معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش درآمد گمرک تورخم

مسئولین مدیریت گمرک تورخم می‌گویند سال گذشته، علاوه بر کشف و ضبط انواع کالاهای قاچاق، سه میلیارد افغانی درآمد بیشتر نسبت به سال‌های قبلی داشته‌اند. مهندس مسلم خاکسار، مدیر گمرک تورخم گفت: کارمندان گمرک جلوی کالاهای صادراتی و وارداتی که قاچاق می‌شد را گرفته است. در حال حاضر تمامی‌کارهای اداری از طریق سیستم انجام می‌شود و درآمد فیزیکی دیگری گرفته نمی‌شود. به همین خاطر میزان فساد به صفر رسیده است. نامبرده اظهارداشت در یک سال گذشته سه هزار و دویست و هفتاد کارتن شیر، یازده هزار و دویست هفتادوپنج کیلوگرم سنگ‌های قیمتی، 4472 کارتن دارو، 4564 مبلائیل (روغن ماشین) سوخته،2250 دست لباس زنانه، 65 هزار کیلوگرم آهن کهنه، 780 کیلوگرم مس، 154 کیلوگرم آمونیوم و سایر انواع مواد خوراکی و غیرخوراکی کشف و ضبط‌شده است. به گفته خاکسار، درآمد سال ۱۳۹۹ یک میلیارد، درآمد سال ۱۴۰۰ دو میلیارد و درآمد سال ۱۴۰۱ پنج میلیارد افغانی است که نسبت به سایر سال‌ها، افزایش چند برابری را نشان می‌دهد.

https://bakhtarnews.af/dr/مدیریت-گمرک-تورخم-درمقایسه-با-سال-های-گ/

 اجرا ده‌ها پروژه توسعه‌ای در یک سال گذشته، در لغمان

مسئولین ریاست اقتصاد استان لغمان می‌گویند در سال گذشته، ده‌ها پروژه توسعه‌ای را باارزش 297 میلیون افغانی در این استان اجراکرده‌اند. مولوی جان محمد حامد، رئیس اقتصاد لغمان گفته است در سال ۱۴۰۱ با همکاری امارت اسلامی  و مؤسسات غیردولتی، نودویک پروژه عمرانی و توسعه‌ای مختلف در این استان اجراشده است که کار بیست‌وشش پروژه آن تکمیل و کار شصت‌وپنج پروژه دیگر جریان دارد که به‌زودی به بهره‌برداری خواهند رسید. حامد افزود این پروژه‌ها شامل ساخت کانال‌ها (شبکه‌های آب‌رسانی)، سربندها، دیوارهای ضد سیل، پل‌ها، جاده‌ها، شبکه‌های آب‌رسانی پاک، چاه‌ها، ساختمان‌های مدارس، کتاب‌خانه‌ها، شبکه‌های خورشیدی، منازل مسکونی، رودخانه‌ها و دستگاه‌های برق هستند که برخی از این‌ها ساخته‌شده و برخی بازسازی‌شده است. وی گفت که ده‌ها طرح دیگر را برای سال جدید، پیشنهاد داده است که با اجرای آن برای هزاران نفر زمینه کار فراهم خواهد شد.

https://bakhtarnews.af/dr/تطبیق-ده-ها-پروژه-انکشافی-در-یک-سال-گذشت/

 

ساخت سه شبکه آب‌رسانی در استان ننگرهار

دفتر رسانه‌های استان ننگرهار با صدور خبرنامه‌ای نوشته است سه شبکه آب‌رسانی (آب آشامیدنی) درنتیجه سعی و تلاش مسئولین احیاء و توسعه دهات و همکاری یونیسف (UNICEF) و کمک مالی سازمان ای‌ام سی (IMC) با هزینه ۱۶۶ هزار دلار در شهرستان‌های پچیراگام، اسپین‌غر و شینواری استان ننگرهار ساخته و به بهره برداری رسیده است. در مراسم افتتاح این شبکه‌های آب‌رسانی مولی قسمت الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه دهات استان ننگرهار گفت، این شبکه‌های آب‌رسانی با کمک برق خورشیدی کار می‌کنند و در مدت‌زمان شش ماهه ساخته‌شده‌اند که با ساخت این شبکه‌های آب‌رسانی ۱۰۵۰ خانواده از آب بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

https://t.me/nmic96/93374

 افزایش محصولات گندم در استان ننگرهار

مسئولین ریاست کانال ننگرهار می‌گویند که محصولات گندم کاشته شده در 22 هزار و 292 جریب زمین ریاست کانال در این استان افزایش‌یافته است. مسئولین این ریاست گفته‌اند، با تهیه سیستم آب‌رسانی، مواد شیمیایی و دستگاه‌های زراعتی و کشاورزی و برخی ادوات مهم و اساسی دیگر به تشخیص این اداره داده‌شده است که باعث افزایش محصولات گندم شده است. مسئولین می‌افزایند که برخی از مستاجرین کانال ننگرهار به‌طور منظم به این قسمت‌ها دسترسی دارند، به همین دلیل از گندم کاشت شده انتظار برداشت خوب دارند.

https://bakhtarnews.af/سږ-کال-به-د-ننګرهار-کانال-پر-ځمکو-د-کرل-ش/

 علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی در معادن لیتیوم نورستان

مسئولین حکومت طالبان از ابراز علاقه‌مندی چند کشور برای سرمایه‌گذاری در افغانستان در زمینه معادن لیتیوم خبر دادند. معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان  اعلام کرد: ژاپن، آمریکا، چین، قطر و امارات ازجمله کشورهایی هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن لیتیوم در استان نورستان هستند. وی گفت: در سطح جهانی علاقه‌مندی زیادی برای استخراج لیتیوم افغانستان وجود دارد و برخی کشورها به حکومت طالبان پیشنهاد کرده و گفته‌اند که آماده سرمایه‌گذاری در این بخش هستند. مسئولین حکومتی طالبان می‌گویند که ظرفیت‌های بالایی برای خودکفایی اقتصادی در کشور وجود دارد و در آینده نزدیک تغییرات مثبتی در توسعه اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد. در همین راستا، کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که اگر استخراج مواد معدنی در افغانستان انجام شود، این کشور می‌تواند خیلی سریع از بحران اقتصادی خارج شود. کمال‌الدین کاکر، تحلیلگر امور اقتصادی دراین‌باره گفته است: در معادن افغانستان میلیاردها دلار ظرفیت وجود دارد که باید در آن سرمایه‌گذاری شود.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i207048

 افزایش درآمد 54 درصدی ریاست احصائیه لغمان

مسئولین اداره احصایی و اطلاعات لغمان می‌گویند که در سال گذشته 1401 بیش از 17 میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری‌شده است که نسبت به سال قبل 54 درصد افزایش نشان می‌دهد. مولوی عبدالحی حقانی، رئیس احصائیه و اطلاعات این استان در گفتگوی ویژه با آژانس باختر گفته است در سال 1401 مبلغ 17 میلیون و 684 هزار و 700 افغانی از محل توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی و کاغذی دریافت کرده است که سال قبل 9 میلیون و 63 هزار و 400 افغانی بوده است. آقای حقانی افزود: در سال 1401 به 33 هزار و 272 نفر شناسنامه الکترونیکی و 80 هزار نفر شناسنامه کاغذی توزیع‌شده است. به گفته وی، در حال حاضر دو مرکز توزیع شناسنامه الکترونیکی در این استان فعال است و به‌طورمعمول توزیع شناسنامه و سایر خدمات مرتبط را به مردم ارائه می‌کنند.

https://bakhtarnews.af/د-لغمان-د-احصائیې-او-معلوماتو-ریاست-عوا/

نشست هماهنگی جهت از بین بردن فقر در ننگرهار

مولوی محمد ربانی ناصح، معاون استان ننگرهار با مولوی نجم‌الدین هلال، رئیس کمیته سره میاشت (‌کمیته امداد)، مولوی محمد طاهر مبارز، معاون آمر امنیت فرماندهی پلیس استان ننگرهار، دکتر محمدرحیم قلندری، رئیس بیمارستان، مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی، مولوی عبدالواسع اخندزاده رئیس حج و ارشاد نشست هماهنگی جهت از بین بردن فقر را برگزار کردند. در این نشست مشکلات، پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌ها در بخش مربوطه به اشتراک گذاشته شده و اطمینان از همکاری و هماهنگی‌های متقابل دادند.

https://t.me/nmic96/93598

توزیع کمک‌های مالی برای هزاران خانواده نیازمند در ننگرهار

به هزاران خانواده بی‌بضاعت در استان ننگرهار پول نقد توزیع شد. مسئولین می‌گویند در مناطق مختلف این استان توزیع کمک‌های نقدی و مواد خوراکی به خانواده‌های بی‌بضاعت ادامه دارد. مولوی صدیق الله قریشی، مسئول مطبوعات ریاست اطلاعات و فرهنگ که به نمایندگی از اداره ولایتی ننگرهار با رسانه‌ها صحبت می‌کرد گفت: از سوی ریاست احیا و توسعه‌ای دهات با همکاری مالی اداره غذا سازمان ملل برای بیش از هشت هزار خانواده بی‌بضاعت و نیازمند در شهرستان بهسود این استان مبلغ نزدیک به سی میلیون افغانی پول نقد  توزیع شد. به گفته‌ی موصوف به هر خانواده مبلغ سه هزار و هفتصد افغانی داده شد، مولوی صدیق الله قریشی افزود با همکاری اداره غذا سازمان ملل در مناطق مختلف استان ننگرهار کمک‌های مواد خوراکی و پول نقد به خانواده‌های مستحق همچنان ادامه دارد. ساکنین این استان نیز از به دست آوردن این کمک‌ها استقبال می‌کنند اما بر شفافیت توزیع کمک‌ها و در نظر گرفتن خانواده‌های مستحق تأکید می‌کنند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i207310

 درآمد 62 میلیون افغانی در سال گذشته اداره گذرنامه لغمان

مسئولین ریاست گذرنامه استان لغمان می‌گویند که سال گذشته ۱۴۰۱، ۶۲ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۷۵ افغانی درآمد داشته‌اند. قاری ثمرگل حنفی، رئیس گذرنامه استان لغمان گفته است از ماه اسفند 1401 تا پایان امسال 62 میلیون و 270 هزار و 675 افغانی درآمد جمع‌آوری کرده‌اند. آقای حنفی اظهارداشت که در این مدت 13 هزار و 558 جلد گذرنامه توزیع گردیده که از این تعداد 62 میلیون و 270 هزار و 675 افغانی جمع‌آوری به خزانه دولت واریزشده است. از سوی دیگر متقاضیان گذرنامه در این استان از اقدامات ریاست مذکور خرسند هستند و می‌گویند که کارشان به‌موقع انجام می‌شود و هیچ‌کس با مشکل مواجه نمی‌شود.

https://bakhtarnews.af/د-لغمان-د-پاسپورټ-آمریت-تېر-کال-څه-باندې/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما