معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

بررسی آمار گردشگری کنیا در سال 2022

در بررسی هیئت گردشگری کنیا در انتهای سال 2022 مشخص شده است که باوجود اینکه تعداد گردشگران در تعطیلات 74 درصد افزایش یافته است، اما هنوز این تعداد کمتر از نیمی از کل گردشگران ورودی به کنیا را تشکیل می‌دهند. این امر میانگین هزینه برای هر بازدیدکننده و درنتیجه درآمد کشور را از صنعت گردشگری کاهش می‌دهد.

باوجود اینکه تعداد گردشگران ورودی در تعطیلات 74 درصد افزایش یافته است، اما کمتر از نیمی از کل گردشگران به منظور گذراندن تعطیلات از کنیا بازدید می‌کنند. اندکی بیش از یک‌سوم از 1.3 میلیون گردشگر بین‌المللی که در 11 ماه منتهی به نوامبر 2022 از کنیا دیدن کرده‌اند، برای تعطیلات به این کشور آمده‌اند که این کار میانگین هزینه برای هر بازدیدکننده را کاهش می‌دهد.

داده‌های هیئت گردشگری کنیا (KTB) نشان می‌دهد که تعداد بازدیدکنندگان بعه منظور تعطیلات در این دوره به 523,344 نفر رسیده است که نشان‌دهنده 39.6 درصد از کل ورودی‌ها است که نسبت به 757,354 نفر ثبت‌شده در دوره مشابه در سال گذشته 74.5 درصد افزایش یافته است.

بازدیدکنندگان از دوستان و اقوام به‌ویژه از اوگاندا و تانزانیا، 26 درصد از ورودی‌ها را تشکیل می‌دهند و کسانی که در جلسات کوتاه تجاری و کنفرانس شرکت می‌کنند، 26.1 درصد از 1.3 میلیون بازدیدکننده هستند. اغلب بازدیدکنندگان برای تعطیلات تمایل دارند بیشتر زمان اقامت خود را در هتل‌های مجلل سپری کنند و مدت ‌زمانی را در سواحل کنیا و همچنین در پارک‌هایی مانند Maasai Mara، Tsavo و Amboseli بگذرانند.

بابی کیمانی، مدیر هیئت گردشگری کنیا به Business Daily گفت: به‌عنوان هیئت گردشگری، ما باید گردشگری پزشکی، کنفرانسی، و ورزشی و سایر منابع درآمدزا را برای بهبود گردشگری کشور، ترویج دهیم. نوآوری در تأمین سایر جریان‌های درآمدی کلیدی خواهد بود، چراکه درنهایت باعث افزایش درآمد کنیا است.

سال گذشته، این کشور شاهد 870,465 توریست ورودی بود که 146.5 میلیارد شیلینگ برای آن به ارمغان آورد، این رقم به معنای هزینه متوسط 168,300 شیلینگ برای هر گردشگر است.

کنیا از کشورهای همتایش در آفریقای شرقی یعنی تانزانیا و اوگاندا در حوزه درآمدهای گردشگری اندکی عقب است. در سال گذشته این دو کشور به ترتیب 1.4 میلیارد دلار (172.5 میلیارد شیلینگ) و 1.6 میلیارد دلار (197 میلیارد شیلینگ) درآمد داشتند. درآمد بیشتر این دو کشور ناشی از هزینه بیشتر به ازای هر گردشگر است.

KTB، آژانس اصلی بازاریابی کشور، اخیراً ویدئوهای تبلیغاتی ترجمه‌شده‌ای را به زبان کشورهای کلیدی مبدأ گردشگران ازجمله چین، اسپانیا، آلمان، فرانسه و امارات متحده عربی، در تلاش برای کسب درآمد بیشتر این صنعت رونمایی کرده است.

خاورمیانه و آسیا شامل چین، به ترتیب یک و 9.1 درصد از بازدیدکنندگان را در 11 ماه منتهی به نوامبر به خود اختصاص داده‌اند. 42.8 درصد یا 565319 نفر از گردشگران، از قاره آفریقا می‌آیند و عمدتاً کسانی هستند که از دوستانشان دیدن می‌کنند یا در کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند. سهم اروپا 28.8 درصد بوده و قاره آمریکا (ایالات‌ متحده، مکزیک و کانادا) 17.3 درصد سهم داشته است.

درآمد گردشگری کنیا در هشت ماه منتهی به آگوست از 83 میلیارد شیلینگ بیش از دو برابر شد و به 167.1 میلیارد شیلینگ رسید که بخشی از آن به دلیل بهبودی حاصل‌شده پس از همه‌گیری کرونا بود. گردشگری در کنار محصولات باغی، چای و وجوه ارسالی از سوی کارگران کنیایی به داخل کشور، بیشترین درآمدهای ارزی کنیا هستند، اما تعداد بازدیدکنندگان خارجی هنوز بسیار پایین‌تر از قبل از همه‌گیری کرونا است.

درآمدها در سال 2020 به 88.6 میلیارد شیلینگ کاهش یافت زیرا دولت‌ها در سراسر جهان رفت‌وآمد مردم را ازجمله از طریق بسته شدن مرزهای هوایی، محدود کردند تا از گسترش شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

آن‌ها در سال گذشته به 46 میلیارد شیلینگ بازگشتند و تعداد شب‌های اقامت در هتل توسط مسافران کنیایی در این دوره دو برابر شد. استراحتگاه‌های محلی، که معمولاً تلاش‌های بازاریابی خود را بر روی گردشگران خارجی متمرکز می‌کنند، در اثر همه‌گیری مجبور شدند به بازار داخلی روی بیاورند و نرخ‌هایی کاهش‌یافته را برای جذب گردشگران ارائه دهند.

تعداد بازدیدکنندگان خارجی (به نسبت 2.04 میلیون نفر گردشگر در سال 2019) هنوز به‌شدت کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است. از سافاری در ماسای‌مارا و سایر ذخایر حیات‌وحش تا سپری کردن تعطیلات در سواحل اقیانوس هند، صنعت گردشگری کنیا حدود 10 درصد از تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد و شغل بیش از دو میلیون نفر را ایجاد می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت گردشگری، پس از شروع همه‌گیری کرونا، تقریباً 1.2 میلیون شغل در این بخش کم شده است، که البته بخشی از این زیان‌ها پس از بهبودی نسبی بعد از همه‌گیری، جبران شده است.

در طول سال مورد بررسی، ایالات‌ متحده جایگاه خود را به‌عنوان کشور مبدأ بیشترین میزان گردشگر در کنیا با 190,187 نفر حفظ کرد و پس ‌از آن و بافاصله کمی اوگاندا قرار گرفته که 132,942 نفر از شهروندانش از کنیا بازدید نموده‌اند. تعداد گردشگران چین و روسیه به ترتیب 38.1 و 11.2 درصد کاهش یافتند که این مقادیر نشان‌دهنده تأثیر قرنطینه‌های مکرر در پکن و هم‌چنین جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت گردشگری کنیاست. تعداد گردشگران روآندا با ثبت 41,818 نفر (نسبت به 37513 نفر در سال 2019) شاهد افزایش 11.5 درصد نسبت به قبل از کووید-19 بود و گردشگران سودان جنوبی نیز  به 28,693 در سال جاری رسید که نسبت به 20,745 در سال 2019 افزایشی 38.3 درصدی داشته است.

وزارت گردشگری کنیا در حال برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران خارجی در زمان تعطیلات در این کشور است چرا که صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد کنیا، در طی همه‌گیری کرونا دچار رکود وحشتناکی شده و این کشور را با مشکلات زیادی مواجه نموده است. برخی از تحلیل‌ها بیانگر این است که در کنار سایر پدیده‌ها همانند جنگ روسیه و اوکراین، کاهش تعداد گردشگران خارجی یکی از مهم‌ترین دلایل تورم بی‌سابقه کنونی در کنیا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما