معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 8.9 درصدی سطح زیر کشت در صربستان

اداره آمار دولتی صربستان اعلام کرد در پاییز سال 2022 بیش از 873 هزار هکتار در این کشور زیر کشت رفته است که در مقایسه با سطح زیر کشت در سال 2021، حدود 8.9 درصد افزایش داشته است. سطح زیر کشت گندم، 6.1 درصد افزایش، جو 19.3 درصد افزایش، دانه روغنی کلزا 30.9 درصد افزایش، جو دوسر 17.4 درصد افزایش داشته‌اند و سطح زیر کشت چاودار، 3.6 درصد کاهش را نسبت به سال قبل ثبت نموده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، بیشترین سطح زیر کشت به گندم اختصاص یافته که بیش از 665 هزار هکتار (بیش از 76 درصد) بوده است. بنا بر اعلام  اداره آمار، در مقایسه با میانگین ده سالۀ کشت پاییزه (2012-2021)، سطح زیر کشت گندم 13.6 درصد افزایش یافته است. جو با حدود 109 هزار هکتار، دانه روغنی کلزا با 38 هزار هکتار، جوی دوسر با 17 هزار هکتار و چاودار با بیش از 5 هزار هکتار، پس از گندم، عمده‌ترین محصولات کشت شده در سال گذشته بوده‌اند.

https://bif.rs/2023/02/u-srbiji-zasejano-vise-useva-za-89-odsto-u-odnosu-na-prethodnu-godinu/

افزایش نرخ بهره بین بانکی

آخرین باری که بهره بین بانکی شش ماهه اتحادیه اروپا بالای سه درصد بود، در پایان دسامبر سال 2008، در بحبوحه بحران مالی جهانی رقم خورد. بانک مرکزی اروپا در تلاش برای تقویت اقتصاد، دو بار در دو ماه گذشته نرخ بهره را از 3.25 به 2 درصد کاهش داده بود. البته بانک‌های کشورها ماه‌هاست که از بانک مرکزی اروپا جلوتر بوده‌اند و با نرخ‌های بهره بالاتر به یکدیگر وام می‌دهند و اکنون بهره بین بانکی شش ماهه به 3.009 درصد افزایش یافته است. بهره بین بانکی در ابتدای سال گذشته در 4 ژانویه منفی بود و 0.535- درصد بود. ورولوب دوگالیچ، استاد دانشکده اقتصاد در کراگویواتس، توضیح می‌دهد که افزایش نرخ بهره نتیجه تورم بالا است که هنوز مهار نشده است. وی با بیان اینکه اقتصاد جهانی در تلاش است تورم را از این طریق مهار کند، اما مشکل اینجاست که این تورم ماهیت هزینه‌ای دارد و مشکلات انرژی و مواد غذایی منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/euribor-preko-tri-odsto-za-godinu-dana-krediti-poskupeli-duplo-a-bice-jos-skuplji/

ارزش ذخایر معدنی صربستان 200 میلیارد یورو برآورد شده است

دراگومان رابرنوویچ، مدیر موسسه زمین شناسی گفت که ذخایر معدنی صربستان، بدون احتساب ذخایر جدید کشف شده در نزدیکی ژاگوبیسا، تقریبا 200 میلیارد دلار ارزش دارد. رابرنوویچ گفت: همه شرکت‌هایی که در تحقیقات معدنی فعالیت می‌کنند باید داده‌های مربوط به ذخایر معدنی کشف‌شده را به مؤسسه ارائه دهند تا بتوانیم بینشی واقعی از وضعیت فعلی در آن بخش داشته باشیم. وی اظهار داشت: نتایج آخرین تحقیقات در منطقه ژاگوبیسا هنوز منتشر نشده، اما نتایج اولیه نشان می‌دهد که دو یا سه نوع مواد معدنی در آنجا وجود دارد. رابرنوویچ گفت: اگر بخواهیم یک تخمین تقریبی انجام دهیم، تنها برای طلا سه تا چهار میلیارد دلار خواهد بود. رئیس موسسه زمین‌شناسی با بیان اینکه اجاره مواد معدنی تقریبا پنج درصد است، گفت: به طور تقریبی برای تولید طلا در بور، اجاره سالانه باید 200 میلیون دلار باشد که 40 درصد آن به شهرداری‌های محلی و 60 درصد به کشور تعلق می‌گیرد. رابرنوویچ در مورد پیامدهای زیست‌محیطی استخراج طلا گفت که تحقیقات زمین‌شناسی به طور کلی ایمن است، در حالی که استخراج و بهره برداری به نوع مواد خام معدنی استخراج شده بستگی دارد، اما بیش از 90 درصد فرآیند ایمن است.

https://bif.rs/2023/02/mineralno-blago-srbije-vredi-oko-200-milijardi-dolara/

صربستان معیارهای بازگشایی فصل یکم تجارت آزاد کالا را برآورده می‌کند

وزارت اقتصاد صربستان تأیید کرده است که کمیسیون اروپا و هیئت اتحادیه اروپا (EU) در صربستان توافق کردند که این کشور معیارهای باز کردن فصل یکم تجارت آزاد کالا در مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را رعایت کند. فصل یکم تجارت آزاد کالا از نظر قانون‌گذاری مهم‌ترین فصل است. راده باستا، وزیر اقتصاد صربستان گفت: اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری خارجی صربستان است، بنابراین چراغ سبز به صربستان برای باز کردن این فصل یک لحظه تاریخی برای مردم و کشور صربستان است. پس از تصویب اسناد راهبردی، کمیسیون اروپا پیش‌نویس گزارشی را در مورد تحقق معیارهای باز کردن فصل آماده خواهد کرد که به شورای اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. این به منزله تایید رسمی اتحادیه اروپا مبنی بر رعایت معیارهای آغاز مذاکرات درباره این فصل است.

فصل یکم تجارت آزاد کالا بر مقررات فنی مربوط به زیرساخت‌ها از جمله استانداردسازی، اعتبارسنجی، اندازه گیری، ارزیابی انطباق و نظارت بر بازار تمرکز دارد. تجارت آزاد کالا به این معناست که تجارت محصولات بین هر بخش از اتحادیه اروپا باید بدون محدودیت انجام شود. بر این اساس محصولات صربستان بدون هیچ مانعی در بازار اروپا عرضه خواهد شد.

https://www.blic.rs/biznis/vesti/evropska-komisija-srbija-ispunila-merila-za-otvaranje-poglavlja-1-slobodno-kretanje/5q1pf91

افزایش نابرابری توزیع درآمد در صربستان

در سال 2021 در حدود20 درصد ثروتمندترین جمعیت صربستان 5.9 برابر بیشتر از 20 درصد فقیرترین افراد درآمد داشتند (شاخص یک پنجم). نابرابری توزیع درآمد در صربستان بالا است و بر اساس برنامه اصلاحات اقتصادی 2025-2023 که وزارت دارایی در 31 ژانویه سال 2023 به کمیسیون اروپا ارائه کرد، برای مقابله با این نابرابری چندین گزینه در نظر گرفته شده است که به افزایش مزایای اجتماعی کمک می‌کند، اما دولت فکر می‌کند باید منتظر آثار اجرای قانون کارت اجتماعی و صرفه جویی‌های احتمالی آن بود. قانون کارت اجتماعی از آوریل سال گذشته به اجرا گذاشته شده و همانطور که در این برنامه توضیح داده شده، تمام پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان‌های دولتی را ترکیب می‌کند، که امکان کنترل بهتر مزایای اجتماعی و توزیع عادلانه‌تر پول را برای گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی فراهم می‌آورد.

در سال 2021، نرخ خطر فقر در صربستان 21.2 درصد بود که در مقایسه با سال 2020 حدود 0.5 درصد کمتر است. همچنین افراد 18 تا 24 ساله بیشتر در معرض خطر فقر بودند. متوسط حداقل سبد مصرفی برای یک خانوار سه نفره در صربستان 39623.18 دینار (337 یورو) در سال 2021 بود، در حالی که آستانه خطر فقر برای یک خانوار سه نفره (دو بزرگسال و یک کودک زیر 14 سال)، 43315 دینار (368 یورو) بود. در همین حال، میزان مزایای اجتماعی دریافتی یک خانواده سه نفره، ۱۷۲۴۴ دینار (۱۴۷ یورو) است که کمتر از نصف میانگین حداقل سبد مصرفی و آستانه خطر فقر است.

https://bif.rs/2023/02/visoka-nejednakost-raspodele-dohotka-u-srbiji/

صربستان و مجارستان همکاری استراتژیک در زمینه انرژی ایجاد کردند

دوبراوکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان، پس از گفتگو با پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان تایید کرد که دو کشور همکاری راهبردی در زمینه انرژی برقرار کرده‌اند. وی گفت: هدف ما تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی است و افزایش جریان گاز از آذربایجان با همکاری مجارستان ضروری است. وزیر امور خارجه مجارستان خاطرنشان کرد که مجارستان و صربستان به لطف همکاری استراتژیک توانسته‌اند بر بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین غلبه کنند. سیارتو نیز همکاری دوجانبه در بخش انرژی با صربستان را عالی توصیف کرد و گفت: در صورت نیاز، مجارستان می‌تواند مانند سال 2022، 500 میلیون متر مکعب گاز برای صربستان خریداری و ذخیره کند. وی همچنین گفت: سال گذشته 300 میلیون متر مکعب گاز در مجارستان ذخیره شده است و واقع بینانه‌ترین گزینه واردات گاز از آذربایجان است. سیارتو گفت: به منظور افزایش دو برابری واردات گاز از آذربایجان، اتصالات جدید داخلی باید ساخته شود و اتصالات موجود گسترش یابد. وزیر خارجه مجارستان افزود: تلاش‌های مشترک برای دو برابر کردن مقدار برق انتقالی بین صربستان و مجارستان تا سال 2028 در حال انجام است.

https://www.novosti.rs/ekonomija/vesti/1200145/energetska-kriza-ojacala-partnerske-odnose-strateska-saradnja-srbije-madjarske

احتمال افزایش مجدد قیمت برق و گاز در صربستان

دوبراوکا جدوویچ وزیر معدن و انرژی صربستان در خصوص احتمال افزایش جدید قیمت برق و گاز در این کشور گفت: سعی خواهیم کرد تا حد امکان افزایش قیمت کمتری داشته باشیم. وزیر معدن و انرژی اظهار داشت که قیمت برق و گاز صربستان کمترین قیمت در منطقه است و در مقایسه با مقدونیه شمالی، در صربستان گاز چندین برابر ارزان‌تر است.

 در ماه می 2021، قیمت برق در بورس مجارستان 60 یورو بود، اما یک سال پس از آن، در ژوئن 2022 به 372 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که 5.5 برابر افزایش قیمت داشت. وزیر انرژی گفت: با افزایش احتمالی قیمت برق و گاز، این موضوع مهم است که تولید پایدار و سیستم انرژی تا حد امکان مستقل داشته باشیم. به عنوان دولت صربستان و وزارتخانه انرژی تلاش خواهیم کرد که تا حد امکان این افزایش کم باشد، زیرا می‌خواهیم از اقتصاد محافظت کنیم تا رقابتی باشد. در خصوص شهروندان آسیب‌پذیر، در حال افزایش تعداد مشتریان که از نظرانرژی در مضیقه‌اند، هستیم و با وضع مقررات جدید در اواخر سال گذشته، تعداد این شهروندان از 61 هزار نفر به 191 هزار نفر افزایش یافته است. در حال حاضر نیز در ماه ژانویه افراد زیادی این درخواست را داده‌اند.

https://www.blic.rs/biznis/ministarka-djedovic-nastojacemo-da-poskupljenje-struje-i-gasa-bude-sto-manje/d9ttm4v

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما