معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۸:۲۵

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رکورد کمترین میزان سرمایه‌گذاری عمومی در منطقه یورو برای پرتغال

در سال 2023، سرمایه‌گذاری عمومی در پرتغال، در مجموع حدود 6.7 میلیارد یورو (معادل تنها 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی) بود که در میان 20 کشور منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، تنها ایرلند نسبت به پرتغال در سال گذشته دارای سطح کمتری از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش دولتی بود. درواقع، در ده سال گذشته، سطح سرمایه‌گذاری عمومی‌پرتغال، به طور میانگین تنها 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال بود و در صدر کشورهای اروپایی با پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری عمومی قرار گرفت. تئوری اقتصادی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری کم در بخش عمومی نه تنها توانایی دولت را برای واکنش به بحران‌ها محدود می‌کند، بلکه پتانسیل رشد اقتصادی کشور را نیز محدود می‌کند و تداوم این روند می‌تواند منجر به وخامت قابل‌توجهی در قابلیت‌های تولیدی و رقابتی پرتغال شود.

https://eco.sapo.pt/2024/05/06/portugal-tem-o-mais-baixo-nivel-de-investimento-publico-da-zona-euro-ha-10-anos/

رشد 1.4 درصدی اقتصاد پرتغال در سه ماهه اول سال

بر اساس برآورد کوتاه‌مدت منتشر شده توسط موسسه ملی آمار پرتغال (INE)، اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.4 درصد رشد داشته است. این رقم در مقایسه با سه ماهه قبل، یعنی زمانی که اقتصاد، رشد سالانه 2.1 درصدی را ثبت کرد، نشان دهنده کندتر شدن روند است. همچنین نشان داده شده که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال، 0.7 درصد بوده است و در این مقایسه رشد اقتصادی تثبیت شده و در سه ماهه چهارم سال گذشته نیز 0.7 درصد بوده است. همان طور که گزارش موسسه ملی آمار پرتغال توضیح می‌دهد، سهم مثبت تقاضای داخلی به تغییرات سالانه در تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول، با کاهش سرمایه‌گذاری و مصرف خصوصی، کاهش یافته است و سهم خالص تقاضای خارجی پس از مثبت بودن در سه ماهه قبل، در این دوره صفر بوده است. همچنین طبق آمار منتشر شده، نرخ تورم در پرتغال دوباره کاهش یافت که در ماه آوریل 2.2 درصد بوده است.

https://eco.sapo.pt/2024/04/30/economia-portuguesa-cresce-14-no-primeiro-trimestre-com-procura-interna-a-desacelerar/

https://www.rtp.pt/noticias/noticiario-antena1/10h-inflacao-em-portugal-volta-a-descer-foi-de-22-em-abril_a1_1568061

پرتغال پنجمین کشور اتحادیه اروپا با کمترین میانگین حقوق و دستمزد

پرتغال پنجمین کشور اتحادیه اروپا با کمترین میانگین حقوق و دستمزد است و بر اساس داده‌های منتشر شده توسط پورداتا، حوزه‌های کشاورزی و ماهیگیری و اقامت و پذیرایی، بخش‌هایی هستند که کمترین درآمد را کسب می‌کنند. پورداتا در چشم‌اندازی از بازار کار در پرتغال، نشان می‌دهد که هم حداقل دستمزد ملی و هم میانگین حقوق در پرتغال، جزو 10 دسته پایین‌ترین حقوق و دستمزد اتحادیه اروپا (EU) هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که پرتغال پنجمین کشور با کمترین میانگین حقوق، با در نظر گرفتن هزینه‌های زندگی، درست بالاتر از اسلواکی، یونان، مجارستان و بلغارستان است. از سوی دیگر، حقوق و دستمزد در اسپانیا به طور متوسط یک سوم بیشتر از پرتغال است. حداقل دستمزد پرتغال، زمانی که برابری قدرت خرید نیز در نظر گرفته شود، در بین کشورهای اتحادیه اروپا با حداقل دستمزد، جزو 10 کشور با پایین‌ترین دستمزد است. همچنین بر اساس داده‌های منتشر شده توسط پورداتا، علیرغم بهبودی که در سال‌های اخیر ثبت شده است، پرتغال در اتحادیه اروپا با بالاترین نسبت کارفرمایان بدون تحصیلات یا با تحصیلات پایه شناسایی شده است.

https://sicnoticias.pt/economia/2024-04-30-portugal-e-o-5.-pais-da-ue-com-o-salario-medio-mais-baixo-30b9e02d

https://sicnoticias.pt/pais/2024-04-30-portugal-e-o-pais-da-ue-com-maior-proporcao-de-patroes-sem-instrucao-ou-com-o-ensino-basico-6bfd7a95

روند بیکاری در پرتغال

تعداد افراد ثبت شده به عنوان بیکار در مراکز اشتغال عمومی‌پرتغال در سه ماهه اول سال جاری بیشترین افزایش را از بدترین رکورد خود در همه‌گیری (سه ماهه اول 2021) ثبت کرده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط DN/Dinheiro Vivo، حجم پیشنهادات شغلی از سوی شرکت‌ها نیز در حال کاهش شدید است و به کمترین میزان از ابتدای سال 2021 کاهش یافته است. بر اساس گزارش IEFP، در ماه مارس امسال، تعداد کل بیکاران ثبت شده در کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، 18 هزار و 459 مورد بیشتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار منتشر شده، در پایان سه ماهه اول 2024، تعداد 324 هزار و 616 نفر بیکار در سامانه اشتغال ثبت‌نام کردند. گفتنی است، بیش از یک سوم بیکاران هیچ نوع حمایتی در برابر وضعیت بیکاری خود دریافت نمی‌کنند.

https://www.dn.pt/1781202111/desemprego-tem-pior-momento-desde-a-pandemia-oferta-de-emprego-tambem/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما