معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۰:۰۲ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتقاد از بانک مرکزی اروپا به علت افزایش نرخ بهره

برخی احزاب پرتغال از افزایش جدید در نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) انتقاد کردند و از دولت خواستند تا بانک‌ها را مجبور به کاهش اقساط وام مسکن برای مردم کند. لازم به ذکر است افزایش جدید در سه نرخ بهره کلیدی به میزان 0.25 واحد توسط بانک مرکزی اروپا که دهمین افزایش متوالی است، نرخ سپرده را در بالاترین سطح تاریخ در منطقه یورو قرار داده است. در همین راستا، فرناندو مدینا، وزیر دارایی پرتغال، از ایجاد مکانیزمی‌برای ایجاد ثبات در برابر افزایش نرخ سود پس از افزایش جدید و همچنین از تمدید یارانه سود وام مسکن خبر داد.

https://observador.pt/2023/09/14/be-pcp-e-chega-criticam-bce-e-querembanca-a-pagar-aumentos-na-habitacao/

سازوکار جدید دولت پرتغال برای تثبیت نرخ وام مسکن

آنتونیو کوشتا نخست وزیر پرتغال گفت که شورای وزیران اقدام جدیدی را تصویب خواهد کرد که کاهش و تثبیت مبلغ قسط ماهانه وام مسکن را برای دو سال امکان‌پذیر می‌کند. وی همچنین با اشاره به ابتکارات دیگری که دولت در حوزه مسکن برای پاسخگویی به شرایط موجود اتخاذ کرده است، افزود: یک یارانه درآمدی که ماهانه 185 هزار خانوار را حمایت می‌کند نیز در نظر گرفته خواهد شد و اولین اقدام شامل کاهش 30 درصدی نرخ بهره وام‌های مسکن به مدت دو سال می‌باشد.

لازم به ذکر است با احتساب افزایش نرخ Euribor در اروپا و بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین و تورم پیش آمده، نرخ اقساط با افزایش 40 تا 45 درصدی مواجه شدند که در پرتغال نیز این شرایط بسیار نگران کننده می‌باشد. بنابراین دولت تصمیم گرفته است تا طرح‌های جدیدی را برای کنترل قیمت‌ها و هزینه‌ها در نظر بگیرد.

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=governo-cria-novo-mecanismo-para-estabilizar-creditos-a-habitacao

پرتغال بزرگترین تولید کننده دوچرخه در اتحادیه اروپا

در سال 2022، تعداد 14.7 میلیون دوچرخه در اتحادیه اروپا تولید شد که از این تعداد، 18 درصد دارای مهر «ساخت پرتغال» بودند. بر اساس گزارش سرویس آمار اتحادیه اروپا، تولید دوچرخه در سال 2022 نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش یافته است. در مقایسه با ده سال قبل نیز، شاهد افزایش 29 درصدی تعداد واحدهای تولیدی هستیم. پس از پرتغال با تولید بیش از 2.7 میلیون دستگاه، رومانی نیز با 2.7 میلیون دوچرخه، ایتالیا با 2.5 میلیون و آلمان با 1.7 میلیون دوچرخه در جایگاه‌‌های بعدی قرار گرفتند.

https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=portugal-e-o-maior-produtor-de-bicicletas-da-ue

بیکار شدن کارگران به دنبال کمبود قطعات در کارخانه خودورسازی فولکس واگن پرتغال

به دنبال اعلام توقف در خط تولید خودروی فولکس واگن که در منطقه سبوتال پرتغال در بخش جنوبی لیسبون فعال است، این شرکت تعداد 560 کارگر موقت خود را از کار برکنار نموده است. مشکلاتی که در ارسال قطعات از مبدا کشور اسلوونی به دنبال طوفان‌های اخیر در این کشور پیش آمده است، عامل این وضعیت اعلام شده است. از سوی دیگر شرکت‌های قطعه ساز پرتغالی درخواست کاهش دستمزد کارگران را بین 10 تا 33 درصد ارائه نموده‌اند. نخست‌وزیر پرتغال در واکنش به این اخبار اعلام نمود که توقف خط تولید تاثیر منفی زیادی بر اقتصادکشور خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که عوامل خارجی و درهم‌تنیدگی اقتصادی تا چه میزان در اقتصاد کشورها موثر است. وی اشاره کرد که شرکت‌های خودروساز اروپایی همه بخشی از قطعات مورد نیاز خود را از پرتغال تامین می‌کنند. لازم به ذکر است شرکت فولکس واگن در پرتغال در کارخانه پالملا تولیدات خود را به نام Auto Europa انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دولتی لوزا

10 مورد مرگ روزانه ناشی از کووید-19 در پرتغال

در پرتغال روزانه بین 200 تا 300 مورد جدید ابتلا به کووید-19 تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل تا یک هفته دیگر، کمپین فصلی واکسیناسیون علیه کووید و آنفولانزا آغاز می‌شود. مانوئل گومژ، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته فنی واکسیناسیون علیه کووید-19، با تجزیه و تحلیل گردش ویروس در تابستان گفت که در ماه ژوئن و جولای 2023 حداقل تعداد موارد روزانه زیر 180 مورد بود، که در ماه آگوست افزایش یافت و به 600 تا 650 مورد در روز می‌رسد.

https://www.publico.pt/2023/09/20/sociedade/noticia/covid19-portugal-media-diaria-dez-obitos-epidemiologista-2063995

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما