معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش کنفدراسیون صنایع ایتالیا درخصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال جاری

بنا به گزارش دفتر مطالعات کنفدراسیون صنعتی ایتالیا، امسال تولید ناخالص داخلی این کشور، 0.4 درصد رشد خواهد داشت؛ این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته، 3.9 درصد بوده است. لازم به ذکر است پیش‌بینی رشد اقتصادی 0.4 درصدی برای امسال، کمی‌کمتر از برآورد 0.6 درصدی است که در سند اقتصادی مالی دولت در ماه نوامبر گذشته عنوان شده است.

بنا به همین گزارش، نسبت بدهی ملی ایتالیا به تولید ناخالص داخلی کشور از 144.7 درصد در سال 2022، امسال به 146.4 درصد خواهد رسید و تا سال 2024 به 147.9 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌گردد تا موتور سرمایه‌گذاری که در سال گذشته 9.4 درصد رشد داشته، امسال خاموش گردد.

بنا به گزارش دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا، امسال نرخ وام‌های تجاری در مقایسه با پایان سال 2021 چهار برابر شده است و بار اضافی وام‌های موجود به حدود 7 میلیارد یورو رسیده است. این در حالیست که هنوز اثرات برنامه انقباض پولی بانک مرکزی اروپا احساس نشده است. از سوی دیگر تورم، خود متغیر مهمی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. سرعت کاهش نرخ تورم کندتر از سرعتی است که چند ماه گذشته پیش‌بینی می‌شد و با چنین افقی، نسبت بین بدهی ملی و تولیدات ناخالص داخلی پیچیده‌تر خواهد شد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

طرح برلین در مورد سوخت الکتریکی مبتنی بر هیدروژن از طرح ایتالیا در مورد سوخت‌های زیستی پیشی گرفت

در پی تصمصم شورای اروپا مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش اتومبیل‌های با موتور درون سوز پس از سال 2035، دو کشور آلمان و ایتالیا دو طرح در مورد سوخت این دسته از اتومبیل‌ها را ارائه نمودند. طرح آلمان در خصوص توسعه سوخت الکترونیکی مبتنی بر هیدروژن سبز و طرح ایتالیا در خصوص توسعۀ سوخت‌های زیستی مانند بیو دیزل و بیو متان می‌باشد. پس از سه هفته مذاکره، برلین و بروکسل به توافقی دست یافتند که استفاده از سوخت‌های مصنوعی بدون CO2 را پس از سال 2035، سالی که در آن خرید و فروش خودروهای آلاینده ممنوع می‌شود، مجاز می‌کند. به این ترتیب تکنولوژی‌ای که ایتالیا در آن سرمایه‌گذاری کرده بود، کنار گذاشته خواهد شد. مقامات ایتالیایی در بروکسل در حال تلاش برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا در مورد سوخت‌های زیستی هستند که ایتالیا یکی از تولید کنندگان عمده این سوخت‌ها در اروپا می‌باشد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

زیان خالص 486 میلیون یورویی شرکت هواپیمایی ایتالیا (Ita Airways) در سال 2022 میلادی

بحران شرکت هواپیمایی ایتالیا (Ita Airways) ساختاری شده است، به طوری که این شرکت در سال 2022 میلادی نیز 486 میلیون یورو زیان خالص به ثبت رسانده است که برابر با 1.3 میلیون یورو در روز است. به گفته مدیران این شرکت با اجرای طرح صنعتی جدید از جمله پیوستن 39 هواپیمای جدید به ناوگان هواپیمایی و مسیرهای پروازی برای سال 2023 انتظارات خوبی وجود خواهد داشت، اما برای دستیابی به این موفقیت‌ها باید استخدام 1200 نفر نیروی جدید و نیز سرمایه‌گذاری لازم انجام گیرد، بنابراین ائتلاف با هواپیمایی لوفت هانزا باید هرچه سریعتر صورت گیرد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

اظهار 13 درصد از خانواده‌های ایتالیایی در خصوص ناکافی بودن درآمد

به گزارش مؤسسه تحقیقاتی نومیزما (Nomisma)، افزایش هزینه‌های زندگی که در سال گذشته به دلیل افزایش بی رویه قیمت کالاها و خدمات پیش آمده است، بر وضعیت مالی خانواده‌های ایتالیایی فشار وارد کرده است، به طوری که 13 درصد از خانواده‌های ایتالیایی معتقدند درآمد آنها برای رفع نیازهای اساسی، یعنی هزینه‌های ضروری مانند غذا یا هزینه‌های مربوط به خانه مانند اجاره، رهن، آب و برق و دیگر قبوض کافی نیست.  بنا به همین گزارش، 43 درصد از خانواده‌ها نیز وضعیت درآمدی خود را برای تامین این هزینه‌ها سر به سر ارزیابی می‌کنند. در میان آسیب‌پذیرترین دسته‌ها، جوانان، خانواده‌های پرجمعیت با فرزندان خردسال و خانواده‌هایی هستند که از افراد معلول و غیرخودکفا مراقبت می‌کنند.

منبع: آنسا

تبهکاری، سالیانه 34 میلیارد یورو هزینه برای ایتالیا در بر دارد

به گزارش دفتر مطالعات کنفدراسیون شرکت‌ها، فعالیت‌های حرفه‌ای و خود اشتغالی ایتالیا (Confcommercio)، در کشور ایتالیا معضلات ربا، سوء استفاده، اخاذی، جعل، سرقت و دزدی کالا که کارآفرینان بخش خدمات و کسب و کار مشاغل با آن‌ها درگیر هستند، موجب افزایش هزینه یا عدم نفع برای آنها شده است. کنفدراسیون شرکت‌ها و مشاغل بخش خدمات ایتالیا در گزارشی آورده است: اخاذی و رباخواری جرایمی هستند که در پنج سال اخیر رشد داشته و در مقابل آنها دزدی و سرقت کاهش یافته است. شرکت‌ها و کسب و کار در ایتالیا طی سال 2022 به دلیل مواجه شدن با موضوعات تبهکاری، رقمی معادل 33.6 میلیارد یورو را از دست داده اند. این رقم در سال 2021 برابر با 30.7 میلیارد یورو بوده است.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

ابتکار موسسه تجارت خارجی ایتالیا برای پشتیبانی از شرکت‌های ایتالیایی در خارج از کشور

مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا (Ice) طی یک برنامه کاربردی قصد دارد از کسب و کارهای بازارهای مجازی بین‌المللی پشتیبانی نماید. بر اساس این طرح این مؤسسه با یک شبکه فروش اینترنتی قرارداد بسته است تا شرکت‌های ایتالیایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای تولیدات خود را از طریق این شبکه فروش اینترنتی عرضه نمایند. ابتکار دوم موسسه تجارت خارجی ایتالیا در رابطه با اتصال 250 شرکت ایتالیایی به زنجیره بلوکی (بلاک چین TrackIt blockchain) است. حمایت از شرکت‌های ایتالیایی برای تبلیغ در خارج از کشور و بین‌المللی شدن آنها، هدف مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا است.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما