معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۹

ذخایر نفت - چهار کشور آفریقایی در میان 20 کشور برتر جهان

تعداد کمی از کشورهای عمده تولید کننده نفت در آفریقا قرار دارد. بر اساس گزارشی که سایت مالی Insider Monkey تهیه کرده است، نفت تولیدکنندگان آفریقایی رو به کاهش است.

Insider Monkey با استفاده از داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده فهرستی از بیست کشور دارای بزرگترین ذخایر نفت در جهان از جمله چهار کشور آفریقایی را تهیه کرد. این مطالعه توزیع نابرابر و تمرکز بیشتر ذخایر طلای سیاه در جهان را در چند کشور نشان می دهد. نفت همچنان یک منبع انرژی ضروری علی رغم تاکید روزافزون بر انرژی‌های تجدید پذیر است.

در واقع، تولید نفت یکی از پربیننده ترین آمار در اقتصاد جهانی است زیرا به طور مستقیم با تولید اقتصاد جهانی در ارتباط است. بحران انرژی، ناشی از جنگ بین روسیه و اوکراین، که زنجیره تامین هیدروکربن جهانی را مختل کرده است، وابستگی حیاتی اقتصادهای جهان به طلای سیاه را نشان داده است. کشورهای عمده تولیدکننده نفت به لطف افزایش قیمت هر بشکه نفت در سال 2022 تا حد زیادی از این موضوع منتفع شده اند. این کشورها که به دلیل کاهش قیمت در سال 2020 آسیب دیده اند، اکنون به طور کامل بر روی متغیر نفت بازی می‌کنند. کاهش عرضه برای تنظیم قیمت و حفظ درآمدهای خود در سطوح بالا، تخلیه چاه‌های مورد بهره برداری برای چندین دهه، مشکلات مربوط به ناامنی، وضعیتی که به ویژه کشورهای آفریقایی را تحت تاثیر قرار می دهد و آن‌هایی که دارای ذخایر بزرگ هستند دچار انحراف می‌شوند. بنابراین تقاضای جهانی تحت تأثیر اقتصادهای نوظهور، به ویژه چین و هند، دو لوکوموتیو اصلی اقتصاد جهانی که بیش از 21 درصد از مصرف نفت جهان را جذب می‌کنند، همچنان به رشد خود ادامه می دهد. تخمین زده می‌شود که ذخایر اثبات شده فعلی جهان تا سال 2070 و قبل از آن تاریخ تمام شود. مگر این که منابع جدیدی کشف شود. در مورد چندین کشور فعلی تولید کننده نفت آفریقا این مورد صادق است. بنابراین، بر اساس رتبه بندی بیست کشور دارای بزرگترین ذخایر نفت در جهان، چهار کشور آفریقایی هستند که لیبی با ذخایر 48.36 میلیارد بشکه در بین 10 کشور برتر قرار دارد. نیجریه، قدرت اقتصادی پیشرو قاره، با ذخایر تخمین زده شده 36.89 میلیارد بشکه در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. الجزایر و آنگولا به ترتیب در رتبه‌های سوم (12.2 میلیارد بشکه) و چهارم (7.78 میلیارد بشکه) در سطح قاره، به ترتیب در رتبه‌های 16 و 19 جهان از نظر ذخایر نفت قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما