معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۱/۱۵- ۱۶:۰۴

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در نیمه اول بهمن ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

لوایح مربوط به اخذ وام های خارجی

وزیر برنامه ریزی برای توسعه، سرخیو کوسیکانکی، در مورد بلوکه شدن 16 لایحه ی مربوط به اخذ وام خارجی در مجلس قانونگذاری  بولیوی (ALP)به ارزش 1 میلیارد و 660 میلیون دلار، از اعضای کنگره درخواست نمود که آن لوایح را تصویب کنند و اظهار داشت:« آن پروژه‌ها نه تنها برای صنعتی نمودن کشور ضروری هستند، بلکه نیازهای خاص مردم از جمله دسترسی به آب آشامیدنی، ساخت جاده و تنوع اقتصادی را نیز برطرف می‌کنند. ما اعتماد داریم که کنگره رسیدگی به آن لوایح را در هفته‌های آینده در اولویت قرار خواهد داد».

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/se-acumulan-16-proyectos-por-us-1-660-mm-varados-en-la-alp-y-el-gobierno-pide-celeridad

انعقاد قرارداد با شرکت کلمبیایی جهت اجرای پروژ های اکتشافی در زمینه ی نفت و گاز

شرکت ملی نفت بولیوی (YPFB) و شرکت کلمبیایی کاناکول (Canacol) چهار قرارداد برای اکتشاف و بهره برداری در زمینه ی نفت و گاز امضا کردند. آرمین دورگاتن رئیس شرکت نفت بولیوی اظهار داشت:« قرداد های مذکور به ما این امکان را می دهد که گاز و میعانات بیشتری تولید کنیم. سرمایه گذاری اولیه ی شرکت کلمبیایی برای این چهار پروژه 30 میلیون دلار است که در صورت موفقیت به بیش از 270 میلیون دلار افزایش خواهد یافت». شرکت کاناکول که به تازگی تاسیس شده است ؛ در بولیوی مسئولیت فعالیت های اکتشافی و همچنین اجرای عملیات توسعه و تولید نفت در چهار منطقه در استان سانتاکروز را بر عهده خواهد داشت. پس از اجرایی شدن این قراردادها و انجام اکتشافات مورد انتظار، پیش بینی می‌شود که ذخایر گاز تقریباً  به 390.7 تریلیون فوت مکعب (BCF) افزایش یابد.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/ypfb-firma-cuatro-contratos-con-empresa-colombiana-para-realizar-exploraciones-de

کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی

موسسه رتبه‌بندی فیچ ریتینگز  (Fitch Ratings)، رتبه اعتباری بولیوی را به دلیل عواملی مانند کمبود ارز و فقدان اقدامات اصلاحی اقتصادی و مالی دولت از «CCC» به «CCC-» کاهش داد. این رتبه بندی حاکی از خطر شدید یا احتمال بسیار زیاد عدم رعایت تعهدات مالی است. فیچ همچنین به عواملی مانند کمبود سوخت، اعتصاب و مسدود نمودن جاده‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی در سال 2024 اشاره کرد. تنش‌های سیاسی بر سر انتخابات 2025 نیز به این موارد اضافه شده است. به گفته ی آژانس رتبه بندی مذکور، بولیوی به دلیل کسری مالی و افزایش تورم با خطرات فزاینده ای برای اقتصاد کلان مواجه است. فیچ پیش بینی کرد که با توجه به چالش های اقتصادی پیش روی بولیوی، دولت بعدی نیاز انجام اصلاحات عمیق خواهد داشت.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/fitch-ratings-vuelve-rebajar-calificaci%C3%B3n-crediticia-de-bolivia-y-advierte-que-faltan

انتقاد دولت بولیوی از گزارش موسسه رتبه‌بندی فیچ ریتینگز  در مورد کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی

مارسلو مونته نگرو، وزیر اقتصاد و دارایی در واکنش به اعتبار سنجی موسسه رتبه‌بندی فیچ ریتینگز  (Fitch Ratings) که در گزارش اخبر خود رتبه اعتباری بولیوی را به دلیل عواملی مانند کمبود ارز و فقدان اقدامات اصلاحی اقتصادی و مالی دولت از «CCC» به «CCC-» کاهش داده بود  اظهار داشت که گزارش مذکور منعکس کننده واقعیت اقتصادی کشور نیست و شاخص های مثبت مهمی را در نظر نگرفته است. وی افزود:« بولیوی همچنان مسئولانه به تعهدات خود در مورد پرداخت بدهی خارجی عمل می‌کند. این موضوع حتی در آخرین گزارش نیز ذکر نشده است». مونته نگرو همچنین تاکید کرد که اقتصاد بولیوی در نیمه اول سال 2024 با وجود اعتصاب ها و مسدود نمودن جاده‌های مواصلاتی 2.6 درصد رشد کرده است. وی گفت: «این رشد مورد نظر ما نبود، اما نشان‌دهنده اقتصاد مقاومتی علیرغم چالش‌های داخلی و خارجی است».

https://eldeber.com.bo/economia/montenegro-cuestiona-informe-de-fitch-y-culpa-de-la-iliquidez-al-sabotaje-politico-de-la-asamblea_501633/

کاهش واردات خودرو در بولیوی

بر اساس آمار اتاق خودرو بولیوی (CAB)، واردات خودروهای جدید طی سال 2024 نسبت به سال 2023 به دلیل کمبود دلار 42 درصد کاهش یافته و به 29 هزار و 500 دستگاه رسیده است. کاهش واردات خودرو در سال گذشته، عواقب دیگری از جمله تعدیل پرسنل و یا تعطیلی برخی نمایندگی‌های فروش به همراه داشته است.

https://la-razon.com/economia/2025/01/26/en-2024-la-importacion-de-vehiculos-nuevos-cayo-en-42-por-la-escasez-de-dolares/

پیشنهاد وجود سایر خطوط هوایی در بولیوی

در پی آخرین حادثه ی برای هواپیمای خط هوایی بوآ (BOA)، آندرونیکو رودریگز، رئیس مجلس سنا، اظهار داشت:« از مجلس سنا می‌خواهیم که قبل از اینکه با این ایرلاین دچار سانحه ی بزرگی شویم، سایر خطوط هوایی را با ظرفیت کافی جهت تامین حمل‌ونقل هوایی در کشورمان به صورت سریع و فوری فعال کنیم. به نظر می رسد که BoA ظرفیت کافی برای حفظ حمل و نقل هوایی را ندارد». لازم به ذکر است که در هفته ی گذشته یکی از هواپیماهای خط هوایی دولت بولیوی به نام بوآ (BOA)، در هنگام برخاستن از باند فرودگاه به دلیل نقص در یکی از موتورهایش دچار مشکل شد که منجر به تخلیه 144 نفر مسافر آن و ایجاد ترس و وحشت آنها شد. تحقیقات مربوطه جهت تعیین علل حادثه در شرکت هواپیمایی دولتی که بیش از 85 درصد حمل و نقل هوایی داخلی و 47 درصد مسافران خارجی را انجام می دهد، آغاز شده است. از سوی دیگر، اتاق صنایع بولیوی (CNI) نیز از دولت خواست تا سیاست آسمان‌های باز، توسعه فرودگاه‌های بولیوی و تسهیل مقررات برای ورود خطوط هوایی بیشتر به این کشور را اجرا نماید. اتاق صنایع تخمین زد که بولیوی می‌تواند سالانه 4 میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشته باشد، به همین دلیل است که سیاست آسمان‌های باز باید در اسرع وقت اجرا شود. خوزه ایوان گارسیا، مدیر  کل هوانوردی غیرنظامی (DGAC)، نیز اظهار داشت که، ارتفاع 3600 متری لاپاز و فواصل کوتاه بین مقاصد، دو مشکلی است که بولیوی برای جذب خطوط هوایی دیگر دارد.

https://la-razon.com/economia/2025/01/29/andronico-sugiere-viabilizar-otras-aerolineas-tras-incidente-en-boa/

ارزیابی پتانسیل نفت و گاز در هفت منطقه در استان‌های سانتاکروز و تاریخا

شرکت ملی نفت بولیوی (YPFB)، روز گذشته قراردادهایی با شرکت برزیلی فلوکسوس (Fluxus) جهت ارزیابی ظرفیت نفت و گاز در هفت منطقه در استان‌های سانتاکروز و تاریخا منعقد نمود. رئیس شرکت فلوکسوس اظهار داشت:« برزیل نفت زیادی دارد. اما گاز زیاد ندارد، بنابراین گاز بولیوی برای ما بسیار مهم است». رئیس شرکت ملی نفت بولیوی آرمین دورگاتن نیز تاکید کرد که این شرکت برزیلی یک "شریک استراتژیک" جهت "کاهش" ریسک های سرمایه گذاری در اکتشاف ذخایر جدید گاز طبیعی است.

https://la-razon.com/economia/2025/01/30/ypfb-firma-acuerdos-para-evaluar-el-potencial-hidrocarburifero-en-siete-areas/

رد انحصار بازار هواپیمایی توسط شرکت بوآ

خوزه ایوان گارسیا مدیر کل هوانوردی غیرنظامی (DGAC) روز پنجشنبه شایعات مربوط به انحصار بازار توسط خط هوایی دولتی به نام بوآ (BOA) و اجازه ی ورود ندادن به سایر شرکت های هواپیمایی خصوصی را رد کرد و اظهار داشت:«دولت، شرکت هوایی بوآ را به دلیل فقدان سرمایه گذاری خصوصی تاسیس کرد. با این حال، به راحتی می‌توان نشان داد که ما در حال حاضر بیش از 15 اپراتور در بازار داریم. از سوی دیگر شرکت آراجت از جمهوری دومینیکن و فلایبوندی از آرژانتین در مرحله نهایی فرآیند هستند تا بتوانند فعالیت های خود را در داخل کشور آغاز کنند».

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/dgac-descarta-monopolio-de-boa-y-asegura-que-la-estatal-opera-en-%E2%80%98ausencia-de-inversiones

ورود توربین‌های نیروگاه بادی استان سانتاکروز به بولیوی

توربین‌های نیروگاه بادی استان سانتاکروز به نام وارنز 2 (Warnes II)  از چین وارد بولیوی شدند. هر توربین 120 متر ارتفاع و 200 تن وزن دارد. لازم به ذکر است که ساخت نیروگاه وارنز در ماه سپتامبر 2023 با سرمایه گذاری 60 میلیون دلار و ظرفیت 45 مگاوات (MW) آغاز شد؛ سرمایه گذاری مذکور توسط آژانس توسعه فرانسه (AFD)، بانک مرکزی بولیوی (BCB) و منابع مالی شرکت ملی برق بولیوی (Ende) تأمین مالی می‌شود.

https://la-razon.com/economia/2025/01/30/las-turbinas-eolicas-para-el-parque-warnes-ii-llegan-para-aportar-a-cambio-de-matriz-energetica/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما