معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بلستات: اقتصاد بلاروس با موفقیت با شرایط اقتصادی خارجی سازگار شده و با اطمینان در حال رشد است

محرک های رشد اقتصادی بلاروس در سال جاری صنعت، تجارت، ساخت و ساز و همچنین کشاورزی و حمل و نقل بوده است. در هفت ماهه اول، رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت های قابل مقایسه 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 محقق شد.

شاخص تولید صنعتی برای ژانویه - ژوئیه 2024 به 107.5 درصد رسید.

صادرات کالاهای بلاروس به تمام کشورهای CIS در حال رشد است؛ صادرات سال گذشته به 27.2 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2022 4.1 درصد افزایش داشت. واردات نیز به 24 میلیارد دلار افزایش یافت (2.1 درصد). در عین حال، بلاروس فعالانه با کشورهای خارج از کشورهای مستقل مشترک المنافع همکاری می‌کند که در آن‌ها نیز صادرات کالا به میزان 3.5 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته است.

در نیمه اول سال 2024، صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل 104.2 درصد بوده است (کالاهای فروخته شده در خارج از کشور بالغ بر 20 میلیارد دلار).

علاوه بر کشورهای مستقل مشترک المنافع، بلاروس با چین، لهستان، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها نیز روابط اقتصادی خارجی موفقی دارد. جغرافیای همکاری اقتصادی خارجی حدود 200 کشور است.

در نیمه اول سال 2024، تجارت خارجی با روسیه با پویایی مثبت ثبت شده است؛ گردش تجاری بالغ بر 25.1 میلیارد دلار و 6.4 درصد نسبت به نیمه اول سال 2023 افزایش یافته است. همچنین صادرات با 0.4 درصد افزایش به 12.6 میلیارد دلار، واردات با 13.3 درصد افزایش به 12.5 میلیارد دلار رسید.

عمده صادرات به روسیه محصولات تولیدی (97 درصد) است. حجم صادرات محصولات غذایی 8.4 درصد، تجهیزات الکترونیکی و نوری 13.1 درصد، وسایل نقلیه و تجهیزات 5.3 درصد افزایش یافته است.

به طور سنتی، محصولات لبنی بلاروس (پنیر و کره) در روسیه محبوب هستند. اتومبیل، کامیون، تراکتور و قطعات یدکی برای آنها مورد تقاضا است. همچنین تلویزیون، دستگاه‌های کریستال مایع، لیزر و محصولات فلزات آهنی با موفقیت به فروش می‌روند.

همچنین اعلام شد که سال گذشته حدود 6 میلیون گردشگر از 150 کشور جهان از بلاروس بازدید کردند. این 15 درصد بیشتر از سال 2022 است.

گردشگران برای بازدید از بلاروس از کشورهای مشترک المنافع، چین، آلمان، ترکیه، رژیم صهیونیستی، صربستان، گرجستان، استونی، مجارستان، لائوس و شیلی می‌آیند.سال گذشته، متوسط هزینه یک گردشگر خارجی در بلاروس حدود 500 دلار بود.

https://www.sb.by/articles/dinamika-polozhitelnaya85.html

 

خریدار اصلی روغن کلزا بلاروس کشورهای اروپایی هستند

یولیا آلخنو، رئیس بخش تولید مواد غذایی شرکت Belgospischeprom بیان کرد: «شرکت ما امسال حدود 60 هزار تن روغن کلزا صادر کرد. خریداران اصلی کشورهای اروپایی هستند و به تازگی تحویل به رژیم صهیونیستی از سر گرفته شده است. شرکت های ما فعالانه برای گسترش جغرافیای صادرات کار می‌کنند».

وی افزود: «طی 5 سال گذشته، حجم تولید روغن کلزا در بلاروس 1.4 برابر افزایش یافته است. از حدود 417 هزار تن در سال 2019 به 578 هزار تن در سال 2023 رسیده است».

https://www.sb.by/articles/osnovnoy-eksporter-belorusskogo-rapsovogo-masla-strany-evropy.html

https://www.belta.by/society/view/v-belarusi-za-pjat-let-proizvodstvo-rapsovogo-masla-vyroslo-v-14-raza-655688-2024/

 

بانک توسعه توضیح داد که چگونه حمایت مالی برای صادرات در بلاروس سازماندهی می‌شود

برای ترویج محصولات و خدمات بلاروسی در خارج از کشور، بانک توسعه چندین جهت ارائه می دهد. اولین مورد، تامین مالی سازمان‌های مقیم بلاروس است. بانک اعتبار صادراتی یا فاکتورینگ را مستقیماً در اختیار صادرکننده قرار می دهد.

حوزه دوم تامین مالی برای افراد غیر مقیم برای خرید کالاها و خدمات داخلی است. برای انجام این کار، بانک توسعه مستقیماً به خریدار یا سازمان لیزینگ خارجی برای تسویه حساب با صادرکنندگان داخلی برای محصولاتی که عرضه می‌کنند یا خدماتی که ارائه می دهند، وام صادراتی می دهد. علاوه بر این، تامین مالی برای خریدار خارجی می‌تواند از طریق یک بانک همکار خارجی انجام شود که بانک توسعه با آن قرارداد وام بین بانکی منعقد می‌کند.

https://www.sb.by/articles/v-banke-razvitiya-rasskazali-kak-v-belarusi-organizovana-finansovaya-podderzhka-eksporta.html

 

گالووچنکا: بلاروس در نظر دارد صادرات خود را تا 5.4 درصد در سال 2025 افزایش دهد

برنامه ریزی شده است که صادرات در سال 2025 به میزان 5.4 درصد افزایش یابد. بر اساس محاسبات وزارت اقتصاد، پیش بینی‌ها برای توسعه بازارهای خارجی امکان افزایش 2.8 میلیارد دلاری درآمد ارزی را فراهم می‌کند. حجم صادرات باید به 52 میلیارد دلار برسد. این حداکثر مقدار در افق تحقیق است.

در عین حال، به گفته وی، تراز تجارت خارجی مثبت - در سطح 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی - پیش بینی می‌شود.

https://www.sb.by/articles/golovchenko-belarus-v-2025-godu-planiruet-narastit-eksport-na-5-4-protsenta.html

 

MTZ قصد دارد حجم تجهیزات به پاکستان را افزایش دهد

کارخانه تراکتورسازی مینسک قصد دارد حجم فروش تجهیزات به پاکستان را افزایش دهد. معاون اول مدیر کل کارخانه تراکتورسازی مینسک، سرگئی آورامنکو، پس از بازدید هیئت پارلمانی پاکستان از این شرکت در این باره به خبرنگاران گفت.

https://www.sb.by/articles/mtz-planiruet-narastit-obemy-postavok-tekhniki-v-pakistan.htm

چبوتار: افزایش سرمایه گذاری در سرمایه ثابت در سال 2025 از 7 درصد فراتر خواهد رفت

یوری چبوتار وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات وزیران گفت: «افزایش سرمایه گذاری در سرمایه ثابت در سال 2025 از 7 درصد فراتر خواهد رفت».

https://www.sb.by/articles/chebotar-prirost-investitsiy-v-osnovnoy-kapital-v-2025-godu-prevysit-7-protsentov.html

شرکت های بلاروس می‌توانند سالانه تا 1 میلیون تن سوخت گرانول تولید کنند

والری الکساندرویچ، مدیر کل انجمن صنعت چوب، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز مطبوعاتی BELTA، اعلام کرد که شرکت های بلاروس می‌توانند سالانه تا 1 میلیون تن سوخت گرانول تولید کنند.

https://www.sb.by/articles/do-1-mln-tonn-pellet-v-god-mogut-proizvodit-belorusskie-predpriyatiya-aleksandrovich.html

 

 وزارت اقتصاد: تولید ناخالص داخلی بلاروس در سال 2025 بالاتر از نرخ جهانی رشد خواهد کرد

وزیر اقتصاد جمهوری بلاروس یوری چبوتار قبل از جلسه شورای وزیران اعلام کرد که اقتصاد بلاروس در سال 2025 باید سریعتر از شرکای اصلی اقتصادی خود رشد کند و باید بر تولید، صادرات و سرمایه گذاری به عنوان عوامل اصلی تضمین کننده رشد اقتصادی تمرکز کرد.

https://sputnik.by/20240821/minekonomiki-vvp-belarusi-budet-rasti-vyshe-obschemirovykh-tempov-2025-godu-1088909665.html

گالووچنکا: رشد اقتصادی بلاروس در سال 2025، 4.1 درصد برنامه ریزی شده است

رامان گالووچنکا نخست وزیر بلاروس گفت که انتظار می رود نرخ رشد اقتصاد بلاروس در سال 2025 همچنان بالاتر از شاخص های جهانی باشد و برنامه ریزی شده است که درآمد خانوارها در سال آینده 4 درصد رشد کند.

https://sputnik.by/20240821/golovchenko-rost-ekonomiki-belarusi-v-2025-godu-zaplanirovan-na-urovne-41-1088909464.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما