معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۰۸

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم مهرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزارت اقتصاد: گردش تجاری بین بلاروس و چین به حداکثر تاریخی رسیده است

همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین بلاروس و چین به طور پیوسته درحال‌توسعه است. این را یوری چبوتار وزیر اقتصاد در دیدار با سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در بلاروس، ژانگ ونچوان بیان کرد.

همان‌طور که یوری چبوتار در طول مذاکرات خاطرنشان کرد، گردش تجاری متقابل طی دهه گذشته به حداکثر تاریخی رسیده است، اما درعین‌حال فرصت‌هایی برای افزایش آن و گسترش دامنه محصولات وجود دارد.

 وی خاطرنشان کرد: «بلاروس مهم‌ترین شریک چین در زمینه محصولات کشاورزی و غذایی باکیفیت است. ما علاقه‌مند به توسعه همکاری با چین در خرید تجهیزات تکنولوژیکی، قطعات یدکی، تأمین تجهیزات بلاروسی و ایجادسرمایه‌گذاریی‌های مشترک هستیم».

در آگوست 2024، سند تاریخی توافقنامه تجارت در خدمات وسرمایه‌گذاریی امضا شد. نتیجه مورد انتظار آن افزایش قابل توجه صادرات خدمات بلاروس به چین وسرمایه‌گذاریی چینی در بلاروس است. شرایط راحت برای این کار در پارک صنعتی چین و بلاروس «سنگ بزرگ» ارائه شده است. در حال حاضر پنج جهت در قلمرو آن تشکیل شده است: در زمینه‌های مهندسی مکانیک و ماشین ابزار، مخابرات، پزشکی و لجستیک. چالش آینده، ظهور تولید محصولات جدید دارویی و تجهیزات پزشکی است.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: «ما این قدرت را داریم که همه اینها و بسیاری از برنامه‌های بلندمدت دیگر را اجرا کنیم، تعاملات تجاری و اقتصادی بین‌منطقه‌ای را به سطح جدیدی برسانیم و محتوای جدیدی را برای مشارکت استراتژیک همه‌جانبه و بین بلاروس و چین شکل دهیم».

https://www.sb.by/articles/minekonomiki-tovarooborot-belarusi-i-knr-dostig-istoricheskogo-maksimuma.html

ایران در آستانه کسب عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

گوآر بارسگیان، وزیر صنایع و کشاورزی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در یک نشست خبری اعلام کرد که تصمیم نهایی در مورد اعطای عنوان ناظر به ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به‌زودی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش بلتا، وی دراین‌خصوص اظهار داشت: «ما با جمهوری اسلامی ایران، توافقنامه‌ای در خصوص منطقه آزاد تجاری امضا کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز درخواست رسمی از سوی شرکای ایرانی ما برای کسب عنوان ناظر در اتحادیه دریافت شده است. این درخواست در حال بررسی توسط ارگان‌های مربوطه اتحادیه است. امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک، رؤسای جمهور کشورهای عضو، تصمیم نهایی را اتخاذ کرده و ایران به‌عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا پذیرفته شود.»

بارسگیان افزود: «تصمیم‌گیری مثبت دراین‌خصوص، قطعاً تحرک تازه‌ای به همکاری‌های ما با شرکای ایرانی خواهد بخشید، چرا که پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری‌های مشترک میان دو طرف وجود دارد.»

https://www.sb.by/articles/v-eek-soobshchili-chto-iran-mozhet-poluchit-status-nablyudatelya-pri-eaes-v-blizhayshee-vremya.html

تأمین بخشی از کسری بودجه بلاروس با وام فدراسیون روسیه

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، وزیر دارایی بلاروس در نشست کارگروه بودجه و دارایی مجلس نمایندگان گفت که کسری بودجه جمهوری بلاروس در سال ۲۰۲۵ از طریق وام روسیه تأمین می‌شود.

وزیر گفت: «تقریباً یک میلیارد از ۴.۵ میلیارد روبل از طریق خارجی جذب خواهد شد».

وی توضیح داد که پارامترهای امنیتی تصریح می‌کند که کسری نباید بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی باشد. پروژه برای سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۶ درصد را شامل می‌شود.

پیش‌از این گزارش شده بود که بسته‌ای از لوایح بودجه به مجلس نمایندگان ارائه شده است. این پیش‌نویس بودجه جمهوری بلاروس برای سال ۲۰۲۵، پیش‌نویس بودجه صندوق حمایت اجتماعی و اصلاحیه‌های قانون مالیات است.

تاکنون برنامه‌ریزی شده است که کسری بودجه می‌تواند به حدود ۴.۴۶ میلیارد روبل برسد. به‌عنوان یک قاعده، چنین مبلغی یک «سناریوی محافظه‌کارانه» است، یعنی در واقع، کسری ممکن است کمتر از برنامه باشد. در سال ۲۰۲۳، بودجه بدون کسری بود، اگرچه در ابتدا این امر پیش‌بینی نشده بود.

بودجه بلاروس برای سال آینده افزایش هزینه در تعدادی از موارد را فرض می‌کند: برای مثال، برنامه‌ریزی شده است که برای دفاع ملی ۳۲ درصد، برای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی ۱۱.۸ درصد و آموزش ۱۵.۴ درصد بیشتر هزینه شود. انتظار می‌رود محدودیت بدهی خارجی دولت افزایش یابد.

https://sputnik.by/20241009/chast-defitsita-byudzheta-belarusi-zakroyut-kreditom-rf-1090171249.html

 بانک ملی بلاروس: ذخایر طلا و ارز بلاروس تا اول اکتبر به 8.858 میلیارد دلار رسید

بانک ملی بلاروس اعلام کرد که دارایی‌های ذخیره بین‌المللی بلاروس تا اول اکتبر 2024، طبق داده‌های اولیه، معادل 8.8583 میلیارد دلار بوده است.

https://www.sb.by/articles/zolotovalyutnye-rezervy-belarusi-na-1-oktyabrya-sostavili-8-858-mlrd-natsbank.html

 بلستات: گردش تجارت خارجی کالا در بلاروس 4.8 درصد افزایش یافت

طبق اعلام بلستات، در ژانویه - آگوست 2024، گردش تجارت خارجی کالا در بلاروس با احتساب صادرات 26،893.2 میلیون دلار و واردات 29،319.4 میلیون دلار، بالغ بر 56212.6 میلیون دلار بوده است.

https://www.sb.by/articles/belstat-vneshnetorgovyy-oborot-tovarov-belarusi-uvelichilsya-na-4-8-.html

 گفتگوی بلاروس و آذربایجان در مورد برنامه‌های توسعه در زمینه همکاری‌های تجاری

میخائیل میاتلیکوف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس با یوسف عبدالله اف، مدیر اجرایی آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (AZPROMO) که در چارچوب سفر هیئت دولتی این کشور وارد بلاروس شده است، دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه، روسای انجمن‌های تجاری زمینه‌هایی را برای ادامه همکاری موثر از جمله در چارچوب تفاهم نامه‌های امضا شده توسط AZPROMO با اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس و شرکت‌های واحد آن و همچنین برنامه ریزی برای سازماندهی تبادل بازدید هیئت‌های تجاری، برگزاری مجامع مشترک، شرکت بنگاه‌ها و سازمان‌ها در رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی بلاروس و آذربایجان. مورد بحث و بررسی قرار دادند.

https://www.sb.by/articles/belarus-i-azerbaydzhan-obsudili-plany-razvitiya-v-oblasti-delovogo-sotrudnichestva.html

پیوستن نروژ به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس

وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که مقامات نروژی تصمیم گرفتند به تحریم‌های ضد بلاروسی بپیوندند که شورای اتحادیه اروپا در پایان ژوئن سال جاری وضع کرده بود.

در 29 ژوئن، شورای اتحادیه اروپا بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بلاروس معرفی کرد. تعدادی از محدودیت‌هایی که قبلاً علیه روسیه اعمال شده بود در بلاروس نیز اعمال شد.

وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نروژ امروز تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس اعمال کرد، تحریم‌های جدید در راستای اقدامات اتحادیه اروپا علیه بلاروس در 29 ژوئن 2024 است». همان‌طور که این وزارتخانه تصریح کرد، محدودیت‌ها گسترده است و چندین بخش از اقتصاد بلاروس از جمله تجارت، خدمات و حمل‌ونقل را هدف قرار می‌دهد.

به طور خاص، ممنوعیت ترانزیت سلاح گرم، کالاها و فناوری‌های با کاربرد دوگانه و همچنین کالاها و فناوری‌هایی که می‌توانند «به تقویت قدرت نظامی یا صنعتی کشور کمک کنند» از طریق بلاروس وضع شده است.

علاوه بر این، صادرات کالاها و فناوری‌های مرتبط با کشتیرانی دریایی و کالاهای لوکس نیز ممنوع است. واردات محصولات معدنی، نفت خام، طلا و الماس نیز ممنوع است. مقامات این کشور همچنین تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را ممنوع کنند.

https://sputnik.by/20241008/norvegiya-prisoedinilas-k-sanktsiyam-es-protiv-belarusi-1090108194.html

امکان دریافت وام اضافی از مسکو برای جایگزینی واردات توسط مینسک

الکساندر روگوژنیک سفیر جمهوری بلاروس در روسیه به خبرنگاران گفت که خط اعتباری که طرف روسی قبلاً برای پروژه‌های جایگزین واردات مشترک به بلاروس اختصاص داده بود، می‌تواند از 105 به 200 میلیارد روبل روسیه (3.6 تا 6.9 میلیارد بلاروس) افزایش یابد.

بلتا به نقل از سفیر می‌گوید: «امروز، طرف روسی هفت پروژه به ارزش بیش از 70 میلیارد روبل روسیه را در نظر می‌گیرد».

پیش‌از این گزارش شده بود که بلاروس می‌خواهد خط اعتباری فدراسیون روسیه را گسترش دهد، اما اعداد خاصی ذکر نشد. بر اساس برنامه‌ای که قبلاً تصویب شده است، 27 پروژه در هواپیماسازی، الکترونیک، ساخت ماشین ابزار و سایر حوزه‌ها راه اندازی شده است.

یکی از معروف‌ترین پروژه‌ها تولید هواپیمای متحد Osvey در کارخانه 558 است. این یک وسیله نقلیه غیرنظامی خواهد بود، اما آنها تصمیم گرفتند آن را در یک شرکت مجتمع دفاعی بسازند.

همان‌طور که دیمیتری پانتوس، رئیس کمیته دولتی نظامی - صنعتی بلاروس اخیراً گزارش داد، روسیه برای تولید حداقل 178 بدنه هواپیما در بلاروس و همچنین حداقل 89 هواپیما ثبت سفارش کرده است.

یکی از این هواپیماها قادر به حمل 19 مسافر در مسیرهای محلی و منطقه‌ای خواهد بود. حمل بار نیز امکان پذیر است. در واقع این جایگزینی برای L-410 خواهد بود که قبلاً در چکسلواکی و سپس در روسیه تولید می‌شد..

https://sputnik.by/20241007/minsk-mozhet-poluchit-ot-moskvy-dopolnitelnyy-kredit-na-zameschenie-importa-1090093310.html

تورم سالانه بلاروس در ماه سپتامبر به ۶ درصد رسید

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرف‌کننده در سپتامبر امسال نسبت به اوت ۱۰۰.۴ درصد بوده است. در سال ۲۰۲۳، تورم در بلاروس به ۵.۸ درصد رسید. علاوه بر این، مقامات جمهوری افزایش قیمت ۷-۸ درصد را پیش‌بینی کردند. تا پایان سال ۲۰۲۴، قیمت‌ها باید به طور متوسط ۶ درصد افزایش یابد.

https://sputnik.by/20241010/godovaya-inflyatsiya-v-belarusi-v-sentyabre-sostavila-6-1090189415.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما