معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۵:۴۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هیات وزیران نتایج توسعه اقتصادی-اجتماعی شش‌ماهه اول سال را بررسی کرد

از ژانویه تا ژوئن تولید ناخالص داخلی 5 درصد رشد داشته است. رشد تولید ناخالص استانی در تمام استان و شهر مینسک تضمین شده است. این هدف توسط همه استان‌ها به استثنای استان گومل (102.1 درصد در مقابل هدف 102.8 درصد) محقق شده است.

نرخ رشد بالایی در صنعت - 107.1 درصد، در کشاورزی - 109.7، در ساخت و ساز - 108.8 و تجارت - 111 به دست آمد.

وضعیت بازار ارز ثابت است و اعتماد عمومی‌به پول ملی در حال افزایش است. از ابتدای سال، سپرده‌های شهروندان به روبل بلاروس 1.4 میلیارد روبل یا 17.5 درصد افزایش یافته است.

ذخایر طلا و ارز طی شش ماهه گذشته 400 میلیون دلار افزایش یافته و تا اول آگوست به 8.5 میلیارد دلار رسیده است.

تورم در حد پیش بینی است. در ژوئن 2024 در مقایسه با دسامبر 2023، سطح آن 3.4 درصد بود که هدف آن بیش از 3.9 درصد نبود.

https://www.sb.by/articles/o-vvp-inflyatsii-valyutnom-rynke-v-sovmine-rassmotreli-itogi-sotsialno-ekonomicheskogo-razvitiya-za-.html

گالووچنکا: بلاروس و چین بسته قابل توجهی از توافقنامه‌ها را برای امضا آماده کرده اند

نخست وزیر بلاروس در دیدار با رئیس آژانس دولتی توسعه و همکاری بین المللی جمهوری خلق چین لو ژائوهوی بیان کرد: «ما معتقدیم که این اسناد برنامه‌های مشارکت بلندمدت بین بلاروس و چین را در زمینه‌های کلیدی همکاری ما از جمله: اقتصاد، تجارت، همکاری‌های صنعتی و فناوری، علم، آموزش، حمل و نقل، توسعه دیجیتال، اقتصاد سبز و همکاری‌های منطقه ای تثبیت می‌کند. بلاروس بسیار خوشحال است که دولت چین از پیشنهاد بلاروس برای اختصاص سال موضوعی آینده به همکاری در زمینه علم، فناوری و نوآوری حمایت کرد».

همچنین، به گفته رئیس دولت، بلاروس علاقه ویژه ای به امضای طرح تفصیلی برای همسویی سیاست های صنعتی دو کشور به عنوان بخشی از اجرای استراتژی جامع توسعه مشترک صنعتی در سفر آتی نخست وزیر شورای دولتی جمهوری خلق چین به این کشور دارد.

https://www.sb.by/articles/golovchenko-belarus-i-kitay-podgotovili-vnushitelnyy-paket-soglasheniy-dlya-podpisaniya.html 

بلستات: از ژانویه تا ژوئن 2024، سرمایه گذاران خارجی 4.1 میلیارد دلار در اقتصاد بلاروس سرمایه گذاری کردند

مشخص شده است که سرمایه گذاران اصلی سازمان‌های بلاروس، نهادهای تجاری از روسیه (66.8 درصد از کل سرمایه گذاری‌های ورودی)، قبرس (9.7 درصد) و امارات متحده عربی (7.5 درصد) بودند

https://www.sb.by/articles/belstat-za-yanvar-iyun-2024-goda-inostrannye-investory-vlozhili-v-ekonomiku-belarusi-4-1-mlrd.html

بانک ملی بلاروس: تراز مثبت تجارت خارجی کالا و خدمات در نیمه اول سال 100 میلیون دلار بوده است

در نیمه اول سال جاری، تراز تجارت خارجی کالا و خدمات در بلاروس مثبت بود و در مقابل تراز منفی 138 میلیون دلاری در مدت مشابه سال 2023، به مثبت 100 میلیون دلار رسید. بهبود تجارت خارجی به دلیل افزایش نرخ رشد صادرات کالاها درمقابل نرخ رشد واردات آنها است.

https://www.sb.by/articles/v-i-polugodii-polozhitelnoe-saldo-vneshney-torgovli-tovarami-i-uslugami-sostavilo-100-mln-dollarov-n.html

MTZ قراردادهای همکاری استراتژیک با شرکت های پاکستانی امضا کرد

کارخانه تراکتورسازی مینسک و شرکت های پاکستانی Shahzad Trade Link و HBL Zarai Services قراردادهای همکاری استراتژیک امضا کردند.

https://www.sb.by/articles/mtz-podpisal-soglasheniya-o-strategicheskom-sotrudnichestve-s-kompaniyami-iz-pakistana.html

 

هدف استراتژیک توسعه کشاورزی

رئیس اداره اصلی آموزش، علم و سیاست پرسنلی وزارت کشاورزی گفت: «هدف استراتژیک توسعه کشاورزی در بلاروس برای دوره تا سال 2030، تشکیل یک تولید رقابتی جهانی و سازگار با محیط زیست محصولات کشاورزی است که برای حفظ سطح به دست آمده از امنیت غذایی ضروری است».

به گفته وی، کشاورزی بلاروس با روشنفکرسازی و گذار به مدل دیجیتال توسعه تولید مواجه خواهد شد که باعث کاهش استفاده از منابع و افزایش حجم تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا خواهد شد.

وی افزود: «همچنین حفظ حاصلخیزی خاک، تغذیه کافی و سبک زندگی سالم برای جمعیت ضروری است. به هر حال، محصولاتی که ما تولید می‌کنیم (سبزیجات، میوه‌ها) روی زمین رشد می‌کنند. خوراکی که حیوانات می خورند باید سازگار با محیط زیست باشد تا گوشت، شیر، تخم مرغ و سایر محصولات با کیفیت بالا دریافت کنیم».

https://www.sb.by/articles/v-minselkhozprode-nazvali-osnovnye-zadachi-otrasli.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما