معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خبرهای اقتصادی جمهوری غنا

افزایش تعداد پروازهای آکرا و لندن توسط شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، آقای موران بیرگر، رئیس دفتر فروش بریتیش ایرویز در آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی، طی یک نشست رسانه ای در آکرا با اعلام افزودن سه سرویس پروازی رفت و برگشت در هفته، بین اکرا و لندن توسط این شرکت، گفت که مسافران غنا از 29 اکتبر گزینه‌های بیشتری برای انتخاب زمان پرواز و فرودگاه و پروازهای اضافی به لندن خواهند داشت.

این شرکت هواپیمایی در حال حاضر روزانه بین آکرا و فرودگاه هیترو لندن پرواز دارد. پروازهای جدید در ساعت 9:20 بعد از ظهر از آکرا در روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه انجام خواهد شد و در ساعت 04:00 صبح در گاتویک لندن فرود می‌آیند. پرواز برگشت به مقصد اکرا در اواسط روز حرکت می‌کند و در ساعت 6:35 بعد از ظهر در پایتخت این کشور فرود خواهد آمد.

 

حمایت غنا از تداوم گسترش همکاری‌های اقتصادی با چین

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای نانا آکوفو-آدو، رئیس جمهور غنا که در هفته جاری در مجمع جهانی اقتصاد در شهر دوحه قطر شرکت کرده بود در سخنرانی خود اعلام کرد، هیچ مشکلی با دخالت چین در اقتصاد غنا وجود ندارد و سرمایه گذاری این کشور در غنا سودمند بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که چین ثابت کرده است که شریک قابل اعتمادی در مواقع دشوار برای غنا بوده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد غنا برای سال 2023 می‌گوید که چین ممکن است کنترل منابع طبیعی و درآمدهای برق این کشور را به دنبال ناتوانی غنا در پرداخت حدود 1.9 میلیارد دلار بدهی در دست بگیرد.

غنا از سال 2000 دریافت کننده عمده وام های چینی بوده است. این کشور در دو دهه گذشته، نزدیک به 5 میلیارد دلار از چین برای پروژه‌های بزرگ مانند جاده‌ها، پل ها و نیروگاه‌ها وام دریافت نموده است. این وام ها به غنا کمک کرده است تا زیرساخت های خود را بهبود بخشیده و اقتصاد خود را تقویت کند. با این حال، این اقدامات نیز باعث تشدید بدهکاری این کشور گردیده است.

بدهی خارجی غنا اکنون بیش از 30 میلیارد دلار است و این کشور برای بازپرداخت بدهی‌های خود با مشکل مواجه است.

 

غنا به دنبال کشف بازارهای آسیایی برای گسترش تولید کاکائو

24 مه 2023

آقای نانا آدو دانکوا آکوفو-آدو رئیس جمهور غنا طی یک میزگرد با خبرنگار نشریه بلومبرگ در مجمع جهانی اقتصاد قطر 2023 گفت که دولت در حال انجام تلاش های سیستماتیک برای معرفی محصولات کاکائو غنا در بازارهای جدید آسیا برای افزایش سهم بازار و تولید است.

وی همچنین در این باره افزود، امیدواریم تا پایان این دهه، برای رسیدن به سطح تولید این محصول در ساحل عاج، میزان تولید کاکائو در غنا را دو برابر کنیم. او معتقد است که جدا از افزایش تولید کاکائو برای نفوذ به بازارهای جهانی موجود، قاره آسیا مانند هند، مالزی و سایرین، بازار بزرگ جدیدی را برای غنا به وجود خواهد آورد.

 

افزایش ذخایر بین المللی غنا به 5.7 میلیارد دلار

23 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای دکتر ارنست آدیسون، رئیس بانک مرکزی غنا، در کنفرانس مطبوعاتی کمیته سیاست پولی اعلام کرد که دریافت اولین قسط 600 میلیون دلاری از حمایت 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، ذخایر ناخالص بین المللی غنا را افزایش داده و آن را تا 19 می 2023 به 5.7 میلیارد دلار معادل 2.6 ماه پوشش واردات رسانده است.

آقای آدیسون گفت: اگرچه این پول برای حمایت از بودجه در نظر گرفته شده است، اما به کشور در تامین نیازهای نقدینگی خارجی کمک می‌کند و به تثبیت چشم‌انداز تورم و نرخ ارز کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر ناخالص بین‌المللی بدون احتساب وجوه نفتی، دارایی‌های تحمیلی و تعهد شده به 1.4 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که ذخایر خالص بین‌المللی تا مارس 2023 به 2.1 میلیارد دلار برآورد گردیده است.

 

اولین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در غنا پس از توافق با صندوق بین المللی پول

22 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در اجلاس 2023 سران G7 در شهر هیروشیما، توکیو اعلام کرد، غنا اولین سرمایه گذاری مستقیم خارجی خود را در نتیجه تصویب برنامه بهبود اقتصادی این کشور توسط صندوق بین المللی پول (IMF) به دست آورده است. وی افزود، این تسهیلات بخشی از وام 300 میلیون دلاری شرکت مالی توسعه بین المللی آمریکا (DFC) است که به منظور سرمایه گذاری در مراکز داده آفریقا (ADCs)، به عنوان بزرگترین شبکه تسهیلات داده به هم پیوسته آفریقا، به این کشور اعطا می‌گردد.

این سرمایه گذاری یک مرکز داده 10 مگاواتی (MW) در سطح جهانی است که تا 30 مگاوات قابل ارتقا می‌باشد و در پروژه توسعه مجدد نمایشگاه تجاری در اکرا قرار دارد.

انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری با افزایش دسترسی به فناوری‌های مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری، شرایط را برای کاهش هزینه‌های اینترنت و دسترسی بیشتر زنان به اینترنت را تسهیل کند و این قاره را به مقصد رقابتی‌تری برای صنعت تبدیل و زمینه را برای انقلاب دیجیتال در آفریقا فراهم کند.

 

فرصت چهار ماهه بانک مرکزی غنا به بانک های این کشور برای افزایش سرمایه

23 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای دکتر ارنست آدیسون، رئیس بانک مرکزی غنا، در کنفرانس مطبوعاتی کمیته سیاست پولی در آکرا در روز دوشنبه 22 مه، اعلام کرد، تمام بانک هایی که سرمایه آنها تحت تأثیر برنامه تبادل بدهی داخلی (DDEP) قرار گرفته است، تا سپتامبر سال جاری فرصت دارند تا برنامه‌های افزایش سرمایه خود را به بانک مرکزی غنا ارائه کنند.

آقای آدیسون گفت، تمرین تجدید ساختار بدهی منجر به چالش‌های نقدینگی و سرمایه‌ای شدید برای بانک‌ها گردید، به طوری که برخی از آنها هم ‌اکنون برنامه‌هایی برای افزایش سریع سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارند.

وی خاطرنشان کرد: به آنها مهلت داده شده تا برنامه‌های خود را تا پایان ماه سپتامبر سال جاری ارائه کنند و ما پیگیر آنها هستیم تا به جای تقسیم سودی که شروع کرده اند، از این منابع برای بازسازی ذخایر سرمایه خود استفاده کنند.

 

معرفی بندر تما به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در غنا

23 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، آقای کوبینا طاهر هاموند، وزیر تجارت و صنعت غنا، طی یک بازدید کاری از خدمات بندر مریدین (MPS) در تما، توضیح داد که SEZ در محدوده بندر یک ابتکار عملی است که دستور کار صنعتی‌سازی دولت را پیش می‌برد. و این وزارتخانه در حال بررسی توسعه منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) در بندر تما برای افزایش حجم تجارت در کشور است.

به گفته آقای‌هاموند، کسب‌وکارهایی که در مناطق SEZ فعالیت می‌کنند از مزایای اقتصادی اضافی از جمله مشوق‌های مالیاتی و فرصت پرداخت تعرفه‌ های کمتر بهره می‌برند. همچنین این مناطق به افزایش میزان صادرات برای این کشور و سایر کشورهای عرضه کننده محصولات واسطه ای کمک می‌کند.

SEZ یک منطقه صنعتی است که در یک موقعیت جغرافیایی خاص برای جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین پیشرفت تکنولوژی ایجاد شده است که تابع مقررات اقتصادی متفاوتی نسبت به سایر مناطق در همان کشور است.

 افتتاح خانه تجارت غنا در نایروبی، کنیا

26 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanabusinessnews، آقای دکتر Afua Asabea Asare، مدیر اجرایی اداره ترویج صادرات غنا (GEPA)، طی مراسمی در 23 می، یک مرکز تجاری را در نایروبی، کنیا به نام "خانه تجارت غنا" افتتاح کرده است.

دکتر Asare، در این مراسم گفت، ایجاد خانه تجارت بخشی از اجرای استراتژی توسعه صادرات ملی غنا (NEDS) است که هدف آن ایجاد 25.3 میلیارد دلار درآمد صادرات غیر سنتی تا سال 2029 است.

وی افزود، تأسیس خانه تجارت غنا در کنیا نشان دهنده همکاری اقتصادی رو به رشد بین غنا و کشورهای منطقه شرق آفریقا است.

وی همچنین افزود، این مرکز، واقع در پارک تجاری سامیر نایروبی، در نظر گرفته شده است تا بستری را برای صادرکنندگان غنا فراهم کند تا محصولات و خدمات خود را در این کشور آفریقای شرقی به نمایش بگذارند و رشد و توسعه اقتصادی را تقویت کنند.

 

خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تصویب پیش نویس لایحه ایجاد و مدیریت مناطق حفاظت شده توسط دولت توگو

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دولت توگو در آخرین نشست شورای وزیران خود که در 24 مه برگزار شد، پیش نویس لایحه ای را برای ایجاد و مدیریت مناطق حفاظت شده این کشور تصویب کرد.

با این اقدام، لومه نقطه عطف جدیدی در حفاظت از تنوع زیستی، با وجود افزایش چالش های اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی مرتبط با مدیریت پایدار آن پشت سر گذاشته است.

بر اساس پیش بینی‌ها، توگو می خواهد تا سال 2025 پوشش جنگلی خود را به 25 درصد افزایش دهد. در هفته‌های اخیر، لومه چندین گام از جمله، دستوری برای افزایش ذخیره‌ سازی کربن و تصویب لایحه‌ای برای تقویت تلاش‌ها به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی در راستای این هدف برداشته است.

 

تصمیم دولت توگو برای اولویت بندی هزینه‌ها در میان مشکلات تامین مالی بازارهای جهانی

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، در میان کمبود و گرانی فزاینده تامین مالی بازارهای بین المللی، توگو قرار است برای سال جاری "هزینه‌ها را در اولویت قرار دهد". همانطور که در آخرین نشست شورای وزیران اعلام شد، این کشور قصد دارد یک لایحه اصلاحی مالی را برای مدیریت موثرتر منابع مالی خود تصویب کند.

در این بیانیه آمده است: «بانک‌های مرکزی کلیدی مانند فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا، سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه ‌تری را ارائه کرده‌اند که تأمین منابع مالی از بازارهای مالی را سخت‌تر کرده است».

برنامه‌های مالی توگو برای سال 2023 شامل جمع آوری 574 میلیارد CFA از بازار اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) بود. با این حال، مانند بسیاری از همسایگان خود، این کشور در اوایل سال جاری نتوانست به اهداف بودجه خود دست یابد. این کمبود برخی از مقامات توگو را بر آن داشت تا از سهامداران بانکی درخواست کنند که از ابتکارات لومه در بازار حمایت بیشتری شود.

 

افتتاح دفتر شرکت کنترل Equiano CSquared در لومه

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، اوایل ماه جاری، شرکت CSquared که مسئول اجرای پروژه کابل زیردریاییGoogle Equiano در توگو است، دفتر جدید خود را در این کشور با حضور آقای سینا لاوسون، وزیر اقتصاد دیجیتال و تحول افتتاح کرد. این ششمین دفتر این شرکت در آفریقا است.

آقای لاوسون در جریان این مراسم گفت، پروژه Equiano به دو مرحله تقسیم می‌شود: فاز اول شامل ساخت کابل زیردریایی Google است، در حالی که فاز دوم بر مدیریت و فروش پهنای باند کابل به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در توگو و کشورهای همسایه تمرکز دارد.

هدف از اجرای پروژه Equiano، فیبره کردن تمام خطوط شبکه ارتباطی اینترنت در توگو خواهد بود، پروژه ای که به 300 میلیون یورو بودجه نیاز دارد.

 

اجرای قرارداد مشترک پرداخت تسهیلات خرید خودرو در توگو توسط Eco bank و Japan Motors

19 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، Ecobank و Japan Motors پیشنهاد تامین مالی خرید خودرو را در 17 مه 2023 در لومه ارائه کردند. این پیشنهاد، با هدف تسهیل پرداخت وام خرید خودرو برای کارمندان و SME ها ارائه گردیده است.

این وام ها از 8 میلیون FCFA تا 54 میلیون FCFA، با قابلیت باز پرداخت تا چهار سال، با نرخ 7.5٪ تا 8٪ بسته به مشخصات مشتری و دوره باز پرداخت متغیر خواهد بود.

ایوان کپتیور، مدیر کل ژاپن موتورز تاکید کرد: «این اعتبار برای احیای ناوگان خودروی توگو و ارائه امکان دستیابی به ماشین‌های با کیفیت که ایمنی آنها را تضمین می‌کند، به مردم ارائه می‌شود.»

بر اساس این قرارداد، بانک پان آفریقا اعتبار را در اختیار مشتری قرار می دهد و ژاپن موتورز وسایل نقلیه را تامین می‌کند.

 

نشست رگولاتورهای مخابراتی توگو و غنا به منظور بهبود خدمات ارتباطی در مناطق مرزی

25 مه 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، ناظران مخابرات توگو و غنا، به ترتیب ARCEP و NCA، نشستی 3 روزه برای بحث در مورد رومینگ تصادفی در اطراف مرزهای مشترک خود برگزار کردند.

آقای کوسیوی دوکوئه، نماینده مدیر کل ARCEP توگو در این جلسه، گفت: رومینگ تصادفی "هزینه‌های ارتباطی اضافی را برای جمعیت های مربوطه ایجاد می‌کند و در سطح کاربر باعث تجربه کیفیت پایین در اپراتور می‌شود."

افرادی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند اغلب تداخل بین شبکه‌های تلفن همراه مختلف دو کشور را تجربه می‌کنند.

آقای برنارد آمیسا اوکران، معاون NCA، گفت، با وجود نکات مثبت این توافق، لازم است نظارت بر سیگنال های منتشر شده توسط اپراتورها در مرزها برای خدمات رسانی بهتر بهبود یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما