معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۰۹:۳۸

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم شهریور 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی تجارت کشاورزی، غذا و شیلات «عمان آگروفود 2024» از 2 تا 4 دسامبر در عمان

 sb.by با اشاره به وب‌سایت مرکز ملی بازاریابی گزارش می‌دهد که شرکت‌های بلاروسی نیز می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

https://www.sb.by/articles/belorusskim-kompaniyam-predlagayut-prinyat-uchastie-v-vystavke-oman-agrofood-2024.html

 وزارت اقتصاد:رشد تولید ناخالص داخلی بلاروس با نرخی بالاتر از میانگین جهانی

همان‌طور که کمیته ملی آمار قبلاً گزارش داده بود، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از ژانویه تا آگوست 104.9 درصد بود که به طور قابل توجهی بالاتر از پیش بینی و میانگین جهانی است. صنعت جایگاه خود را به‌عنوان یکی از پیشروها با رشد 7.1 درصدی حفظ می‌کند. کشاورزی نیز نتایج خوبی را نشان می‌دهد و به 7.2 درصد رسیده است. رشد ساخت و ساز نیز 109 درصد می‌باشد. تجارت و حمل و نقل نیز به طور پیوسته در حال رشد هستند.

https://www.sb.by/articles/vvp-belarusi-rastet-tempami-vyshe-srednemirovykh.html

 

تکمیل اتصال سیستم‌های پرداخت «میر» و «شتاب» ظرف شش ماه آینده

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در حاشیه نشست رسانه‌ای بریکس در گفت‌وگو با خبرنگاران تاس اعلام کرد که اتصال سیستم پرداخت روسی «میر» و سیستم پرداخت ملی ایران «شتاب» در مراحل پایانی خود قرار دارد و انتظار می‌رود ظرف شش ماه آینده به طور کامل عملیاتی شود.

به گفته‌ی جلالی، با تکمیل این فرایند، دارندگان کارت‌های روسی «میر» می‌توانند از کارت‌های خود در ایران و بالعکس، دارندگان کارت‌های ایرانی «شتاب» می‌توانند از کارت‌های خود در روسیه استفاده کنند.

وی افزود: «در حال حاضر، ما در حال اتصال سیستم‌های پرداخت «میر» و شتاب هستیم... من معتقدم که حدود شش ماه دیگر، سیستم پرداخت «میر» در ایران نیز فعال خواهد شد.»

شایان ذکر است که در حال حاضر، کارت‌های «میر» به طور کامل یا جزئی توسط بانک‌های حدود دوازده کشور از جمله بلاروس، کوبا، آبخازیا و اوستیای جنوبی پشتیبانی می‌شوند.

در آینده، کشورهای دیگری مانند مصر، مغولستان، هند و تعدادی دیگر از کشورها نیز قصد دارند پشتیبانی از کارت‌های روسی «میر» را در سیستم‌های پرداخت خود بگنجانند.

https://npr.by/posol-irana-integraciya-platezhnyh-sistem-mir-i-shetab-zavershitsya-v-techenii-polugoda/

 

تصویب پیش نویس توافقنامه با سیشل در مورد خدمات هوایی

در 12 سپتامبر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس دولت، فرمان شماره 359 را امضا کرد که پیش نویس توافقنامه بین دولت های بلاروس و سیشل در مورد خدمات هوایی را به عنوان مبنای مذاکرات تصویب کرد.

این معاهده بین المللی شرایط پروازها، سوار و پیاده شدن مسافران، سوار شدن و تخلیه بار و پست را در حین حمل و نقل بین المللی مسافر، بار و پست تعیین می‌کند.

اجرای این سند ایمنی پرواز و توسعه همکاری سودمند متقابل با سیشل در زمینه ارتباطات هوایی را تضمین می‌کند.

وزارت حمل و نقل و ارتباطات مجاز است در مورد پیش نویس موافقتنامه مذاکره و آن را امضا کند.

https://president.gov.by/ru/events/odobren-proekt-soglasenia-s-sejsel-skimi-ostrovami-o-vozdusnom-soobsenii

 

 آغاز به کار نمایشگاه‌های بین‌المللی «Budpragres-2024» و «Road Construction – 2024» در مینسک

نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی «Budpragres-2024» و «Road Construction – 2024» در مینسک افتتاح شد. این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از ابزارهای ساختمانی، مواد، تجهیزات و همچنین پیشرفت‌های نوآورانه را ارائه می‌دهد.

https://www.sb.by/articles/v-minske-nachali-rabotu-mezhdunarodnye-vystavki-budpragres-2024-i-dorozhnoe-stroitelstvo-2024.html

 

افزایش 9.9 درصدی درآمد نقدی واقعی جمعیت بلاروس از ژانویه تا جولای

درآمد نقدی واقعی جمعیت بلاروس در ژانویه - جولای 2024 به 109.9 درصد نسبت به زمان مشابه در سال 2023 رسید. در حجم کل درآمد نقدی، دستمزدها 65.4 درصد، نقل و انتقالات به جمعیت (بازنشستگی، مزایا، کمک هزینه تحصیلی و سایر انتقالات به جمعیت) – 22 درصد، درآمد حاصل از تجارت و سایر فعالیت‌های درآمدزا - 7.8 درصد، درآمد حاصل از دارایی و سایر درآمد - 4.8 درصد.

داده‌های آماری در مورد درآمد نقدی منهای مالیات‌ها، هزینه‌ها و مشارکت‌ها تولید می‌شود که با شاخص قیمت مصرف‌کننده برای کالاها و خدمات تنظیم می‌شود.

https://www.sb.by/articles/belstat-realnye-denezhnye-dokhody-naseleniya-v-belarusi-v-yanvare-iyule-vyrosli-na-9-9-.html

 

ار مغان 118 میلیون دلار صادرات محصولات چوبی در 8 ماهه 2024

الکساندر کولیک وزیر جنگلداری در گفتگو با خبرنگار sb.by اعلام کرد که صادرات محصولات چوبی برای شرکت های جنگلداری بلاروس 118 میلیون دلار در 8 ماهه اول سال 2024 به ارمغان آورد.

https://www.sb.by/articles/eksport-piloproduktsii-prines-leskhozam-belarusi-za-8-mesyatsev-2024-goda-118-mln-dollarov.html

 

کاهش بدهی خارجی ناخالص بلاروس 135 میلیون دلار در نیمه اول سال 2024

داده‌های آماری بانک ملی نشان می دهد که بدهی خارجی ناخالص بلاروس در نیمه اول سال جاری با 135 میلیون دلار کاهش به 36.6 میلیارد دلار از اول جولای 2024 رسید.

https://www.sb.by/articles/natsbank-valovoy-vneshniy-dolg-belarusi-za-pervoe-polugode-sokratilsya-na-135-millionov-dollarov-.html

 

ثبت بیش از 10.5 هزار شرکت جدید در بلاروس در سال 2023

بر اساس محاسبات بلستات، برترین انواع فعالیت های اقتصادی از نظر «نرخ زاد و ولد» شرکت های شامل آموزش - 22.8 درصد، خلاقیت، ورزش، سرگرمی و تفریح – 21 درصد، اقامت موقت و خدمات غذایی - 15.7 درصد، مالی و بیمه - 12.5 درصد، فعالیت در زمینه خدمات اداری و پشتیبانی - 10.9 درصد، تجارت عمده و خرده فروشی، تعمیر خودرو و موتور سیکلت - 10.7 درصد، ارائه سایر انواع خدمات - 12.2 درصد می‌باشند.

https://www.sb.by/articles/belstat-v-belarusi-v-2023-godu-poyavilos-bolee-10-500-novykh-predpriyatiy.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما