زنگ خطر تعطیلی 9 هزار کسب و کار خردهفروشی در آلمان
مقادیر فروش ماهیانۀ خردهفروشیهای آلمانی برخلاف انتظار اقتصاددانان این کشور که متعاقب رشد منفی 0.3 درصدی ماه فوریه، رشد 0.4 درصدی در ماه مارس را وعده کرده بودند، حدود 1.3 درصد کاهش یافته که در مقایسه با مارس سال گذشته، بیش از 8.6 درصد کمتر بوده است.
استمرار قیمتهای کمسابقه کالاهای مصرفی و تداوم هزینههای شهروندان آلمانی و چشمانداز نامطمئنِ بهبود قابل ملاحظۀ شرایط موجود، بی میلی مشتریان برای خریدِ معمول از خردهفروشیها را پایدار ساخته و وضعیت را برای کسب و کارهای آلمانی دشوارتر نموده است. بنا بر اعلام اداره آمار فدرال (سهشنبه 9 می) مستقر در شهر ویسبادن (پایتخت ایالت هسن)، مقادیر فروش ماهیانۀ خردهفروشیهای آلمانی برخلاف انتظار اقتصاددانان این کشور که متعاقب رشد منفی 0.3 درصدی ماه فوریه، رشد 0.4 درصدی در ماه مارچ را وعده کرده بودند، حدود 1.3 درصد کاهش یافته که در مقایسه با ماه مارچ سال گذشته، بیش از 8.6 درصد کمتر بوده است.
سباستین دالین، مدیر علمی موسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری (IMK) با ذکر این مطلب که کاهش درآمدِ خردهفروشیها، نشان دهنده کاهش قدرت خرید خانوارهای آلمانی در نتیجه شوک قیمت انرژی و تورم بالاست، ابراز امیدواری کرده که این کاهش قدرت خرید، طی ماههای آینده، احتمالاً به واسطه افزایش شدید سطح دستمزدها و برخی سیاستهای تعدیل تورم، مانند حذف حساب شده برخی مالیاتها، مدیریت شده و به تبع آن، مصرف خصوصی نیز بهبود خواهد یافت. وی خاطرنشان کرده است که نباید انتظار بازگشت سریع به سطح مصرفِ قبل از پاندمیکرونا در سال 2019 را داشته باشیم و آثار شوک قیمت انرژی و مواد غذایی بر این رویکرد (میل به خرید)، بیش از نیم دهه سنگینی خواهد کرد. اقتصاددانان دیگر آلمانی همچون الکساندر کروگر، کارشناس ارشد Hauck Aufhäuser Lampe Privatbank نیز درک مشابهی از وضعیت موجود دارند. میزان فروش خردهفروشیها از نظر ایشان هم همچنان روند نزولی داشته و معضلات خردهفروشی در آلمان، به دلیل تورم بالا، کماکان ادامه دار خواهد بود.
طبق اطلاعات ارائه شدۀ اداره آمار فدرال، ارزش واقعی خردهفروشی مواد غذایی طی ماه مارچ در این کشور تقریبا 1.1 درصد کمتر از ماه قبل بوده و نسبت به ماه مارچ 2022، بیش از 10.3 درصد رکود داشته است. کارشناسان آماری بر این امر تاکید کرده اند که این شدیدترین افت فروش ماهانه خردهفروشیها از سال 1994 تا کنون میباشد و از جمله دلایل آن، قیمت فوقالعاده بالای مواد غذایی (سه برابر نرخ کلی تورم) میباشد که در ماه گذشته بیش از 22.3 درصد بیشتر از مارچ 2022 بوده است.
البته کاهش عایدی خردهفروشیهای آلمانی، تنها محدود به بخش مواد غذایی نشده و همان گونه که مدیر IMK اشاره داشته است، ماه گذشته، مقادیر خردهفروشی غیرغذایی نسبت به ماه قبل، 2.3 درصد کاهش یافته و حتی کسب و کارهای اینترنتی و سفارش پستی هم که به طور معمول، پر رونقتر هستند نیز افت حدود 4.8 درصدی را ثبت کردهاند. انجمن خردهفروشی آلمان (HDE) ضمن ابراز نگرانی از کاهش میل خرید مصرفکنندگان خصوصی و افزایش هزینههای خردهفروشیها، تعطیلی حدود 9 هزار کسب و کار در این حوزه طی سال جاری میلادی را محتمل دانسته است.
شایان ذکر است که طبق اعلام دفتر مرکزی ECB مستقر در شهر فرانکفورت، آهنگ رو به کاهش نرخ تورم در آلمان، در ماه آوریل متوقف شده و بانک مذکور با نظرداشت پایداری تورم، روز 20 می راجع به افزایش نرخهای بهره کلیدی تصمیمگیری خواهد کرد. طبق اطلاعات منتشره از سوی اداره آمار مرکزی اروپا (Eurostat)، نرخ تورم منطقه یورو در ماه آوریل، 7 درصد، در ماه مارچ، 6.9 درصد و در ماه فوریه، 8.5 درصد بوده است.
منابع:
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/deutscher-einzelhandel-macht-weniger-umsatz-als-der-pandemie-18862473.html
https://www.faz.net/aktuell/finanzen/inflation-im-euroraum-steigt-auf-7-prozent-vor-ezb-entscheid-18862424.html