معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بانک اروپایی بازسازی و توسعه: رشد در تونس بهبود نسبی را ثبت خواهد کرد.

بر اساس آخرین گزارش بانک اروپایی بازسازی و توسعه در خصوص چشم انداز اقتصادی در منطقه جنوب و شرق مدیترانه، نرخ رشد تونس در سال 2023 به 2 درصد کاهش یافته و پس از ثبت یک بهبود نسبی در سال 2024 به 2.3 درصد خواهد رسید.

در این گزارش آمده است؛ بی ثباتی سیاسی، عملکرد کند اقتصادی در منطقه اروپا، محدودیت منابع بودجه دولتی، ناتوانی در دسترسی به منابع خارجی، فضای محدود اقتصادی و تاخیر در اجرای اصلاحات همچنان بر اقتصاد ملی تونس فشار خواهد آورد. بر اساس همین گزارش، اقتصاد تونس به دلیل وابستگی نسبتاً زیاد به گردشگری، تامین انرژی و مواد غذایی و نگاه به اروپا به عنوان بازاری برای صادرات، همچنان در برابر شوک های خارجی آسیب پذیر است.

دستیابی به توافق نهایی در مورد برنامه حمایت مالی صندوق بین‌المللی پول،  به تونس اجازه می دهد تأمین مالی خارجی لازم را به دست آورده و در نتیجه، اجرای اصلاحات از جمله لغو یارانه سوخت، کاهش هزینه‌ها ارزش بلوک دستمزد در بخش دولتی و کاهش کسری بودجه و بهبود فضای کسب و کار را تسریع بخشد.

(خبرگزاری موزائیک اف ام)

تونس 100 هزار تن خرما به ارزش حدود 600 میلیون دینار صادر کرد

از آغاز فصل صادرات خرما در سال 2023، تونس نزدیک به 100.1 هزار تن به ارزش 599.4 میلیون دینار صادر کرده است که نسبت به فصل 2022-2021 از نظر حجمی 2.3 درصد و از نظر ارزشی 4.4 درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط دیدبان ملی کشاورزی در نشریه ماه می 2023، میانگین قیمت فروش خرما با 2.2 درصد افزایش به 5.99 دینار در هر کیلوگرم رسید، در حالی که در مدت مشابه فصل گذشته 5.86 کیلوگرم بود.

دقله النور (خرمای محلی تونس) با سهمی حدود 88.2 هزار تن به ارزش 569.4 میلیون دینار، 88.1 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. کشور مغرب با سهم حدود 21.1 درصدی در 7 ماه صادرات در صدر فهرست وارد کنندگان خرمای تونس و پس از آن ایتالیا با حدود 7.3 درصد و فرانسه با سهم حدود 6.9 درصد قرار گرفتند.

(منبع سایت دیدبان ملی کشاورزی)

240.7 میلیون دینار کسری تراز تجاری غذایی در تونس

طبق اعلام دیدبان ملی کشاورزی تونس تراز تجاری مواد غذایی در این کشور تا پایان آوریل سال میلادی جاری 240.7 میلیون دینار کسری ثبت کرد که در مقایسه با کسری 411.9 میلیون دیناری در مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. بر اساس داده‌های همین مرکز، درصد پوشش واردات و صادرات به 90.6 درصد رسیده است که این رقم در چهار ماهه اول سال 2022، معادل 84.4 درصد بوده است.

(منبع سایت دیدبان ملی کشاورزی)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما