معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۳:۲۶ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفتۀ سوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی پرتغال، بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط نهاد رسمی آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، پرتغال یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با قوی‌ترین رشد اقتصادی در سه ماهۀ سوم سال جاری بوده است. طبق این گزارش، فعلا داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلیِ 13 کشور اتحادیه اروپا در فصل سوم 2023 موجود است که بر اساس آن، میانگین تغییرات سالانۀ GDP در اتحادیه در سه ماهۀ سوم سال جاری (نسبت به مدت مشابه سال 2022)، برابر با 0.1 درصد بوده است، در حالی که پرتغال با رشد 1.9 درصدی، بالاتر از اسپانیا (با رشد 1.8 درصدی) و بلژیک (با رشد 1.5 درصدی)، در میان کشورهای موجود، سریع‌ترین رشد را به ثبت رسانده است. لازم به ذکر است رشد تولید ناخالص داخلی پرتغال در سه ماهۀ سوم سال جاری نسبت به سه ماهۀ دوم، کاهش 0.2 درصدی را نشان می‌دهد، اما اگر روند رشد در سه ماهۀ چهارم نیز حفظ شود، پرتغال در سال 2023 رشدی در حدود 2 درصد را به ثبت خواهد رساند.

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=portugal-com-crescimento-economico-acima-da-ue

افزایش نرخ بیکاری در پرتغال

بر اساس اعلام موسسه ملی آمار پرتغال، نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه سوم سال جاری به 6.1 درصد رسید که نسبت به سه ماهه قبل تغییری نداشته است، اما مقایسۀ آن با نرخ بیکاری سه ماهه سوم سال قبل نشان می‌دهد که به میزان 0.1 درصد افزایش یافته است.

https://www.rtp.pt/noticias/pais/taxa-de-demprego-valor-manteve-se-nos-61-por-cento_v1528012

احتمال افزایش حداقل دستمزد در ژانویه

علیرغم استعفای نخست‌وزیر پرتغال و حتی در صورت انحلال مجلس جمهوری، حداقل دستمزد در این کشور می‌تواند در ژانویه به 820 یورو افزایش یابد. به گفته قانونگذاران در مجلس، دولت همچنان می‌تواند حداقل دستمزد تضمین شده را افزایش دهد، زیرا این امر به انتشار یک فرمان قانونی بستگی دارد و نیازی به رای موافق مجلس ندارد. لازم به ذکر است در 7 اکتبر، حتی قبل از ارائۀ طرح بودجه 2024 به مجلس، دولت توافقنامه درآمدی را که پیش‌بینی می‌کند حداقل دستمزد از 760 یوروی فعلی به 820 یورو در ژانویه افزایش خواهد یافت، امضا نمود که با جهش 7.8 درصدی یا 60 یورویی، بزرگ‌ترین افزایش دستمزدی است که تاکنون رخ داده است.

https://eco.sapo.pt/2023/11/08/salario-minimo-pode-subir-para-820-euros-em-janeiro-mesmo-que-haja-eleicoes-antecipadas

رکورد جدید کفایت انرژی‌های تجدیدپذیر در پرتغال

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در پرتغال به بالاترین حد خود رسید، به نحوی که برای 149 ساعت متوالی، از نیاز مصرفی این کشور فراتر رفت. این رکورد، بین ساعت 4 صبح 31 اکتبر تا 9 صبح روز 6 نوامبر، یعنی برای بیش از شش روز متوالی رخ داد. در این مدت، 1102 گیگاوات ساعت برق توسط منابع تجدیدپذیر تولید شد که 262 گیگاوات ساعت از میزان مصرف ملی در این مدت (840 گیگاوات ساعت) بیشتر بود. رکورد قبلی در این زمینه، 131 ساعت متوالی بود که در سال 2019 به ثبت رسیده بود.

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=portugal-bate-recorde-de-producao-de-energia-renovavel

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما