معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم شهریور 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مجمع همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی 13 سپتامبر در مینسک برگزار می‌شود

مجمع همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی در 13 سپتامبر در مینسک و همزمان با جشن 957 سالگی این شهر برگزار می‌شود.

رؤسای ادارات و قوه مجریه، انجمن‌های تجاری، مالکان و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ علاقه‌مند به ایجاد و گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، نمایندگان سازمان‌های دارای اشکال مختلف مالکیت در بلاروس، روسیه و کشورهای دور و نزدیک در این نشست حضور خواهند داشت.

این برنامه علاوه بر جلسه عمومی‌شامل کار سه بخش با موضوعات «اولویت‌های استراتژیک توسعه اقتصادی»، «سرمایه‌گذاری، نوآوری و فرصت‌ها» و «چشم‌انداز توسعه شهرک‌های صنعتی، پارک‌های فناوری و منطقه آزاد اقتصادی روسیه و بلاروس و نقش آنها در ایجاد استقلال اقتصادی و فناوری» است. امکان انجام مذاکرات در قالب Small talk نیز وجود دارد.

این مجمع توسط شعبه مینسک اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس و شهرداری مینسک برگزار می‌شود.

https://www.sb.by/articles/mezhdunarodnyy-forum-ekonomicheskogo-sotrudnichestva-sostoitsya-v-minske-13-sentyabrya.html

 

بلاروس‌ها از کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا دیدن نمایند

بلاروس‌ها می‌توانند تا زمانی که بخواهند بدون ویزا در 11 کشور آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، مقدونیه شمالی، تاجیکستان و ازبکستان اقامت کنند.

حداکثر 183 روز مجاز به اقامت در پرو (اما فقط برای مقاصد گردشگری)، تا 180 روز در پاناما، تا 90 روز در آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، هائیتی، سرزمین‌های اشغالی، مغولستان، نامیبیا، نیکاراگوئه، امارات متحده عربی، تونس و سیشل هستند.

مسافرانی که قصد تعطیلات در ساموآ، یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی را دارند، می‌توانند روی یک رژیم دو‌ماهه بدون ویزا (60 روز) حساب کنند. تعدادی از کشورها از جمله آنتیگوا و باربودا، وانواتو، مالزی، اندونزی، سنت وینسنت و گرنادین، سریلانکا و غیره، تا 30 روز سفر بدون ویزا را برای بلاروس‌ها فراهم می‌کنند.

باربادوس تا 28 روز، دومنیکا تا 21 روز و ایران (برای مقاصد گردشگری) تا 15 روز طی 6 ماه که قابلیت تمدید را دارد.

https://sputnik.by/20240903/kakie-strany-belorusy-mogut-posetit-bez-viz--infografika-1079866575.html

 

مبادلات تجاری بین بلاروس و چین از سال 2020 تقریباً سه برابر شده است

نشستی بین ایگور سرگینکو، رئیس مجلس نمایندگان مجلس ملی بلاروس و شی ژیائوونگ، سفیر چین در رابطه با پایان ماموریت دیپلماتیک وی در این جمهوری در مینسک برگزار شد.

سفیر چین در این دیدار خاطرنشان کرد که گردش تجاری بین کشورها در سال 2023 به بالاترین حد خود و به 8 میلیارد و 400 میلیون دلار آمریکا رسیده که 2.8 برابر بیشتر از سال 2020 است که وی شروع به کار کرده است.

https://sputnik.by/20240830/tovarooborot-belarusi-i-kitaya-s-2020-goda-vyros-pochti-vtroe-1089151072.html

Belaruskali بیش از 1 میلیون تن کود پتاس در ماه آگوست فروخت

Belaruskali بیش از 1 میلیون تن کود پتاس در ماه آگوست فروخته است. بیش از 80 درصد محصولات به بنادر سن پترزبورگ حمل شدند. برخی از کودهای پتاس با قطارهای کانتینری به چین ارسال شدند.

همچنین نشان‌داده‌شده است که این شرکت سهم قابل‌توجهی در حمایت از کاشت داشته است و حجم موردنیاز محصولات را به شرکت‌های کشاورزی در بلاروس ارائه می‌دهد.

https://www.sb.by/articles/belaruskaliy-v-avguste-prodal-svyshe-1-mln-tonn-kaliynykh-udobreniy.html

 

قصد راه اندازی مونتاژ خودروهای برند در بلاروس

 مدیر عامل شرکت لاکچری موتورز چین گفت در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مونتاژ سریال خودروهای چینی  Shineray  در بلاروس هستیم. شرکت لاکچری موتورز، توزیع‌کننده رسمی این خودروها در بلاروس است.

https://news.zerkalo.io/economics/77421.html

تحلیلگر موسسه مطالعات استراتژیک بلاروس: از طریق همکاری با چین می‌توان پیامدهای تحریم ها را به حداقل رساند

پروژه‌های راهبردی به ارزش میلیاردها دلار و دوستی سیاسی قوی بین بلاروس و چین برای آینده و تأیید صحت مسیر انتخاب شده است. سران دولت های دو کشور فهرستی از پروژه‌های علمی و فنی مشترک جدید را که برای تامین مالی سال های 2024 تا 2026 مشخص شده اند، تصویب کردند. ما در مورد پیشرفت در زمینه بیوتکنولوژی و پزشکی، مهندسی مکانیک، مواد نوآورانه و سایر زمینه‌ها صحبت می‌کنیم. سرگئی ورگیچیک، تحلیلگر مؤسسه مطالعات استراتژیک بلاروس، نظر خود را در این مورد بیان کرد.

وی گفت: «سفر لی چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین به بلاروس ماهیت استراتژیک و جامع تعامل ما را تایید کرد. رئیس جمهور کشورمان در گفتگو با وی تاکید کرد که همه زمینه‌های مهم همکاری مشخص شده است. بلاروس یکی از شرکای کلیدی چین در منطقه است. غرب همچنان بسته‌های تحریمی جدیدی را علیه کشورمان معرفی می‌کند، اما با کمک امپراتوری آسمانی می‌توانیم پیامدهای منفی آنها را تا حد امکان به حداقل برسانیم. ما در درجه اول در مورد تغییر جهت بازارهای فروش و خرید اجزای مختلف برای صنعت خود صحبت می‌کنیم. اما باید درک کنیم که تغییر کامل به چین از نظر فروش محصولات داخلی غیرممکن است. بازار آن بسیار بزرگ است. به عنوان مثال، تولید ناخالص ملی شهر چینگدائو به تنهایی حدود 210 میلیارد دلار است - این 3 برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی بلاروس است! بنابراین، اگر در مورد ورود به بازار چین صحبت می‌کنیم، توصیه می‌شود آن را به صورت محلی توسعه دهیم و بر شهرها و استان‌های خاص تمرکز کنیم، بدون اینکه در سراسر کشور پراکنده شود».

https://www.sb.by/articles/s-pomoshchyu-sotrudnichestva-s-kitaem-mozhno-maksimalno-minimizirovat-posledstviya-sanktsiy-analitik.html

پارک فناوری پیشرفته بلاروس در حال ایجاد همکاری با عمان در بخش فناوری اطلاعات است

الکسی بوگدانوف وزیر وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت جمهوری بلاروس در یک سفر کاری از سلطان نشین عمان بازدید کرد. هیئت بلاروسی شامل کریل زالسکی، معاون دبیرخانه هیئت نظارت بر پارک فناوری پیشرفته بلاروس بود. اعضای هیئت از مرکز مشاوره و سرمایه گذاری InvestOman بازدید کردند و از جمله در مورد چشم انداز همکاری‌های علمی و فنی با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان، قیس الیوسف گفتگو کردند.

https://www.sb.by/articles/pvt-nalazhivaet-vzaimodeystvie-s-omanom-v-it-sfere.html

بلستات: در ۷ماهه اول سال 2024، گردش تجارت خارجی کالا در بلاروس بالغ بر 48991.5 میلیون دلار بوده است

طبق اعلام بلستات، در ۷ماهه اول سال 2024، گردش تجارت خارجی کالا در بلاروس بالغ بر 48991.5 میلیون دلار بوده است. در این مدت میزان صادرات 23355.4 میلیون دلار و واردات 25636.1 میلیون دلار بوده است.

در سطح ژانویه تا جولای 2023، بر اساس قیمت‌های جاری، گردش تجارت خارجی کالا 105 درصد، صادرات 104.6 درصد و واردات 105.4 درصد بوده است.

https://www.sb.by/articles/v-pervye-7-mesyatsev-2024-goda-vneshnetorgovyy-oborot-tovarov-belarusi-sostavil-48-991-5-mln-dollaro.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما