معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۰۷

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار سفیر جدید موریتانی در تهران با سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت

روز جمعه مورخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳، سیدی محمد ولد محمد الراضی که به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی موریتانی در کشورمان تعیین شده است، با جواد ابو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت دیدار کرد. در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت برگزار گردید، پاره ای از مسایل مهم دوجانبه در دستورکار سفارت مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. جواد ابو سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت در این نشست ضمن اشاره به تصمیم دولت موریتانی نسبت به ارتقای سطح سفارت موریتانی در تهران از سطح کاردار به سفیر، گفت: این اقدام گامی استوار در تحکیم و تقویت روابط دوجانبه و در راستای منافع مشترک دو کشور و دو ملت است.

شورای وزیران قطر در راستای تقویت همکاری گردشگری با موریتانی، پیش نویس یادداشت تفاهمی را تصویب کرد

در اقدامی‌که نشان دهنده تمایل فزاینده برای تقویت همکاری‌های دوجانبه است، شورای وزیران قطر پیش نویس یادداشت تفاهم با جمهوری اسلامی موریتانی را تصویب کرد. هدف این تفاهم نامه افزایش همکاری‌ها در زمینه گردشگری و رویدادهای تجاری است که افق های جدیدی را برای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور می‌گشاید. پیش نویس یادداشت تفاهم نتیجه تلاش های مستمر دفتر ملی گردشگری موریتانی در کشورهای عربی خلیج فارس می‌باشد و این یک فرصت برای موریتانی است تا حضور گردشگری خود را افزایش دهد و سرمایه گذاری‌های خلیج فارس را جذب کند. این درحالی است که قطر در تلاش است تا همکاری با موریتانی در زمینه گردشگری را بیشتر کند. گردشگری یکی از بخش‌های حیاتی است که می‌تواند به توسعه اقتصادی هر دو کشور کمک کند، زیرا موریتانی دارای مکان‌های گردشگری غنی و تاریخ فرهنگی باستانی است که آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل می‌کند. این تفاهم نامه همچنین شامل افزایش رویدادهای تجاری، فراهم کردن فرصت های بیشتر برای سرمایه گذاران از هر دو کشور از طریق سازماندهی نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشترک است که به سرمایه گذاران قطری و موریتانیایی امکان می دهد فرصت های تجاری جدید را کشف کرده و شبکه روابط خود را گسترش دهند.

استان العصابه: در غیاب اقدامات پیشگیرانه، افزایش شیوع مالاریا باعث مرگ و میر شده است

در گفت و گوی یک مسئول در شبکه بهداشت با خبرگزاری کیفه، این روزها مراکز درمانی و بهداشتی در مناطق مختلف استان العصابه به صورت شبانه روزی پذیرای موارد بحرانی تب مالاریا هستند که بسیار خطرناک است و باعث مرگ و میر شده است. بیشتر موارد مبتلا به تب مالاریا از شهرستان کنکوصه می‌باشند. این امر در غیاب کامل اقدامات پیشگیرانه از سوی خدمات بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد. همانند سالهای گذشته به ویژه در فصل بارندگی، پشه بند توزیع نشده است و داروهای مالاریا نیز مجانی نیستند.  به همین ترتیب، هیچ کمپینی برای افزایش آگاهی بهداشتی و بسیج مردم برای اقدامات پیشگیرانه سازماندهی نشده است.

پروژه جدید احداث شبکه فاضلاب در نواکشوت با بیش از 67 میلیارد اوقیه قدیم

احمد زیدان ولد محمد محمود، مدیرکل دفتر ملی فاضلاب در موریتانی گفت: دولت قراردادی را برای ایجاد یک شبکه فاضلاب در نواکشوت به ارزش 177 میلیون دلار (حدود 67 میلیارد اوقیه) امضا کرد. ولد محمد محمود در مصاحبه با کانال صحرا 24 افزود: این پروژه توسط دولت موریتانی تأمین مالی می‌شود. وی با اشاره به اینکه این قرارداد پس از مناقصه بین المللی و برنده شدن شرکت چینی امضا شد، شروع به کار این پروژه را پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده، به مدت 45 ماه اعلام کرد. این مقام دولتی تصریح کرد: این پروژه چندین محور را در بر می‌گیرد. در ابتدا منطقه میناء، تفرغ زینه، لکصر و بخشی از تیارت را پوشش می دهد و احداث شبکه مناطق دیگر در دست مطالعه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما