معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته دوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 درخواست غرامت 300 میلیارد دلاری از دولت استرالیا به دلیل توقف پروژه‌های سنگ آهن؛
یک سرمایه دار استرالیایی بنام کلایو پالمر به دنبال غرامت 300 میلیارد دلاری از دولت به دلیل توقف پروژه سنگ آهن خود در این کشور است. وکیل وی یک دادستان سابق در سال 2021 لایحه ای به دادگاه فدرال ارائه کرد ولی دادگاه شکایت وی را رد کرد. وزیر محیط‌زیست استرالیا می‌گوید تصمیم برای جلوگیری از توسعه معدن زغال‌سنگ پالمر به دلیل خطر غیرقابل قبول برای دیواره مرجانی بزرگ اتخاذ شده است. خانم وزیر به اسکای نیوز استرالیا گفت: معدن زغال سنگ حدود 10 کیلومتر از خط ساحلی دیواره بزرگ مرجانی فاصله دارد. گفتنی است که این پرونده توسط شرکت Zeph Investments مستقر در سنگاپور مطرح شده است و ادعا می‌کند که قانون اضطراری که در سال 2020 در پارلمان استرالیایی غربی تصویب شد، توافقنامه تجارت آزاد  آسه آن - استرالیا - نیوزیلند را نقض می‌کند.( SkyNews Australia)

هشدار شرکت ژاپنی Inpex به دولت استرالیا؛

مدیر اجرایی بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز ژاپن هشدار داد که دولت استرالیا با اتخاذ برخی تصمیمات و اقدامات در حال ترک آرام بازار جهانی گاز LNG است و با این اقدام امنیت جهانی مورد تهدید قرار می‌گیرد. مدیر اجرایی شرکت ژاپنی Inpex در جلسه ای ویژه در پارلمان استرالیا اظهار داشت که ژاپن از مداخلات دولت فدرال این کشور در صنعت گاز نگران است. وی ضمن اذعان به اینکه ژاپن چالش های سال گذشته دولت استرالیا در مورد وضعیت بازارهای داخلی این کشور را درک میکند، در عین حال تصریح داشت که توکیو نگران هرگونه تبعات احتمالی است که می‌تواند امنیت انرژی ژاپن را به مخاطره بیندازد. (Australian Financial Revie )

کاهش روند رشد نرخ تورم در استرالیا؛

نرخ تورم استرالیا در فوریه 2023 به 6.8 درصد رسید که نسبت به نرخ سالانه 7.4 درصدی گزارش شده در ژانویه گذشته اندکی کاهش یافته است. بنابر گزارش سازمان آمار استرالیا (ABS) هزینه‌های مسکن و مواد غذایی بیشترین سهم را در تورم فوریه داشته اند ولی در عین حال این سازمان اعلام می دارد که استرالیا اکنون وارد مرحله اقتصادی شده است. این دومین ماه متوالی است که تورم کمتری را نشان می‌دهد که اوج آن 8.4 درصد در دسامبر 2022 گزارش شده بود. ( 9News)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما