معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۰:۰۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول مهرماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصویب اصلاحات توافقنامه بین‌دولتی بلاروس و ترکیه در مورد لغو متقابل روادید

رئیس‌جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو فرمان شماره ۳۷۶ را که به‌عنوان مبنایی برای مذاکرات درباره پیش‌نویس پروتکل اصلاحات توافق‌نامه بین دولت‌های بلاروس و ترکیه در مورد لغو متقابل روادید ۲۹ مارس ۲۰۱۳ است، را تصویب کرد.

بر اساس پیش‌نویس توافقنامه بین‌المللی، رانندگان و اعضای خدمه وسایل نقلیه که حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و مسافر را انجام می‌دهند، در هنگام ورود، خروج، ترانزیت و اقامت موقت در قلمرو کشور طرف مقابل به مدت ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه (در حال حاضر حداکثر ۳۰ روز، اما نه بیشتر از ۹۰ روز در سال) معاف از ویزا هستند. وزارت امور خارجه مجاز است درباره پیش‌نویس پروتکل مذاکره و آن را امضا کند.

https://president.gov.by/ru/events/odobreny-popravki-v-mezpravsoglasenie-belarusi-i-turcii-o-vzaimnoj-otmene-viz

 

پیش‌بینی بانک اروپایی بازسازی و توسعه از افزایش رشد تولید ناخالص داخلی بلاروس

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی بلاروس را برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ افزایش داده است، این موضوع از گزارش بانک در مورد چشم‌انداز اقتصادی منطقه مشخص است.

بر اساس پیش‌بینی‌های EBRD، تولید ناخالص داخلی بلاروس در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۲ درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت. در ماه می سال جاری، بانک پیش‌بینی‌های معتدل‌تری مانند ۲.۸ و ۲.۲ درصد ارائه کرد.

بر اساس گزارش بلستات، تولید ناخالص داخلی بلاروس از ژانویه تا اوت سال جاری ۴.۹ درصد رشد داشته است. هدف برای سال ۲۰۲۴ رشد ۳.۸ درصدی است، بنابراین در حال حاضر اقتصاد با نرخ قابل‌توجهی بالاتر از حد انتظار رشد می‌کند. رشد تولید ناخالص داخلی بلاروس در سال ۲۰۲۵، ۴.۱ درصد برنامه‌ریزی‌شده است.

https://www.sb.by/articles/evropeyskiy-bank-rekonstruktsii-i-razvitiya-povysil-prognoz-po-rostu-vvp-belarusi.html

 

اتاق بازرگانی بلاروس: علاقه مندی بلاروس به افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی

ویتالی وابیشچویچ، رئیس بخش پشتیبانی حقوقی و فناوری‌های دیجیتال اتاق بازرگانی بلاروس، طی یک نشست گفت: «برای بلاروس، گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، از جمله در زمینه صنعت سبک، اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است».

تولید تراکتور بدون سرنشین در دستورکار MTZ

مدیرکل جدید MTZ، سرگئی آورامنکو: در دو تا سه سال آینده، کارخانه تراکتورسازی مینسک قصد دارد تولید انبوه تجهیزات تراکتور بدون سرنشین را آغاز کند.

به گفته سرگئی آورامنکو، بازار به وسایل نقلیه بدون سرنشین نیاز دارد و رقبای جهانی MTZ نیز در این راستا کار می‌کنند. این نه‌تنها در مورد تجهیزات تراکتور، بلکه در مورد صنعت خودرو نیز صدق می‌کند.

https://www.sb.by/articles/est-li-budushchee-u-belorusskogo-bespilotnogo-traktora-vot-chto-rasskazal-novyy-gendirektor-mtz.html

عرضه محصولات شرکت‌های وزارت صنعت بلاروس به 150 کشور جهان

معاون اول وزیر صنعت بلاروس اعلام کرد که محصولات شرکت‌های وزارت صنعت بلاروس به 150 کشور جهان عرضه می‌شود. وی همینطور گفت که طی سال گذشته 6.5 میلیارد دلار محصول به بازارهای خارجی عرضه شده است.

https://www.sb.by/articles/produktsiya-predpriyatiy-minproma-postavlyaetsya-v-150-stran-mira-ogorodnikov.html

 

استانداردسازی ایران و بلاروس: گامی‌به‌سوی کیفیت بالاتر

الکساندر بوراک، معاون رئیس کمیته دولتی استانداردسازی بلاروس، در حاشیه فروم صنعتی - نوآوری بلاروس خبر داد که این کمیته در تلاش است تا استانداردهای جدیدی را برای محصولات صادراتی به ایران تدوین کند.

https://belta.by/economics/view/gosstandart-my-natseleny-na-razrabotku-sovremennyh-standartov-dlja-postavljaemoj-v-iran-produktsii-663578-2024/

 

افتتاح فروم صنعتی - نوآوری بلاروس

بیست و هفتمین دوره فروم صنعتی - نوآوری بلاروس با حضور نمایندگان و شرکت‌های مختلف از کشورهای بلاروس، روسیه، چین و ایران افتتاح شد. این رویداد که به مدت سه روز برگزار می‌شود، فرصتی را برای تبادل نظر در مورد آخرین دستاوردهای صنعتی و نوآوری‌ها فراهم می‌کند. در این فروم بر اهمیت کیفیت و استانداردسازی در صنعت تأکید شد. مقامات بلاروس اعلام کردند که کیفیت به‌عنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود تا استانداردهای جدیدی برای محصولات صادراتی به‌ویژه به کشورهایی مانند ایران تدوین شود.

حضور نمایندگان کشورهای مختلف به‌ویژه ایران نشان از اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنعت دارد. در این فروم، فرصت‌هایی برای ایجاد همکاری‌های جدید و توسعه تجارت فراهم شده است.

https://gosstandart.gov.by/promyshlenno-innovatsionnyy-forum-nachal-rabotu

 

بلستات: بازدید 233.1 هزار نفر از 69 کشور جهان در سال 2023 از بلاروس

بر اساس اعلام کمیته آمار بلاروس، تعداد گردشگران سازمان‌یافته و گردشگرانی که در سال گذشته از این کشور دیدن کرده‌اند، 233.1 هزار نفر از 69 کشور جهان بود. و میانگین مدت اقامت در بلاروس 4 روز بود.

5 کشور برتر از نظر تعداد گردشگران سازمان‌یافته و گردشگرانی که به بلاروس سفر کرده‌اند شامل روسیه (95 درصد)، لتونی، لیتوانی، استونی و چین است.

https://www.sb.by/articles/belstat-belarus-v-2023-godu-posetili-233-1-tys-chelovek-iz-69-stran-mira.html

 

آغاز به کار نمایشگاه عمده‌فروشی کالاهای صنعت سبک BTI-2024 از 2 اکتبر در مینسک

چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه عمده‌فروشی کالاهای صنعت سبک BTI-2024 در تاریخ 2 تا 4 اکتبر در مینسک برگزار می‌شود. رئیس کنسرسیوم Bellegprom تاتیانا لوگینا در این باره صحبت کرد.

به گفته وی، به طور سنتی، در چارچوب این نمایشگاه، تمام شرکت‌های برتر صنعت سبک داخلی، توسعه مجموعه‌های پاییز - زمستان و بهار - تابستان سال آینده را به نمایش می‌گذارند تا بازخورد نمایندگان تجاری را دریافت کنند.

وی افزود: «در سال 2024، روسیه و یک هیئت بزرگ متشکل از حدود 20 متخصص از انجمن شرکت‌های نساجی و پوشاک و بافندگی ازبکستان، متخصصان قرقیزستان و قزاقستان وارد میسنک می‌شوند. نمایندگان زیمبابوه پیش‌ازاین مشارکت خود را تأیید کرده‌اند. ضمناً علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، نمایندگان شرکت‌هایی از ترکیه و غیر مقیم بلاروس و روسیه نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت».

یادآوری می‌کنیم که BTI بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعتی بلاروس است. هر ساله، مجموعه‌های فصل بعدی توسط بیش از صد غرفه‌دار از بلاروس، ترکیه، روسیه، ازبکستان، چین و سایر کشورها ارائه می‌شود. به‌عنوان بخشی از برنامه تجاری این رویداد، سمینارهای تخصصی، نشست‌های تجاری با حضور مدیران شرکت‌های پیشرو و نمایندگان تجاری، ارائه شرکت‌ها و نمایش مجموعه‌های پوشاک و کفش برگزار می‌شود.

https://www.sb.by/articles/vystavka-yarmarka-po-optovoy-prodazhe-tovarov-legkoy-promyshlennosti-bti-2024-startuet-2-oktyabrya-v.html

بلستات: سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت از ژانویه تا آگوست بالغ بر 24.9 میلیارد روبل بلاروس

در بلاروس، در طول هشت ماه سال جاری، سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت بالغ بر 24.9 میلیارد روبل بلاروس بوده است.

ساختار سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت به این شرح است: ساخت‌وساز - 47.9٪، ماشین آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه - 39.5٪، سایر کارها و هزینه‌ها - 12.6٪.

در مورد اشکال مالکیت، طبق آمار سازمان آمار، 43.8 درصد سرمایه گذاری‌های دولتی در دارایی‌های ثابت، 52.1 درصد خصوصی و 4.1 درصد خارجی بوده است.

https://www.sb.by/articles/belstat-v-belarusi-za-yanvar-avgust-investitsii-v-osnovnoy-kapital-sostavili-byn-24-9-mlrd.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما