معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم استرالیا 7.8 درصد در یکسال گذشته

بنابر اعلام سازمان آمار استرالیا (ABS) تا دسامبر 2022 نرخ تورم سالانه کشور 7.8 درصد بوده است که این رقم بالاترین رشد تورم از سال 1990 محسوب می‌شود. نرخ تورم سال گذشته میلادی از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده است و لذا تحلیلگران مالی و پولی امکان افزایش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا را دور از انتظار نمی دانند.

 هشدار در رابطه با افزایش نرخ بهره با توجه به شرایط اقتصادی استرالیا در 2023

 موسسه اقتصادی مشورتی Deloitte در رابطه با افزایش دوباره نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی استرالیا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در سال 2023 هشدار داد. این موسسه در سال 2023 کاهش رشد اقتصادی بخاطر روند کاهنده توسعه مصرف محور را پیش‌بینی می‌کند. از دیدگاه Deloitte در سالجاری میلادی کاهش ارزش مسکن، افزایش نرخ بهره بانکی، تورم بالا، کمتر شدن مصرف‌ و عدم رشد متناسب دستمزدها موجب ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی خواهد شد. در این هشدار اشاره می‌گردد که در صورت افزایش نرخ بهره بانکی به بالاتر از 3.1 درصد در 2023، کشور دوباره وارد رکود می‌شود. در این چارچوب پیش بینی می‌شود که درآمد سرانه روند نزولی یابد در این بین میزان آسیب‌‌پذیری ایالت‌های جنوب شرقی بنا بر دلایلی از جمله حجم مصرف بالا و گران بودن قیمت مسکن می‌تواند بیشتر باشد. موسسه Deloitte برای 2023 افزایش نرخ تورم را تا 7.3 درصد و رشد حقوق و دستمزدها را حدود 3.5 درصد پیش‌بینی کرده است. همچنین این موسسه احتمال می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌ مالی 2024-2023 به 1.4 درصد کاهش یابد؛ در حالیکه میزان رشد ناخالص داخلی 3.1 درصد پیش‌بینی شده بود.

 حقوق پایین تر کارگران استرالیا در مقایسه با تورم

منابع اقتصادی مالی استرالیا براساس داده‌های اقتصادی معتقدند که میزان دریافتی کارگران در این کشور باید بالاتر از نرخ تورم باشد؛ در این چارچوب کارگرانی که متوسط درآمد سالانه آنها در حال حاضر 92,030 دلار هست باید 7,178 دلار افزایش یابد تا با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی هماهنگ شود. نرخ تورم سالانه استرالیا در دسامبر 2022  نزدیک به 8% (7.8 درصد) اعلام شد. در این رابطه هر چند که حقوق و دستمزد کارگران به مقدار قابل توجهی افزایش داشته است ولی در مقایسه با نرخ تورم این افزایش چندان قابل توجه نیست. به اعتقاد یک تحلیلگر موسسه مطالعاتی Canstar مولفه تغییر شغل می‌تواند روشی مناسب برای افزایش درآمد باشد. یکی دیگر از پیامدهای تورم، افزایش احتمالی بهره بانکی است که در صورت بالارفتن مجدد نرخ بهره بانکی، مبلغ اقساط دارندگان وام مسکن نیز افزایش خواهد داشت.

افزایش پروازهای خطوط هوایی امارات به سیدنی و ملبورن

هواپیمایی امارات از ۲۶ مارس 2023 تعداد پروازهای روزانه بین ملبورن و دبی را از طریق سنگاپور از دو به سه پرواز افزایش خواهد داد .  سومین پرواز مستقیم از اول ماه می 2023 بین دبی و سیدنی برقرار خواهد شد. همچنین پروازهای خطوط امارات به کرایست چرچ نیوزیلند از طریق سیدنی از سر گرفته خواهد. پیشتر نیز این شرکت هواپیمایی از افزایش دو برابری پروازها به بریزبن از اول ژوئن خبر داده بود. پیش بینی می‌شود که تا اواسط 2023 و پس از دوره کرونا شرکت اماراتی ۶۳ پرواز هفتگی به استرالیا با ظرفیت جابجایی بیش از ۵۵ هزار مسافر در هفته به شهرهای بزرگ این کشور انجام دهد. بنابراین دو سرویس جدید شرکت هواپیمایی امارات در استرالیا به همراه بازسازی یک سرویس دیگر به شرح زیر خواهد بود:

- بین سیدنی و دبی: سومین پرواز روزانه بدون توقف

- بین ملبورن و دبی: سومین پرواز روزانه از طریق سنگاپور

Christchurch نیوزیلند از طریق سیدنی (راه‌اندازی مجدد)

هزینه تحصیل در مدارس شهرهای مختلف استرالیا

داده‌های تازه از سوی پایگاه futurityinvest نشان می دهد که سیدنی گران‌ترین شهر استرالیا برای آموزش در مدارس خصوصی است که به طور میانگین برای هر کودک ۳۵۷ هزار و ۹۳۱ دلار استرالیا در طول دوره ۱۳ ساله یعنی از مهدکودک تا سال دوازدهم تمام می‌شود. در حالیکه تحصیل در مدرسه دولتی ملبورن 102 هزار و 807 دلار استرالیا از مهدکودک تا سال دوازدهم هزینه دارد. ضمنا در مدارس خصوصی ملبورن هزینه تحصیل 13 ساله هر فرزند ۳۰۷ هزار و ۵۰۸ دلار می‌شود. پرث بعنوان ارزان‌ترین شهر برای آموزش خصوصی برای هر کودک در ۱۳ سال حدود ۲۱۳ هزار و ۸۸۹ دلار هزینه دارد. ضمنا کانبرا گران‌ترین شهر برای تحصیل در مدارس کاتولیک است که دوره ۱۳ ساله در این مدارس ۱۹۷ هزار و ۶۶۷ دلار هزینه دارد. برخی از هزینه‌ها شامل شهریه، کتب درسی، دستگاه‌های فناوری، لباس فرم، گشت و گذار و... است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما