معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

نگرانی شهروندان پرتغالی در خصوص تورم و بحران اقتصادی

بر اساس نتایج نظرسنجی «یورو بارومتر»، افزایش هزینه‌های زندگی، فقر و محرومیت اجتماعی و تغییرات اقلیمی‌بزرگترین دغدغۀ شهروندان، چه در اتحادیه اروپا و چه در پرتغال می‌باشد.

تاثیر اجتماعی بحران اوکراین بر اقتصاد و زندگی شهروندان کشورهای ضعیف اروپایی اکنون آرام آرام در حال ظهور است و برای سایر کشورهای اروپایی نیز در ماه‌های آتی پدیدار خواهد شد. طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و خدمات در کشورهای اروپایی فشار‌های زیادی بر اقتصاد خانوارها آورده و به نظر می‌رسد با ادامه آن و پیامدهای متعاقب، می‌تواند عامل تاثیرگذاری در بسترسازی برای تغییرات در گرایش‌های اروپایی باشد. تقریبا به طور متوسط حدود 30 درصد بر قیمت اقلام غذایی و سبد خانوار‌ها افزوده شده است. این بحران که در ادامه رکود اقتصادی ناشی از پاندمی‌کرونا، هر گونه امید برای رونق و توسعه اقتصادی و یا بهبود سطح زندگی شهروندان اروپایی را به یاس و نا امیدی تبدل کرده است، طی ماه‌های آینده می‌تواند تصمیم‌گیرندگان اروپایی را با چالش‌های مهمی مواجه کند. این موضوعات سبب گردیده تا دغدغه‌های اقتصادی، مهم‌ترین دغدغۀ حال حاضر مردم اروپا گردد.

بر اساس نتایج نظرسنجی دوره‌ای «Eurobarometer» در خصوص مهم‌ترین نگرانی‌های مردم در اتحادیه اروپا که در پاییز 2022 انجام شده است، چند موضوع از جمله افزایش هزینه‌های زندگی، فقر و محرومیت اجتماعی، بیماری‌های واگیر، بحران اوکراین و وضعیت کنونی و آینده اروپا مورد سوال قرار گرفته است. بر اساس نتایج منتشره، افزایش هزینه‌های زندگی در پرتغال به واسطه تورم که با جنگ اوکراین تشدید شده است، به همراه فقر و محرومیت اجتماعی از نگرانی‌های اصلی مردم پرتغال بوده است. 98 درصد از شهروندان پرتغالی اعلام کرده‌اند که با بالا رفتن قیمت انرژی و مواد غذایی، درگیر فشار‌های سنگین معیشیتی هستند و افزایش هزینه‌های زندگی را یکی از دغدغه‌های مهم خود دانسته‌اند. در کل اتحادیه اروپا نیز، بالا رفتن هزینه‌های زندگی، دغدغۀ 93 درصد از مردم بوده است. فقر و محرومیت‌های اجتماعی موضوع دیگری بوده که 95 درصد مردم پرتغال از آن ابراز نگرانی نموده‌اند، در حالی که این موضوع در کل اتحادیه، 82 درصد از مردم را نگران نموده است. نگرانی در خصوص تغییرات اقلیمی نیز با 92 درصد، در بین سه دغدغۀ اصلی مردم پرتغال جای گرفته است که در میانگین اتحادیه اروپا نیز با 81 درصد در رتبۀ سوم قرار دارد.

نگرانی در خصوص امکان شیوع مجدد بیماری‌های واگیر مانند کرونا یا آبله میمون نیز سوال شده است که 83 درصد مردم پرتغال از این موضوع ابراز نگرانی نموده‌اند، که در مقایسه با متوسط اروپا که 62 درصد بوده است رقم بالایی است. نگرانی از گسترش جنگ اوکراین به سایر کشورها و نگرانی از رخ دادن یک حادثۀ هسته‌ای نیز موضوع سوال بوده است. در خصوص اشاعۀ جنگ اوکراین به سایر کشورها، 91 درصد از مردم پرتغال ابراز نگرانی نموده‌اند، در حالی که این رقم در کل اتحادیه اروپا، 81 درصد بوده است. همچنین تنها 74 درصد از شهروندان اتحادیه اروپا نسبت به رخ دادن یک اتفاق هسته‌ای ابراز نگرانی نموده‌اند، در حالی که این رقم در پرتغال برابر با 89 درصد است.

 

 لازم به ذکر است تعداد مصاحبه شوندگان در کل اتحادیه اروپا برابر با 26431 نفر و در پرتغال برابر با 1028 نفر بوده است. روش مصاحبه به صورت رو در رو (face to face) بوده که البته شامل مصاحبه‌های ویدیویی نیز بوده است.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما