معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

متوسط حقوق خالص برای نوامبر 2022 در حدود 78,326 دینار بوده است

موسسه آمارصربستان اعلام کرد متوسط حقوق خالص در نوامبر 2022 در حدود 78326 دینار (670 یورو) بوده است. در عین حال، میانۀ حقوق، 59580 دینار (510 یورو) بوده است، یعنی نیمی از کارگران کمتر از این میزان و نیمی‌بیشتر از آن حقوق دریافت کرده‌اند. متوسط حقوق ناخالص محاسبه شده برای نوامبر نیز 108001 دینار (920 یورو) بود. متوسط درآمد ناخالص و خالص نوامبر 2022 نسبت به ماه مشابه سال قبل، به صورت اسمی 13.3 درصد بیشتر و به صورت حقیقی، 1.6 درصد کمتر است. رشد ناخالص و خالص در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2022 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت اسمی 13.9 درصد و به صورت حقیقی دو درصد بوده است.

https://bif.rs/2023/01/prosecna-neto-zarada-za-novembar-2022-iznosila-je-78-326-dinara/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=prosecna-neto-zarada-za-novembar-2022-iznosila-je-78-326-dinara

100 میلیارد دینار از بدهی قدیمی‌پرداخت شد

وزارت دارایی تایید کرد که صربستان 100 میلیارد دینار (حدود 850 میلیون یورو) بدهی قدیمی را بازپرداخت کرده است. به گفته این وزارتخانه، با وجود این بازپرداخت بدهی، دولت 287 میلیارد دینار در حساب خود دارد. همچنین، وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که این کشور تمام تعهدات خود را به موقع انجام می‌دهد. سینیشا مالی، وزیر دارایی، در ابتدای سال گفت که صربستان به اندازه کافی پول در حساب دارد تا تمام تعهدات خود را تسویه کند. با احتساب بازگشت بدهی خارجی ، حدود 30 درصد از کل بدهی سال 2023 یا حدود 184 میلیارد دینار بازپراخت شده است.

https://www.glas-javnosti.rs/vesti/ekonomija/otplaceno-100-milijardi-dinara-starog-duga

مدیر صنعت برق صربستان: ما دیگر به واردات برق وابسته نیستیم

میروسلاو توماشوویچ، مدیر شرکت برق صربستان (EPS) گفت که صربستان دیگر به واردات برق وابسته نیست و پس از حادثه اخیرناشی از رانش زمین، تولید ذغال‌سنگ در حوضه کولوبارا به روند عادی بازگشته است. وی تصریح کرد: برای ماه ژانویه طبق برنامه، یعنی 3.7 گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت) برق وارد کردیم و 8.8 گیگاوات ساعت صادر کردیم، بنابراین پنج گیگاوات بیشتر صادر کردیم و در سطح 122 تا 125 گیگاوات ساعت تولید هستیم که بتوانیم در فصل زمستان برق مصرفی را تامین کنیم و دیگر به واردات برق وابسته نیستیم.

مدیر شرکت صنعت برق صربستان گفت: تولید در معادن طبق برنامه پیش می‌رود. به غیر از معادن کولوبارا، معدن درمنو نیز وجود دارد؛ علاوه بر آن، صربستان نزدیک به یک میلیون تن ذغال سنگ در انبار دارد. تولید برق صربستان شامل تولید در بخش حرارتی با سهم 70 درصدی و بخش آبی با سهم 30 درصدی می‌باشد.

https://biznis.rs/vesti/srbija/direktor-eps-ne-zavisimo-vise-od-uvoza-struje/

بزرگترین نیروگاه خورشیدی صربستان شروع به کار می‌کند

بزرگترین نیروگاه خورشیدی صربستان از اول مارس در لاپوو شروع به کار می‌کند. بزرگترین نیروگاه خورشیدی در صربستان، دلاسول(DeLasol) که 17 هکتار وسعت دارد، آماده نصب پنل‌های خورشیدی است و قرار است از 1 مارس شروع به کار کند. انجمن منابع انرژی تجدیدپذیر صربستان اعلام کرد قرار است 17980 پنل نصب شود و ظرفیت نیروگاه 9.91 مگاوات خواهد بود.

https://www.rtv.rs/sr_ci/drustvo/najveca-solarna-elektrana-u-srbiji-pocinje-sa-radom-1.-marta_1411348.html

کاهش 9.4 درصدی مصرف برق خانوارها در دسامبر

دوبراوکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی گفت: در دسامبر، شهروندان صربستان 9.4 درصد کمتر از ماه مشابه در سال 2021 برق مصرف کردند. وی گفت: بر این اساس، تقریباً 1.4 میلیون خانوار، یعنی 44 درصد از خانوارها حق تخفیف را دریافت کردند و بیشتر در بلگراد، شاباس، نووی ساد، سومبور و نیش، این حق تخفیف را کسب کردند.

وزیر انرژی که تفاهم نامه‌ای را با هدف بهبود بهره‌وری انرژی در صربستان با مدیر اداره توسعه بین‌المللی آمریکا USAID امضا کرد، گفت: تداوم آموزش شهروندان و اقتصاد مهم است تا همه ما بتوانیم از از انرژی و منابع انرژی استفاده منطقی داشته باشیم.

https://www.rts.rs/page/stories/ci/story/5/ekonomija/5099642/u-decembru-usteda-struje-94-odsto-popust-ostvarilo-14-miliona-domacinstava.html

سال گذشته برای 35 هزار خارجی در صربستان مجوز کار صادر شد

سرویس ملی اشتغال (NES) در مجموع 35180 مجوز کار برای خارجی‌ها در صربستان صادر کرد که نزدیک به 50 درصد، از 23662 مجوز صادر شده در سال 2021 بیشتر است. بر اساس داده‌های NES، سال گذشته در مجموع 198024 نفر در صربستان مشغول به کار شدند که نسبت به سال قبا از آن، 13 درصد بیشتر شده است و فرصت‌های شغلی خالی نیز وجود داشته است. این مرکز در مجموع 76247 آگهی استخدام در وب سایت منتشر کرده است.

صربستان، بیشتر کارگران ساختمانی را از بین نیروی کار خارجی استخدام کرده است و معمولاً این کارگران از هند، چین و ترکیه می‌آیند. اینها اکثراً کارگران واجد شرایطی هستند که تجربه کاری دارند و زمینۀ کاری خود را به خوبی می‌شناسند. صربستان همچنین کارگرانی را از کشورهایی مانند سریلانکا، نپال و ازبکستان برای مشاغلی مانند بهداشت، راننده و تحویل دهندگان کالا استخدام کرده است. علاوه بر این، در حال حاضر از کوبا، بنگلادش، ویتنام یا کشورهای همسایه مانند مقدونیه شمالی یا آلبانی نیز کارگران وارد صربستان شده‌اند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/prosle-godine-strancima-izdato-vise-od-35-000-dozvola-za-rad-u-srbiji/

حمل 400 هزار تن ذغال‌سنگ از بندر پولوچه کرواسی به صربستان

اعضای هیئت مدیره شرکت‌های راه آهن جمهوری صربسکا، راه آهن فدراسیون بوسنی و هرزگوین، کارگو صربستان و مدیریت صنعت برق صربستان نشستی را در دوبویا برگزار کردند که در آن پیش‌نویس توافقنامه‌ای در مورد انتقال 400 هزار تن ذغال‌سنگ در سال 2023 از بندر پولوچه کرواسی به صربستان از طریق جمهوری صربسکا و فدراسیون بوسنی و هرزگوین مورد توافق قرار گرفت. شرکت‌های راه آهن نیز در کنار سایر مدهای حمل، در راستای تثبیت وضعیت انرژی در منطقه و تداوم فعالیت بی وقفه و مستمر نیروگاه‌های منطقه تلاش می‌کنند.

https://www.seebiz.eu/tvrtke/zeljeznice-rs-prevoz-400-000-tona-uglja-iz-luke-ploce-za-srbiju/287238

صادرات 2.7 میلیارد یورویی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات صربستان در سال جاری

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان، با اشاره به اینکه صربستان امروز در سطح بین المللی به عنوان کشور مهندسان، افراد مبتکر و خلاق شناخته شده است، گفت: صادرات خدمات داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات صربستان در سال جاری 2.7 میلیارد یورو خواهد بود.

نخست وزیر صربستان اشاره کرد که صربستان به خوبی مزایای خود را تشخیص داده و تغییرات حاصل از دیجیتالی شدن جامعه را به عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» درک کرده است و این به صربستان کمک زیادی کرده است تا تصویر خود را تغییر دهد و شروع به جذب سرمایه‌ها از نظر فناوری‌های پیشرفته کرده است. برنابیچ گفت صربستان می‌تواند در دایره کوچک‌تر کشورهایی قرار بگیرد که در آینده روندهای فناوری‌های جدید که آینده بشریت را ایجاد می‌کنند و ثروت تازه به وجود می‌آورند، باشد. به گفته او، اکنون زمان بحث درباره انقلاب تکنولوژیکی بعدی است که با توسعه هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی در حال وقوع است، یعنی «انقلاب صنعتی پنجم».

https://novimagazin.rs/ekonomija/288144-brnabic-izvoz-srpskih-ikt-usluga-ove-godine-bice-27-milijardi-evra

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما