این چهارچوب دولت استرالیا در صدد است با اتخاذ اقداماتی پیرامون برنامه‌های فناوری مربوط به هوش مصنوعی استفاده از برنامه‌های پرخطر را ممنوع کند. وزیر صنعت و علوم این کشور با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که دولت این کشور اقدامات بیشتری را برای اطمینان بخشی نسبت به ایمنی و مسئولیت پذیر بودن رشد فناوری های هوش مصنوعی در استرالیا انجام خواهد داد.

تارنمای وزارت صنعت و علوم استرالیا در زمینه هوش مصنوعی بیانیه ای [i] از جانب وزیر صنعت و علوم این کشور منتشر کرد. بر اساس این بیانیه اعلام شد که دولت اقدامات بیشتری را برای اطمینان بخشی نسبت به ایمنی و مسئولیت پذیر بودن رشد فناوری‌های هوش مصنوعی در استرالیا انجام خواهد داد. بیانیه در ادامه تصریح می دارد: دولت گزارشاتی[ii] را بعنوان سرآغاز بحث ها پیرامون اطمینان از وجود حفاظت های مناسب در رابطه با این فناوری‌های حیاتی انتشار داده است. در این راستا یکی از مقالات با عنوان هوش مصنوعی ایمن و مسئولانه دولت، موضوع پاسخ‌های نظارتی و حاکمیتی موجود در استرالیا و خارج از کشور را بررسی می‌کند؛ تحقیق مذکور شکاف‌های موجود را شناسایی کرده و چندین گزینه را برای تقویت چارچوب حاکم بر استفاده ایمن و مسئولانه از هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند.[iii] گزارش دوم پیرامون تسریع واکنش شورای ملی علوم و فناوری [iv]در موضوع هوش مصنوعی مخاطره آمیز و نیز فرصت‌های بالقوه را در رابطه با هوش مصنوعی ارزیابی می‌کند و یک مسیر و مبنای علمی جهت بحث در آینده فراهم می‌سازد.[v] در ادامه بیانیه این مقام دولتی می افزاید: از زمان آغاز فعالیت دولت، ما از تعهد خود با سرمایه گذاری 41 میلیون دلاری در بودجه اخیر برای توسعه مسئولانه هوش مصنوعی از طریق مرکز ملی هوش مصنوعی[vi] و برنامه جدید مسئولیت پذیری هوش مصنوعی[vii] برای شرکت های کوچک و متوسط پشتیبانی کرده ایم. در این راستا تاکید می‌گردد که بدلیل پشتیبانی حزب کارگر، استرالیا یکی از اولین کشورهای جهان است که اصول اخلاقی هوش مصنوعی را پذیرفت.  

 نشریه گاردین استرالیا[viii] نیز در این چهارچوب ضمن پرداختن به موضوع مذکور با عنوان "استرالیا استفاده پرخطر از هوش مصنوعی را ممنوع می‌کند" تصریح می دارد: دولت در حال بررسی ممنوعیت استفاده‌های پرخطر از هوش مصنوعی و برنامه‌های تصمیم‌گیر خودکار است و در این زمینه پیرامون آسیب‌های احتمالی از جمله ساخت برنامه‌های deep fakes (جعل عمیق) و algorithmic bias (سوگیری و پیش داوری الگوریتمی) هشدار می‌دهد. با هدایت وزارت صنعت و علوم استرالیا، شورای ملی علوم و فناوری در صدد است درباره فناوری‌های نوظهور تحقیقاتی انجام دهد. همزمان با آنکه دانشگاه‌ها و متولیان آموزشی با تقلب و سواستفاده دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری درگیر هستند، وزارت صنعت استرالیا هشدار می دهد که هوش مصنوعی دارای طیفی از اهداف بالقوه مضر می‌باشد. این اهداف مضر شامل تولید deep fakes، تأثیرگذاری بر فرآیندهای دموکراتیک یا اقدام فریبکارانه، ارائه اطلاعات نادرست و دروغ سازی و تشویق مردم به خودفریبی است. دولت اعتقاد دارد که سوگیری و پیش داوری‌های الگوریتمی اغلب بعنوان یکی از بزرگترین خطرات هوش مصنوعی مطرح هستند؛ بصورتی که در جریان امر تبعاتی مانند امکان بالقوه ترجیح دادن مردان به زنان در امر استخدام و یا هدف قرار دادن گروه‌های نژادی و اقلیتی متصور می‌شود. البته تحلیل ها و یافته‌های دولت استرالیا به جنبه‌های مثبت کاربرد هوش مصنوعی از جمله در تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، بهبود ایمنی ساختمان، صرفه جویی در هزینه خدمات حقوقی و... اذعان دارد و پیامدهای هوش مصنوعی بر بازار کار، امنیت ملی، مالکیت معنوی و... را نیز مدنظر و مورد مطالعه قرار می دهد. گزارش شورای ملی علوم و فناوری نشان می دهد که تمرکز منابع مولد هوش مصنوعی در تعداد کمی از شرکت‌های فناوری بزرگ چندملیتی و عمدتاً مستقر در ایالات متحده، خطرات بالقوه‌ای را برای استرالیا ایجاد می‌کند. یافته‌های علمی اخیر دولت استرالیا بخش وسیعی از واکنش ها در سراسر جهان پیرامون هوش مصنوعی از رویکردهای داوطلبانه سنگاپور تا مقررات بیشتر در اتحادیه اروپا و کانادا را نشان می دهد. در ماه فوریه یکی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان استرالیا درباره کاربردهای نظامی غیرقابل کنترل هوش مصنوعی هشدار داد و خواستار تشکیل کمیسیون جدید هوش مصنوعی استرالیا برای تنظیم برنامه مدون گردید. گفتنی است صنعت هوش مصنوعی با همه چالش های موجود و پیشرو، امروزه نگاه‌های ویژه‌های را در صعنت فناوری و اقتصاد بین الملل معطوف خود کرده است. در این راستا ادعا می‌شود که با وجود مزیت های فوق العاده هوش مصنوعی ولی برخی مشاغل[ix] مانند برنامه نویسان فناوری، خبرنگاران رسانه‌ها، حقوقدانان، معلمان، حسابدران و کارشناسان مالی و بانکی، طراحان گرافیک و منشی دفاتر به ترتیب حرفه‌هایشان با بیشترین تهدیدات از سوی این صنعت مواجه هستند. کلاهبرداری‌های آنلاین و برخط نیز بعنوان یک خطر جدی از سوی منتقدین هوش مصنوعی مطرح است و این موضوع موجبات نگرانی فزاینده مراکز مالی و بانکی را هم فراهم کرده است.

[i] https://www.minister.industry.gov.au/ministers/husic/media-releases/safe-and-responsible-ai

[ii] https://consult.industry.gov.au/supporting-responsible-ai

[iii] https://www.industry.gov.au/news/responsible-ai-australia-have-your-say

[iv] National Science and Technology Council (NSTC)

[v] https://www.chiefscientist.gov.au/GenerativeAI

[vi] National AI Centre

[vii] Responsible AI Adopt

[viii] https://www.theguardian.com/technology/2023/jun/01/australian-government-considers-ban-on-high-risk-uses-of-ai-such-as-deepfakes-and-algorithmic-bias

[ix]https://www.9news.com.au/national/jobs-ai-will-replace-technology/dcaf8d90-14cb-426e-8605-712555ad4995

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما