معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شکسته شدن رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در لهستان برای دومین سال متوالی

آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری لهستان اعلام نمود حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور برای دومین سال متوالی رکورد زد. بر مبنای این گزارش، شرکت‌های خارجی در سال 2022 بیش از 3.7 میلیارد یورو در لهستان سرمایه‌گذاری کردند. این رقم 200 میلیون یورو بیشتر از سال قبل و یک میلیارد یورو بیشتر از سال 2020 است. آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری لهستان همچنین اعلام نمود با حمایت این سازمان، در سال گذشته پروژه‌های واقعی نیز بیش از 20 درصد افزایش یافته است و 126 پروژه با تصمیم مثبت سرمایه‌گذاری به پایان رسیده است که نسبت به سال گذشته که تنها 96 پروژه با این تصمیم مواجه شدند افزایش قابل توجهی است.

https://www.paih.gov.pl/20230117/another_record_breaking_year_for_paih

بیشترین نیروی کار خارجی در لهستان

بر اساس آمار شرکت ملی بیمه لهستان (ZUS) در سال 2022 تعداد نیروی کار خارجی که در لهستان آغاز به کار کردند، از 1 میلیون نفر عبور کرد. وزیر خانواده و امور اجتماعی لهستان در این رابطه اعلام نموده است کشورش از پذیرش کارگران خارجی استقبال می‌نماید، چرا که هم نیاز به نیروی انسانی را پوشش می‌دهند و هم به توسعه لهستان کمک می‌کنند. نکته قابل توجه این است که علی رغم افزایش تعداد نیروی خارجی، نرخ بیکاری در لهستان، در کنار آلمان پائین‌ترین نرخ بیکاری در اتحادیه، یعنی 3 درصد است، این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا 6 درصد است. بیش از 80 درصد این نیروها اوکراینی هستند و پس از اوکراین، اتباع بلاروس، گرجستان، ترکیه و هند بیشترین نیروهای کار خارجی را در لهستان دارند.

https://notesfrompoland.com/2023/01/16/number-of-foreign-workers-registered-in-poland-passes-one-million/

خوشبینی لهستانی‌ها نسبت به آینده اقتصاد کشورشان در مقایسه با دیگر کشورها

بر اساس نظرسنجی موسسه رندستاد (Randstad)، بیش از 55 درصد لهستانی‌ها نگران تأثیر منفی بحران اقتصادی دنیا بر اشتغال خود و 32 درصد نیز نگران از دست دادن شغل خود هستند. بر اساس این نظرسنجی که از مردم 34 کشور در قاره‌های اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه انجام شده است، 52 درصد از شاغلان نگرانی‌های مشابهی در مورد وضعیت اشتغال خود دارند و 37 درصد نگران از دست آن هستند. این نشان می‌دهد لهستانی‌ها نسبت به دیگر کشورها در مورد آینده اقتصاد کشورشان خوشبین‌تر هستند. بر اساس یافته‌های نظرسنجی موسسه رندستاد، 47 درصد لهستانی‌ها و 49 درصد شاغلین دیگر کشورهای این مطالعه اعلام کردند کارفرمایان به تامین هزینه‌های زندگی که بر اثر بحران اقتصادی افزایش یافته، کمک می‌کنند. این کمک‌ها شامل اعطای جوایز، افزایش حقوق، پرداخت یارانه هزینه‌های مربوط به کار از راه دور یا ایاب و ذهاب می‌شود. بر اساس این مطالعه 19 درصد از کارمندان در لهستان در نظر دارند به دلیل وضعیت مالی، بازنشستگی خود را به تاخیر بیندازند که با میانگین دیگر کشورها تفاوت چندانی ندارد.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/ponad-polowa-polakow-obawia-sie-ze-kryzys-negatywnie-wplynie-na-ich-zatrudnienie/9xv06ht

پایین‌ترین نرخ زاد و ولد در لهستان در چند دهه اخیر

در سال 2022 در لهستان، 305 هزار نوزاد متولد شده‌اند که حدود 27 هزار نفر، کمتر از سال قبل است. این عدد، در واقع پایین‌ترین میزان زاد و ولد در لهستان طی چند دهه اخیر است. همچنین در سال 2022، بیش از 448 هزار نفر جان باختند و بدین ترتیب جمعیت لهستان در سال گذشته 143 هزار نفر کمتر شده است.

آمار زاد و ولد در لهستان حاکی از آن است که برنامه 500+ دولت اگرچه وضعیت مالی خانواده‌ها را بهبود بخشید، اما تاثیری بر آمار رو به کاهش تولد نوزاد جدید در لهستان ایجاد نکرده است. جمعیت لهستان تا پایان سال گذشته، 37 میلیون و 767 هزار نفر بوده است. پیش‌بینی می‌شود با این روند که بیش از یک دهه است آغاز شده است جمعیت لهستان در سال 2060 به 32.5 میلیون نفر و در سال 2080 به 28.2 میلیون نفر کاهش یابد. بدین ترتیب طی 12 سال، تعداد نیروی کار حدود 4 میلیون نفر کاهش خواهد یافت. کارشناسان که نگران تبعات نرخ منفی رشد جمعی بر وضعیت اقتصادی لهستان از جمله تغییر الگوی مصرف و نیز کاهش تولید ناخالص داخلی هستند معتقدند این کشور نیاز به یک سیاست عاقلانه برای تشویق واقعی خانواده‌ها به فرزندآوری دارد و برنامه 500+ جامعه را به فرزندآوری تشویق نمی‌کند، چرا که تاثیر آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد. بلکه نیاز به یارانه‌های هدفمند است تا افرادی که نیاز به حمایت مالی بیشتری دارند، از آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است 500+ عنوان برنامه دولت برای تشویق به فرزندآوری است که از سال 2016 آغاز شده است و بر مبنای آن، خانواده‌ها به ازای هر فرزند، 500 زلوتی (حدود 100 یورو) به طور ماهانه دریافت می‌کنند.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/polska-sie-wyludnia-flagowy-program-pis-nie-dziala-co-z- gospodarka/ydfytzk

لهستان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در اتحادیه اروپا و دومین تولیدکننده بزرگ جهان

والدمار بودا، وزیر توسعه و فناوری لهستان در سخنرانی اخیر خود اعلام نمود در سال 2022 درآمد صنعت تولیدات لوازم خانگی برای لهستان نزدیک به 27 میلیارد زلوتی (5.6 میلیارد یورو) بوده است و تولیدات 35 کارخانه لهستانی، حدود 40 درصد از کل حجم تولیدات اتحادیه اروپا را شامل می‌شود. لهستان در برخی محصولات لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و خشک‌کن لباس، بزرگترین صادر کننده در جهان است و بیش از 100 هزار نفر در این کارخانه‌ها مشغول به کار هستند. هرچند در سال گذشته، صادرات لوازم خانگی به روسیه و اکراین کاهش قابل توجهی داشته است، اما نیمی از صادرات لهستان مستقیماً به بزرگترین بازارهای اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا) بوده است تا این کاهش جبران شود. وزیر توسعه و فناوری لهستان همچنین با اشاره به نزدیکی لهستان به اوکراین گفت به محض آغاز فرایند بازسازی این کشور، شرکت‌های چند ملیتی لهستان را به عنوان نقطه شروع این فرایند و سکوی پرشی برای رسیدن به بازار اوکراین خواهند دید. لذا در آینده، صنعت لهستان در حوزه‌های مختلف از جمله تولیدات لوازم خانگی، بیش از پیش شکوفا خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما