معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۶

بازار تولید و مصرف گوشت در پرتغال

شرکت‌های بزرگی در پرتغال به تولید گوشت با استاندارد‌های بالا مشغول هستند و علاوه بر بازار داخلی، بخش عمده‌ای از بازار کشور همسایه، یعنی اسپانیا را نیز در دست دارند.

در سال‌های اخیر مصرف گوشت و فراورده‌های گوشتی در پرتغال افزایش محسوسی داشته است و این کشور با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های مناسب، یکی از کشورهای اصلی تولید کنندۀ گوشت در اروپا و به ویژه در منطقه ایبری است. شرکت‌های بزرگی در پرتغال به تولید گوشت با استاندارد‌های بالا مشغول هستند و علاوه بر بازار داخلی، بخش عمده‌ای از بازار کشور همسایه، یعنی اسپانیا را نیز در دست دارند.

در پرتغال، کشتارگاه‌های صنعتی و یا محلی وجود دارد که به صورت یکپارچه و زیر نظر نهادهای محلی مربوط به بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. یکی از مناطق مهم برای ذبح حیوانات، منطقه خودمختار جزیره آزورش است که طبق داده‌های دبیرخانه منطقه‌ای کشاورزی و توسعه روستایی، از نظر تعداد حیوانات ذبح شده با 80067 لاشه و در مجموع با 18611 تن، بزرگترین کشتارگاه حیوانات در پرتغال بوده و بیشترین تعداد ذبح شده در این منطقه، مربوط به حیوانات سبک (یعنی گوساله‌های کوچک) است و پس از آن گاوها و در نهایت گوساله‌ها و نرهای بالغ قرار می‌گیرند.

از جمله شرکت‌های فعال در این زمینه در پرتغال می‌توان به [1]Mactril -Matadouro do Cabril، Lda اشاره کرد که خود را در بازار به عنوان یک شرکت اصلی تولید و توزیع گوشت معرفی کرده است. این شرکت در حال حاضر به عنوان بزرگترین کارفرمای خصوصی در شهرداری پدروگائو گرانده شناخته می‌شود و در تلاش برای بین‌المللی سازی و گسترش فعالیت‌های خود به کل بازار ایبری (قاره‌ای) است.

یکی دیگر از این شرکت‌ها، [2]Carnes Landeiro است. این شرکت در سال 1993، با یک واحد صنعتی جدید در Silveiros، Barcelos، مجهز به تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته‌تر تکمیل شد و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تجارت گوشت در بازار پرتغال و خارج از این کشور فعال است.

داده‌های آماری [3] در مورد حیوانات ذبح شده یا آماده برای مصرف انسان در کشتارگاه‌ها و مراکز نگهداری تایید شده بین سال‌های 2020 و 2022 - داده‌های SIPACE (مه 2023) / اسامی‌به ترتیب: بلدرچین، مرغ دام آزاد، جوجه، مرغ تخم گذار، مرغ‌های پرورشی، خروس، غاز، کبک، بوقلمون، گاو، گاو دو سال به بالا، بز، بچه خوک، گوسفند، خوک، حیوانات سم دار (اسب و ...)، گراز، گوزن

مؤسسه حلال پرتغال [4]

موسسه حلال پرتغال (HIP) سازمانی است که به تجزیه و تحلیل، نظارت، بازرسی و تایید محصولات حلال در نظر گرفته شده برای مصرف انسان اختصاص دارد. این کار با حصول اطمینان از اینکه توسعه محصولات و فرآیندهای تولید مربوطه آنها از شرایط مورد نیاز شریعت اسلام پیروی می‌کند، انجام می‌شود.

HIP دو راه برای خدمت به جمعیت مسلمان در پرتغال دارد:

1- حمایت از گسترش شرکت‌های ملی و بین‌المللی در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی به بازارهای جدید که جمعیت آن عمدتا مسلمان هستند (از طریق صدور گواهی حلال) که شامل تأیید و تجزیه و تحلیل محصولات مختلف به منظور ارزیابی و تأیید قانونی بودن آنها برای مصرف توسط جمعیت مسلمان است.

2- اطلاع رسانی به مردم از محصولات مختلف موجود در میان خانواده‌های مسلمان پرتغال؛ بنابراین با توجه به اینکه جامعه اسلامی‌پرتغال به طور مرتب از فعالیت‌های HIP مطلع می‌شود، گواهی حلال به یک دارایی ارتباطی و تبلیغاتی در پرتغال تبدیل می‌شود.

فلسفه موسسه حلال پرتغال (HIP) از شش اصل تشکیل شده است:

1- اعمال احکام اسلامی مورد قبول علمای مختلف فقه اسلامی؛ بنابراین، HIP فقط گوشتی را تأیید می‌کند که به صورت دستی ذبح شده باشد.

2 - حمایت از افراد و جوامعی که به دنبال ما هستند با خدماتی روشن و آموزنده.

3- کار به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی با حداقل هزینه برای اطمینان از عملکرد مناسب موسسه.

4 - برای اطمینان از شفافیت در فرآیند صدور گواهینامه، رویه‌های شفاف و دقیق.

5 - استفاده از تمام ابزارهای علمی فناوری موجود برای اطمینان از حداکثر دقت در سراسر فرآیند صدور گواهینامه.

لیست شرکت‌ها - گوشت گاو و گوساله - پرتغال

https://pt.kompass.com/a/carne-de-vaca-e-de-vitela/0305001

کشتار گاو (تولید گوشت) در لیسبون

https://empresite.jornaldenegocios.pt/Sector/C10110/concelho/LISBOA

 

[1] - https://mactril.pt/home

[2] - https://www.landeiro.pt/empresas

[3] - https://www.dgav.pt/wp-content/uploads/2023/05/Dados-de-abate-aves-lagomorfos-ungulados-e-caca-entre-2020-e-2022-para-divulgacao.pdf

[4] - http://halal.pt/en/valor-do-halal

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما