معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 98 درصدی صادرات از هرات

در شش ماه اول سال جاری خورشیدی، میزان صادرات از طریق بندر اسلام‌قلعه و تورغندی این استان نسبت به سال گذشته، ۹۸ درصد افزایش یافته است. این صادرات شامل محصولات حیوانی، محصولات کشاورزی، تولیدات داخلی و مواد معدنی است که به کشورهای آسیای میانه، امارات متحده‌ عربی، کشورهای اروپایی و امریکا صادر شده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-amount-of-exports-from-herat-has-increased-by-98/

 افزایش انتقال کالاهای تجاری از طریق بندر چابهار ایران

وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان اعلام کرد که سرپرست این وزارت با استاندار سیستان و بلوچستان ایران درباره توسعه روابط ترابری و ترانزیتی دو کشور و افزایش انتقالات کالاهای تجاری از طریق بندر چابهار این کشور گفتگو کرده است. در این دیدار، موضوعاتی از جمله توسعه روابط حمل‌نقل و ترانزیتی، افزایش انتقال کالاها از طریق بندر چابهار و تسهیلات برای شرکت‌های این حوزه مورد بحث قرار گرفت. این دیدار در پی دعوت وزارت صنعت و تجارت افغانستان از هیئت ایرانی به کابل صورت گرفت و نشان‌دهنده عزم دو طرف برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری است. مقامات دو طرف همچنین بر اهمیت بندر چابهار به عنوان یک کانون ترانزیتی در منطقه تأکید کردند و به بررسی راهکارهای عملی برای تسهیل فعالیت‌های تجاری پرداختند. آخندزاده همچنین بر لزوم تسریع در پروژه‌های زیرساختی و توسعه امکانات بندر چابهار تأکید کرد و از استاندار سیستان و بلوچستان خواست تا همکاری‌های بیشتری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالاها برقرار شود. این گفتگوها نشان‌دهنده تلاش‌های مشترک برای بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری در منطقه و ایجاد فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و توسعه است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/298111/افزایش-انتقالات-کالاهای-تجاری-طریق-بندر-چابهار-ایران

 برگزاری سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه در کابل

«عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان  سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی «ابوحنیفه» را با حضور تعدادی از اعضای کابینه، دیپلمات‌های کشورهای ایران، ترکیه، قطر و پاکستان و نیز تاجران و نمایندگان بخش خصوصی افغانستان افتتاح کرد. ملا برادر در این مراسم گفت در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی، هر کشوری بر اساس محصولات و تولیدات خود جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد و کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا بازارهای گسترده‌ای برای محصولات خود پیدا کنند. وی افزود نمایشگاه‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش روابط تجاری بین کشورها و یافتن بازار برای محصولات خود هستند. معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان همچنین اظهار داشت در این نمایشگاه علاوه بر محصولات و تولیدات داخلی افغانستان، تولیدات و محصولات باکیفیت شرکت‌های خارجی نیز به نمایش گذاشته شده است. این امر به گسترش روابط تجاری بین طرفین کمک خواهد کرد و فرصت‌های مهمی در زمینه بازاریابی مشترک ایجاد می‌کند. ملا برادر در ادامه نیز به نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان داد هیئت حاکمه افغانستان بر اساس نیازهای متقابل، به گسترش و تقویت روابط تجاری متعهد است و در این مسیر هیچ مانع یا تأخیری ایجاد نخواهد شد. وی همچنین از همه سرمایه‌گذاران دعوت کرد که افغانستان را به عنوان یک کشور امن و مناسب برای هر نوع سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند. معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان گفت کابل عزم جدی برای جذب سرمایه‌گذاری، به ویژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش‌هایی مانند ایجاد مراکز استاندارد بسته‌بندی و ساخت سردخانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا محصولات افغانستان در سطح جهانی بازار بهتری پیدا کنند. در سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی ابوحنیفه، 700 غرفه به نمایش محصولات صنعتی و کشاورزی اختصاص داده شده که 200 غرفه آن متعلق به شرکت‌های خارجی است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-third-national-and-international-exhibition-of-imam-abu-hanifah-was-opened-in-kabul/

 افزایش 30 درصدی محصولات سویا در بلخ

محصولات سویای استان بلخ در سال جاری در مقایسه با سال گذشته‌، ۳۰ درصد افزایش یافته است.  محمدافضل افضلی، نماینده‌ شرکت «مفید » که از کشاورزان بلخی در کشت سویا حمایت می‎کند بر استمرار برنامه‌های پوششی آن شرکت تأکید کرد. گیاه سویا یکی از مصادیق کشت جایگزین تریاک است که در بخشداری‌های بلخ، دهدادی، نهرشاهی، شورتپه، کلدار و شولگره‌ بلخ مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-yield-of-soybeans-in-balkh-has-increased-by-30/

 افتتاح ۲۳امین چاه استخراج نفت منطقه قشقری سرپل

مسئولان شرکت "آفچین" شرکت قراردادی استخراج نفت منطقه قشقری از افتتاح بیست و سومین چاه استخراجی نفت این منطقه در استان سرپل خبر داد. با افتتاح این چاه، سطح استخراج نفت از چاه قشقری بیش از پیش افزایش می‎یابد و در اسرع وقت حفر چاه‌های نفت در ساحه آق دریا و زمردسای نیز آغاز خواهد شد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/298272/افتتاح-۲۳مین-چاه-استخراج-نفت-منطقه-قشقری-سرپل

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما