معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۴:۳۹ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفتۀ اول آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرتغال جزو کشورهای موفق اتحادیه اروپا در کربن‌زدایی

کمیسیون اروپا (EC) در گزارشی در مورد وضعیت انرژی اتحادیه که در بروکسل ارائه شد، اعلام کرد که پرتغال یکی از کربن‌زدایی‌شده‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است که در مسیر درستی برای تغییر کل سیستم انرژی خود و سرعت بخشیدن به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد. بر اساس جدیدترین داده‌های موجود، برای سال 2021، ترکیب انرژی پرتغال شامل 32 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر است، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا تنها 19 درصد است. در سبد برق، پیشرفت پرتغال در انرژی‌های تجدیدپذیر حتی بیشتر است و با سهم 65 درصدیِ انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق، در مقایسه با میانگین 39 درصدی اتحادیۀ اروپا، عملکرد بسیار موفقی داشته است. اتحادیه اروپا همچنین یادآور می‌شود که سال گذشته، پرتغال زغال سنگ را به طور کامل از ترکیب انرژی خود حذف کرده و اعلام نمود که قصد دارد در سال 2026، یعنی زودتر از موعد مقرر که سال 2030 است، به هدف 80 درصد برق تجدیدپذیر دست یابد.

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=portugal-e-um-dos-paises-mais-descarbonizados-da-uniao-europeia

هزینۀ روزانه یک زندانی برای دولت پرتغال

به طور میانگین، هر زندانی در پرتغال در روز حدود 56.33 یورو هزینه برای دولت دارد. به عبارت دیگر، هر سال، هر زندانی بیش از 20 هزار یورو برای مالیات دهندگان هزینه در بر دارد. با در نظر گرفتن بیش از 12 هزار زندانی در پرتغال، هزینۀ سالانۀ زندانیان برای دولت، حدود 250 میلیون یورو می‌باشد.

https://eco.sapo.pt/2023/10/23/um-preso-em-portugal-custa-5633-euros-por-dia-ao-estado

پرتغال و یونان، بلندپروازترین کشورها در کاهش بدهی عمومی

به گفتۀ فرناندو مدینا، وزیر دارایی پرتغال، کاهش بدهی عمومی یکی از شاخص‌های مهم در بودجه دولتی سال 2024 پرتغال است. علاوه بر پرتغال، چندین کشور اروپایی دیگر نیز با توجه به افزایش نرخ بهره تلاش می‌کنند تا این نسبت را کاهش دهند، اما در میان بدهکارترین کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، پرتغال و یونان بلندپروازانه‌ترین اهداف کاهش بدهی عمومی را برای سال 2024 دارند. در سال 2022، یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، فرانسه و بلژیک دارای بالاترین نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی بودند، اما در حال حاضر، پرتغال و اسپانیا بر اساس پیشنهادهای بودجه ارسال شده به کمیسیون اروپا موفق شده‌اند این نسبت را کاهش دهند و در رتبه‌بندی، از این چهار کشور پایین‌تر بایستند. در حال حاضر نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی پرتغال، حدود 103 درصد است، اما پرتغال قصد دارد با کاهش 4.1 درصدی این نسبت، آن را در سال آینده به 98.9 درصد برساند.

https://eco.sapo.pt/2023/10/18/portugal-e-grecia-sao-os-mais-ambiciosos-na-reducao-da-divida-publica/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما