معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم دی ماه 1401مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

21 میلیارد یورو برای کمک به کاهش هزینه انرژیِ شرکت‌ها و خانوارها

برای سال 2023 میلادی، دولت ایتالیا افزایش بودجه‌ای به میزان 35 میلیارد یورو پیش‌بینی نموده که 21 میلیارد یورو از آن، برای کمک به شرکت‌ها و خانوارها در مقابل هزینه‌های انرژی اختصاص خواهد یافت و از محل فروش اوراق قرضه تامین خواهد شد. در این راستا، مهمترین تمهیدات دولت ایتالیا برای سال 2023 عبارتند از:

  • تمدید مهلت زمانی برای خانواده‌های کم‌درآمد جهت پرداخت قبض انرژی تا ماه مارس 2023
  • کاهش هزینه‌های جانبی قبوض برق و گاز
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده در بخش انرژی
  • کاهش هزینه مالیاتی به میزان 40 الی 45 درصد برای شرکت‌هایی که در فرآیند تولید خود مستقیما به گاز وابسته هستند
  • توقف 3 ماهه قطع گاز در مورد مصرف کنندگانی که بدهی آنها به اداره گاز از سقف مجاز فراتر رفته است
  • تخصیص 50 میلیون یورو به شهرداری‌ها و ادارات منطقه‌ای که با مشکل انرژی روبرو هستند
  • تعیین سقف درآمد شرکت‌های تولید انرژی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه هزینه انرژی (با توجه به توافق اروپا در مورد سقف قیمت خرید گاز)
  • کاهش میزان مصرف انرژی کشور (در راستای اجرای توافقات اروپا که به واسطه آن تا 31 مارس 2023 میزان انرژی مصرفی در ایتالیا نسبت به متوسط مصرف 5 سال گذشته باید به میزان 10 درصد کاهش پیدا کند)
  • کمک هزینه انرژی به بخش کشاورزی و شیلات.

 کارخانه‌های پتروشیمی سیراکوزا در خطر توقف تولید

با امضای آنتونیو ماریولو، کمیسر قضایی ایتالیا (IAS)، کلیه شرکت‌ها و کارخانه‌های مستقر در منطقه صنعتی بین پریلو، آگوستا و ملیلی باید اثبات نمایند که آب‌های پسماند صنعتی آنها آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نکرده است. مؤسسه آب سیراکوزان، کنسرسیومی را مدیریت می‌کند که فاضلاب این منطقه صنعتی را دفع می‌کند، اما استان سیسیل در تاریخ 9 دسامبر 2022، به دلیل عدم رعایت مقررات حفاظت از محیط‌زیست، مجوز این تصفیه‌خانه را ابطال نموده است. پتروشیمی سیراکوزا از جمله شرکت‌های مهم راهبردی ایتالیا می‌باشد که در این منطقه واقع شده است. دیگر شرکت‌های این منطقه که در بخش پتروشیمی فعالیت می‌نمایند عبارتند از: پالایشگاه Isab متعلق به شرکت نفت روسی Lukoil، پالایشگاه Sonatrach، پالایشگاه Versalis (گروه Eni).

 ایجاد صندوق توسعه تعاونی‌های کارگری برای احیای شرکت‌های ورشکسته

دولت ایتالیا در بودجه سال 2023‌ بندی را به منظور کمک به تشکیل تعاونی‌های کارگری تخصیص داد. از این بودجه تخصیص یافته، برای تامین مالی و حمایت از تولید و توسعه شرکت‌های تعاونی توسط کارگران کارخانه‌های ورشکسته به منظور احیای شرکت‌های بحران‌زده و نیز برای بازسازی فرآیند تولیدی و یا تبدیل صنعتی شرکت‌های فوق استفاده خواهد شد.

همچنین وزارت شرکت‌ها و تولیدات ساخت ایتالیا به منظور تقویت سیاست‌های صنعتی از ایجاد صندوقی برای حمایت از زنجیره‌های تولید خبر داده که بر اساس آن، این صندوق، نوسازی فرآیندهای تولیدی و فعالیت‌های عملکردی مرتبط برای افزایش برتری کیفی محصولات ساخت ایتالیا را توسعه خواهد داد. بودجه این صندوق، 5 میلیون یورو برای سال 2023 و 95 میلیون یورو برای سال 2024 پیش‌بینی شده است. بنا به همین خبر، دولت توسط یک یا چند مصوبه بین‌وزارتی، بخش‌های موردنظر و واجد شرایط برای تأمین مالی و تخصیص منابع را مشخص خواهد نمود.

 تصویب نهایی بودجه 2023 دولت ایتالیا

با رای اعتماد نمایندگان مجلس سنای ایتالیا، قانون بودجه سال 2023 این کشور با 96 رای موافق، 76 رای مخالف و عدم ارائه رای از طرف یک نماینده، به تصویب رسید. بودجه سال 2023 هفته گذشته نیز در مجلس نمایندگان با 197 رای موافق و 129 رای مخالف به تصویب رسیده بود. همچنین قانون بودجه توسط رئیس جمهور ایتالیا امضا شد. محورهای مهم بودجه سال 2023 عبارتند از: موضوع کاهش هزینه انرژی، کاهش هزینه نیروی کار، حقوق شهروندی، کمک هزینه فرهنگی به جوانان و دانش آموزان، مسئله کاهش سن بازنشستگی (معروف به سهمیه 103 یعنی مجموع 62 سال سن و 41 سال سنوات خدمت) و در نظر گرفتن تسهیلات برای زنان شاغل و کمک به باشگاه‌های ورزشی در پرداخت مدت دار بدهی‌های خود (تا 60 قسط).

 بررسی کاندیداتوری رم برای نمایشگاه اکسپو 2030

در تاریخ 25 ژانویه 2023، دیمیتری کرکنزس، رئیس دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی (Bie)، به ایتالیا سفر خواهد کرد تا در مورد کاندیداتوری شهر رم برای نمایشگاه اکسپو 2030 با مسئولان ایتالیایی صحبت نماید. به گفته رئیس کمیته ترویج اکسپو 2030، نمایشگاه اکسپو رم فرصتی برای اقتصاد ایتالیا خواهد بود که به واسطۀ آن، طی 10 سال، 50 میلیارد یورو تولید ثروت خواهد کرد که 3 الی 4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. همچنین این رویداد، 11 هزار کسب و کار جدید و 300 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. کشور ایتالیا در انتخاب دفتر نمایشگاه‌های بین المللی (Bie) باید با کشورهای کره جنوبی و عربستان به رقابت بپردازد. رای گیری در این زمینه در ماه نوامبر 2023 توسط 170 کشور به طور مخفی انجام خواهد گرفت.

برگزاری مناقصه شرکت راه آهن ایتالیا

شرکت راه آهن ایتالیا 18 آگهی مناقصه به ارزش 6.8 میلیارد یورو را منتشر نموده است. هدف از این طرح، مدرنیزه سازی خطوط راه آهن موجود و تعمیر و نگهداری‌های ویژه این خطوط بیان شده است. به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، 2.6 میلیارد یورو بودجه این طرح از محل کمک‌های برنامه ملی بازیابی و تاب‌آوری (Pnrr) اتحادیه اروپا تامین خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما