معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تورم پایین در بولیوی

وزیر اقتصاد و دارایی ، مارسلو مونته نگرو، تاکید کرد که بولیوی در سال 1985 به دلیل "ابر تورم" 23 هزار درصدی خود، یکی از بالاترین شاخص های تورم جهان را به خود اختصاص داد، و امروز علیرغم، شرایط نامطلوب جهانی، با تورم کنترل شده 3 درصد، یکی از پایین ترین شاخص های تورم در میان کشورهای جهان را دارد. وزیر برنامه‌ریزی، سرخیو کوسیکانکی، اخیراً اعلام کرد که به لطف اقدامات اقتصادی دولت، بولیوی بار دیگر دارای بهترین شاخص های اقتصادی در منطقه می‌باشد. وی افزود:« دولت اعطای یارانه و تامین بازار داخلی را در اولویت قرار می دهد. »

https://www.la-razon.com/economia/2022/12/29/aduana-y-aetn-firman-convenio-para-manejo-adecuado-de-materiales-radioactivos/

افزایش جابجایی محموله‌های بولیوی از بنادر پرو

براساس گزارش اداره خدمات بندری بولیوی در ده ماه نخست سال جاری، حجم جابه جایی محموله‌های صادراتی بولیوی از طریق بندر ایلو، در پرو، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 41 درصد افزایش یافت و از 72 هزار تن  به حدود 102 هزار تن رسید؛ ارزش جابجایی محموله نیز در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شد و از 564 میلیون دلار به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.  این میزان نسبت به مدت مشابه در سال 2020  با حجم 22 هزار تن، در حدود 362 درصد افزایش داشت. انواع کالاهایی که از طریق بندر مذکور جابه جا می‌گردند، عبارتنداز ورق های فولادی، لوله، پروفیل، رول مفتولی، سولفات سدیم و غیره می‌باشد. از سوی دیگر حجم جا به جایی باز از طریق بندر ماتارانی در پرو نیز 120 درصد افزایش یافت و از 65 هزار تن به 144 هزار تن رسیده است.

https://www.eldiario.net/portal/2022/12/27/movimiento-de-carga-boliviana-aumenta-en-puertos-peruanos/

سرمایه گذاری دولتی در سال آینده

معاون تولید صنعتی در مقیاس متوسط و بزرگ وزارت  توسعه ی تولیدی، لوئیس سیلس، اعلام نمود: « دولت در سال آینده، بازسازی اقتصادی را در اولویت قرار داده و برای این منظور 33 پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از 480 میلیون دلار به منظور تولید صنعتی از مواد اولیه به منظور جایگزینی واردات اجرا ءخواهد شد.» ازجمله پروژه‌های مذکور، احداث کارخانه فرآوری محصولات آمازونی، مجتمع صنعتی سازی گوشت، کارگاه پرورش ماهی، کارخانه ی تولید کود و آفت کش و غیره می‌باشد.

https://erbol.com.bo/seguridad/iglesia-dice-que-camacho-fue-secuestrado-con-sa%C3%B1a-y-ratifica-que-no-hubo-%E2%80%98golpe%E2%80%99-en-2019

رکورد بی سابقه ی صادرات کشور

بنجامین بلانکو معاون تجارت خارجی وزارت امور خارجه اعلام نمود که صادرات کشور در سال جاری 12 میلیارد و 632 میلیون دلار، واردات 10 میلیارد و 807 میلیون دلار و مازاد تجاری 825 میلیون دلار به ثبت رسید. وی افزود میزان صادرات کشور در طول تاریخ بی‌‍سابقه بوده و در مقایسه با سال 2021 در حدود 30 درصد افزایش یافت، و در مقایسه با سال 2020 دو برابر شد.

https://eldeber.com.bo/economia/exportaciones-llegan-a-us-12632-millones-el-pico-mas-alto-de-la-historia-dice-el-gobierno_308824

صادرات گاز به آرژانتین

رئیس شرکت ملی نفت بولیوی ؛ آرمین دورگاتن اعلام نموده است  که براساس توافقات انجام شده با شرکت نفت آرژانتین ، صادرات گاز به آن کشور همسایه در سال جاری، نسبت به سال گذشته به میزان 42 درصد کاهش و از 14 میلیون متر مکعب در روز  به 4 تا 8 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/ypfb-acordo-menor-envio-de-gas-a-argentina-pero-mantiene-los-precios-altos-para-exportar_309790

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما