معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۶

متغیرهای موثر بر قیمت گندم قزاقستان

هر فصل، کشاورزان در قزاقستان نگران دو سوال اصلی هستند : چه نوع محصولی به دست خواهند آورد و قیمت غلات چگونه رقم خواهد خورد؟

عوامل موثر بر قیمت گندم :

هزینه:

البته عامل اساسی در تعیین قیمت هر محصول قیمت تمام شده آن است.   اما مشکل این است که در قزاقستان تعیین میانگین هزینه گندم غیرممکن است - این در مزارع نه تنها در مناطق مختلف، بلکه حتی در بین همسایگان در منطقه به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. قیمت تمام شده از دو مولفه تشکیل شده است: کشاورز چقدر در یک هکتار در طول فصل سرمایه گذاری کرده و بعداً چقدر محصول از این هکتار دریافت کرده است. اینجا همه چیز برای همه متفاوت است، زیرا هم شرایط طبیعی و آب و هوایی و هم رویکردهای کشاورزان به تجارت ناهمگن است.   شخصی طبق اصل کاشت در بهار - برداشت در پاییز کار می‌کند، در هر فصل 50 هزار تنگه در هر هکتار سرمایه گذاری می‌کند، اما به دلیل میزان بارندگی زیاد و حاصلخیزی اولیه خاک، 10 سنتنیر  در هکتار دریافت می‌کند.  یک نفر در منطقه خشک بکارد، با خرید بذر گران قیمت و انجام کلیه تصفیه‌های لازم، در هر هکتار 100000 تنگه سرمایه گذاری می‌کند، اما به دلیل خشکی و فقر دائمی خاک، رسیدن به همان شاخص 10 سنتنیر در هکتار دشوار است. واضح است که حتی با عملکرد برابر، هزینه غلات در حالت اول نصف مورد دوم خواهد بود. به همین دلیل است که تعیین میانگین هزینه غلات در قزاقستان فقط با در نظر گرفتن عملکرد غیرممکن است. و بازار به جز هزینه به دنبال معیارهای دیگری است.

 تقاضا

برخی از کشاورزان حاضرند غلات خود را در پاییز ارزان‌تر بفروشند، برخی دیگر گران‌تر و خود فروشندگان نمی‌توانند به یک مخرج مشترک برسند.  در اینجا به کمک خریداران می آیند. البته، کلمه "کمک" را باید در گیومه قرار داد، زیرا هدف خریدار گندم قزاقستان همیشه یکسان است – یعنی خرید تا حد امکان ارزان.   کیفیت دانه اغلب نقشی ندارد و در نهایت به کیفیت  آن نگاه می‌شود.   بله، زمانی گندم قزاقستان دقیقاً به دلیل خواص عالی پخت آن، که با محتوای بالای گلوتن تعیین می‌شد، ارزش گذاری شد.   اما امروزه بازار اصلی غلات کشورهای آسیای مرکزی است.   تقریباً تمام آرد تولید شده توسط آسیاب های داخلی نیز به اینجا می رود. جمعیت آنجا ثروتمند نیستند و بحث قیمت مطرح است. فروشنده پول بیشتری درخواست می‌کند، خریدار کمتر ارائه می دهد - و در نتیجه چنین فرآیندی، سالانه در بازار داخلی قزاقستان، تقریباً تا اواسط سپتامبر، تعادل خاصی، سطح متوسط قیمت شکل می‌گیرد. معمولاً این رقم به عنوان نقطه شروع توسط Food Corporation در نظر گرفته می‌شود که دقیقاً در اواسط سپتامبر قیمت‌هایی را که در قراردادهای آتی و همچنین در منابع تجاری از کشاورزان خریداری می‌کند، اعلام می‌کند.

همسایه‌ها

سطح قیمت Food Corporation برای مدتی به یک معیار برای کل بازار تبدیل می‌شود، اما سپس متغیرهای جدیدی وارد عمل می‌شوند.   به ویژه، برداشت در روسیه. یعنی: در مناطقی از فدراسیون روسیه که هم مرز با قزاقستان است، که از آنجا ارسال غلات به بنادر دریایی دریای سیاه بسیار دور است، حمل و نقل آن از طریق مرز و فروش آن به همسایگان بسیار آسان تر است. علاوه بر این، حجم گندم روسیه که به قزاقستان عرضه می‌شود سال به سال در حال افزایش است. در سال 2021، کارشناسان این حجم را  در گذشته 1.5 میلیون تن تخمین زدند، در سال 2022، احتمالاً حتی بیشتر از این بود. ارقام دقیق دشوار است، زیرا بخشی از غلات به طور غیرقانونی و از طریق جاده از مرز عبور می‌کند.   این به طور جدی کل بازار را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا مالیات بر ارزش افزوده برای چنین غلات "خاکستری" پرداخت نمی‌شود و قیمت آن کمتر از غلات قزاقستان است. در اصل، روند سالهای اخیر با برداشت رکورد در روسیه منجر به این واقعیت شده است که گندم در آنجا ارزانتر از قزاقستان شده است.   پس از همه، ما به یاد داشته باشیم که هر چه بازده بیشتر باشد، هزینه کمتر است.

  به لطف حمایت دولت، کشاورزان روسی توانستند به فن آوری‌های کشاورزی مدرن و دانه‌های با کیفیت بالا روی آورند - به همین دلیل، عملکرد در آنجا حتی در شرایط آب و هوایی قابل مقایسه از قزاقستان بیشتر است. این گونه است که جریان غلات روسیه به بازار قزاقستان به فشار بر قیمت ها منجر می‌شود. در همان زمان، یک رابطه معکوس نیز شکل گرفته است: به محض اینکه هجوم گندم روسیه به قزاقستان متوقف شود، قیمت ها به شدت افزایش می یابد.   این موضوع در سال گذشته زمانی آشکار شد که در مارس 2022، روسیه به طور موقت صادرات غلات به کشورهای EAEU را تعطیل کرد. در نتیجه، تا ژوئن، گندم در قزاقستان 50 درصد افزایش قیمت داشته و از 120 هزار تنگه در هر تن به 180 رسیده است.

ممنوعیت ها

ممنوعیت یا محدودیت صادرات غلات از قزاقستان نتیجه معکوس دارد. در واقع، در این مورد، بازار، در واقع، یک خریدار گندم باقی می ماند - شرکت های آسیاب آرد داخلی.  آنها با استفاده از این فرصت سعی در کاهش قیمت دارند. البته این به زیان کشاورزان منجر می‌شود و کل صنعت را از چشم انداز توسعه محروم می‌کند. از این گذشته ، اگر کشاورز قیمت عادلانه ای برای محصولات خود دریافت نکند ، فرصت های توسعه را از دست می دهد - او به سادگی پولی برای تجدید ناوگان تجهیزات ، استفاده از کودها و خرید بذرهای با کیفیت ندارد. به همین دلیل است که کارشناسان در مورد نیاز به رقابت در بازار - هم در بین تامین کنندگان غلات و هم در بین خریداران - صحبت می‌کنند.این امر شرایطی را برای قیمت گذاری سالم ایجاد می‌کند و به شما امکان می دهد همه عوامل فوق را در شکل گیری قیمت عادلانه گندم متعادل کنید.   اگرچه این امر در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز صدق می‌کند.

لازم به ذکر است که در بازار داخلی، قیمت تمام شده گندم قزاقستان در فصل کشاورزی جاری که از شهریور 2022  آغاز شد، از 125 هزار تنگه در هر تن شروع شد، اما اکنون به 110 هزار تنگه در هر تن (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) کاهش یافته است.   عوامل تعیین کننده، هجوم غلات ارزان از روسیه و سطح پایین پرداخت بدهی خریداران در آسیای مرکزی بود - در حال حاضر آنها آماده پرداخت 275 دلار به ازای هر تن غلات در مرز هستند، در حالی که فروشندگان نمی‌توانند آن را کمتر از 290 دلار بفروشند. .

منبع:

https://eldala.kz/specproekty/ 13394-pochemu-desheveet-kazahstanskaya-pshenica#

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما