معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اولویت چهارگانه توافقنامه تونس و سازمان ملل برای کمک به توسعه در سال های 2025-2021

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای آنچه «مشارکت» خود در توسعه پایدار تونس خواند را ارائه کرد. این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد در حال آماده سازی 28 آژانس و برنامه در تونس است که همگی بر اساس «برنامه چارچوب سازمان ملل برای کمک های توسعه 2021-2025» فعالیت خواهند کرد. این سند توسط این سازمان و دولت تونس امضا شده و به شیوه ای مشارکتی از طریق مشورت با بازیگران نهادی ملی، اتحادیه‌های کارگری و افراد جامعه آماده شده است. محورهای دارای اولویت این همکاری بین سال های 2021 تا 2025 عبارتند از:

1- توسعه اجتماعی و اقتصادی تونس،

2- دولت مبتنی بر حقوق و گفتگوی اجتماعی،

3- بهداشت، آموزش و حمایت اجتماعی،

4- مدیریت منابع طبیعی، تغییرات آب و هوا و مقابله با بحران‌ها و خطرات اقلیمی.

منبع: خبرگزاری موزاییک اف.ام

رئیس جمهور تونس با دریافت قرض 200 میلیون یورویی موافقت کرد.

بر اساس فرمان شماره 2023-10 که در تاریخ 23 ژانویه 2023 در روزنامه رسمی این کشور منتشر گشت، موافقتنامه وام امضا شده در 19 نوامبر 2022 بین جمهوری تونس و آژانس توسعه فرانسه برای کمک به تأمین مالی برنامه حمایت از اصلاحات به منظور تقویت انعطاف‌پذیری اقتصاد تونس توسط رئیس جمهور تأیید گردید.

منبع: روزنامه رسمی‌تونس

درخواست بانک جهانی از تونس برای انجام مجموعه ای از اقدامات به منظور گذار اقتصاد آبی

بانک جهانی از تونس خواست تا مجموعه ای از اقدامات و برنامه‌ها را در چارچوب نقشه‌راه برای گذار به سوی اقتصاد آبی ایجاد کند. این بانک اجرای این اقدامات را «فرصتی برای دستیابی به توسعه پایدار و تولید ثروت در این کشور» توصیف کرد.

بانک جهانی در گزارشی با عنوان « فرصتی برای توسعه یکپارچه و پایدار دریاها و مناطق ساحلی» توصیه کرد تمرکز بر حاکمیت نهادی با مشارکت همه دست اندرکاران و حصول اطمینان از هماهنگی و انسجام در سطح سیاست های عمومی و استراتژی‌ها و طرح ها و برنامه‌های بخشی قرار گیرد.

بانک همچنین خواستار تقویت منابع و مکانیسم‌های تامین مالی «مناسب» و «تجدیدپذیر» و برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصاد آبی شد. در این زمینه، تحلیل عمیقی از سرمایه‌گذاری‌های مالی لازم برای توسعه عملی اقتصاد آبی با هدف شناسایی منابع مالی تجدیدشده برای رشد آبی (انتشار اوراق قرضه، محصولات بیمه، مشارکت دولتی و خصوصی و سرمایه گذاری‌های خصوصی) انجام‌شده و نیز ایجاد نظام مالیاتی مناسب و تصویب مشوق هایی به نفع سرمایه گذاری آبی مدنظر قرار گرفته است.

منبع: afrigatenews.net

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما